Tidigare "Silja-klipp"

Isle Of Man 1925
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=6CZfy3RLphE
Junior Tourist Trophy Race 1925. Walter Lesley Handley, på en Rex Acme, vinner ett spännande race med 51 deltagare på Isle of Man. Loppet var 36 mil långt och Handley vann med en medelhastighet på över 65 miles eller 104 km per timme.

Besten från Turin
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=bsdWgmp4TaQ
13/3 2015 filmades det här klippet vid Goodwood, den gamla racerbanan i England. Goodwood Motor Circuit är en racerbana strax norr om Chichester mellan Portsmouth och Brighton i England. Banan invigdes i september 1948 och var Storbritanniens första permanenta racerbana efter andra världskriget. På Goodwoodbanan kördes årligen minst ett grand prix-lopp utanför formel 1-VM 1948-1965. Banan stängdes efter 18 år i augusti 1966 men har därefter använts som testbana. Den kände formel 1-föraren Bruce McLaren omkom under testning på banan 1970. Goodwoodbanan är numera känd för specialarrangemang, som Goodwood Revival och Festival of Speed.
Bilen är en FIAT S76 från1910. Vad sägs om en fyrcylindrig motor på 28,5 liter, raka rör och inga hämningar? Här är racerbilen med ett ljud som kan väcka döda till liv. Det tog Duncan Pittaway tio år att renovera Fiaten, men vilken film det blev – håren reser sig på armarna!
Bilen har fått smeknamnet "Beast of Turin" (Monstret från Turin, Fiats hemstad) och det är ovanligt träffande, efter att ha sett alla eldsflammor och oljerök från motorn. Den enorma, fyrcylindriga motorn på 28,5 liter har överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och tre tändstift per cylinder. Toppeffekten ligger någonstans kring 300 hk vid 1.900 rpm och vridet är närmare 1.900 Nm! Två bilar byggdes. Bilen på filmen har chassi från den ena och motor från den andra. Kaross och växellåda är byggda efter de gamla originalritningarna och foton. Bilarna tillverkades för att slå världsrekordet för hastighet på land som på den tiden hölls av en Blizen-Benz med en 21,5 liters motor på 200 hästar. Rekordet var 326 km/t. Besten lyckades aldrig slå rekordet.
Stefan Marjoram har dokumenterat renoveringen av bilen och han jobbar med en film som inte är färdig ännu. Mera information om det finns här: http://stefanmarjoram.com/fiat-s76

Valentino Rossi på Mugello 2015
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=xEeQ0SaxA30
Modernare nu. Förra året i MotoGP. Mugellobanan ligger utanför Florens i Italien.
Kommentar överflödig.

Kawasaki Ninja H2R
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=LUeHtww5rVI
På TT på Isle of Man 2015 kördes en Kawasaki Ninja H2R 1000cc i ett uppvisningsvarv och högsta farten blev mellan 335 och 340 km/t. Uppgifterna varierar. Om man tittar på hastighetsmätaren på filmen så visar den som mest 210 mph som motsvarar 338 km/t men den kan ju visa lite fel. Enligt GPS:en gick det ”bara” 332 km/t. Men jag såg och hörde Kawasakin! Det var mäktigt! En sådan hoj är på 1000cc och har kompressor och är på 326 hk vid 14000 rpm. Den går inte att registrera för vanliga gator och vägar. Den väger 216 kg. James Hillier körde. Han sade efteråt att det gick inte att använda de tre lägsta växlarna för då lyfte framhjulet omedelbart. Inget att tävla med alltså. Jag har gjort en summarisk översättning som jag läser under filmen.

Scania Vabis raka åtta
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=vh-_pZgKx-Q
Lite motorljud. Scania har ju tillverkat raka åttacylindriga motorer förr i världen. Motorn hade modellnamnet D810 och den provades ut mellan 1950 och 1958. Endast fem lastbilar tillverkades som experiment. Utvecklingen lades ner då det börja komma turbo och de största dieslarna behövdes inte längre. Men motorerna finns som stationära motorer och i rälsbussar, bland annat på veteranjärnvägen i Nora så dit kan man åka och lyssna och titta på somrarna.

Fasan
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=bn-STQyFHbs
Man kan ju hitta allt möjligt på YouTube så nu blir det reklamfilm!

BRM F1 V16 1953
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=eDwH0-WIxIQ
Brittiska Racing Motors V16 var en överladdad 1,5 liters racingmotor byggd av British Racing Motors (BRM) för att kunna konkurrera i Formula One. Den var designad 1947 och tävlade fram till 1954-55. Den producerade 600 hk (450 kW) vid 12.000 rpm, även om testvärden från Rolls-Royce föreslog att motorn skulle kunna köras upp till 14,000 rpm. Motorn var exceptionellt stark för den tiden, men med dålig tillförlitlighet så att bilarna startade inte alltid och ibland kom de inte i mål.
Mera om BRM här: https://en.wikipedia.org/wiki/British_Racing_Motors

Subaru Boxermotor
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=L2aGqmmS0gs
Motorn var alltså nästan platt men det var ingen boxer utan en 135° V-motor. Vanligast är ju V-motorer som har 90° vinkel mellan cylinderraderna. T.ex. som Fords första V8-motorer 1932 med sidventiler och Hondas V4:or i motorcyklar. Boxer funkar som länken visar.

BRM ljudet
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8
Doningtonbanan i England. Det är ett speciellt tillfälle bara för att spela in motorljud. Bilen ägs av Nick Mason som var trummis i Pink Floyd. Han har skrivit en bok som heter ”Into The Red” som kom 1998 och i den ingår en CD-skiva med motorljud från Nicks racerbilssamling. Så här låter några varv på Donington!
Data om konstruktionen här: https://en.wikipedia.org/wiki/British_Racing_Motors_V16

Norton Rotary
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=7IwRJA5WI_k
Mera fina motorljud. Nu är det Norton Rotary eller Wankel. Det här är på Isle of Man 2015. Filmen är från ett paradlopp med bara Norton Rotaryhojar. Kurvorna heter Quarry Bends. Motorerna räknas som 588cc och de tävlar alltså i 600-klassen. Norton Classic är en hoj med rotormotor i en motorcykel som byggdes 1987 av Norton som en specialutgåva av bara 100 maskiner. Classic använde en luftkyld twin-rotor Wankel-motor som hade utvecklats av David Garside på BSA:s forskningsanläggning Umberslade Hall. Garside var imponerad av den luftkylda Fichtel & Sachs motorn i Hercules motorcyklar med en rotor. Dessa visade sig vara pålitliga och smidiga, men lite svaga. Garside skapade sedan en tvilling-rotor motor prototyp (med F & S rotorer) som fördubblade kapaciteten. Denna dubbla rotormotor var installerad i en BSA A65 ram.
Jämfört med kolvmotorer är rotationsmotorer lätta, kompakta, och producerar höga uteffekter från relativt små cylindervolymer. Bra för motorcyklar alltså. Även om dessa egenskaper är bra för motorcyklar så förblir ändå Wankelmotorer i motorcyklar något av en sällsynthet.

Rattmuff
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8
Och så kommer det här från Nöjesmassakern 1985!

Isle Of Man 2012
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=aXR8Df_Bml0
Bilder från Isle of Man 2012.

Tankslapper
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=Zu-vReD3Jx0
Vet ni vad en tankslapper är? Det här är från 1999 vid Bray Hill på Isle of Man. Paul Orritt heter föraren som råkar ut för det här. Han reste sig och gick därifrån med skador på en arm. Otroligt med tanke på att det gick cirka 250 km/t nedför backen 1999.
Det börjar i princip med att hela cykeln börjar skaka mycket våldsamt från sida till sida, från styrstopp till styrstopp. Armarna dunkar i tanken och det går inte att ha kvar fötterna på fotpinnarna. Det är verkligen skrämmande och håller ofta på så du tänker att nu är det kört! Det börjar utan varsel eller varning, vanligen vid högre hastigheter. Fenomenet kan framkallas av fel viktfördelning eller fel däckstryck. Även hojens geometri kan utlösa detta wobbel.

TT 2013 Slowmo
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=V7ohXmVrKqk
Mera bilder från Isle of Man. The TT 2013.

Reklam
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=Tz3lD03a_rE

Tandragee
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=VpOD4JsM_k0
(Klippet jag visade på klubben är borttaget från internet. Det här är tidigare i samma race.)
Nu till Nordirland och ett race som körs varje år i Tandragee. Det är 600-kubikare. Det är mest Yamaha R6 i den här klassen men även Honda CBR 600 och trecylindriga Triumph. En topptrimmat Yamaha 600 är på nära 150 hk vid cirka 16000 rpm. Men då är det dags för motorrenovering ganska ofta. Normalt är en Yamaha R6 i tävlingstrim på knappt 130 hk. Här är Michael Dunlop i sadeln på kamerahojen och racet är 16 mil. Det är filmat omkring 2009. Titta, lyssna och njut!

Honda 6 varmkörning
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=xIed0D0DxpI
Å nu skall ni få höra det som man kallar Japans nationalsång på Isle of Man. Det är en sexcylindrig Honda som de tävlade med i 350cc-klassen på 1960-talet. Det syns på den blå nummerskylten att det är en 350-kubikare. RC174 heter den och den är på 297cc och 66 hk vid 17000 rpm. Mike Hailwood körde hojen 1967. Han vann 7 av 8 VM-lopp och blev världsmästare. Den låter som följer! Det kommer mera fina ljud snart. Men innan vi får höra mera så blir det annat godis!

Steve med Lloyden
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=dcNfKQW9xZc
Från nöjesmassakern 1985.

Honda
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=o57JwibqCb8
Mera välljud! En Honda RC166 från1966. 6 cylindrar och 250cc, det ser man på den gröna nummerskylten. Varje cylinder är 41,5cc. 62 hk vid 18000 rpm. Tvåfemtiorna startade i 10 VM-lopp 1966 och vann alla!

Honda 125/5
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=8MRiPJBFEKA
1965 gjorde Honda också en femcylindrig 125cc. Modellen hette RC148. Kolvdiametern var 29 mm. Maskinen lanserades i slutet av VM-säsongen 1965 och blev ingen succé. RC149 som kom1966 hade något större cylindervolym. Kolvdiametern på 149:an var 25,1 mm och slaglängden var längre än året före. Cirka 38 hk vid 21500 rpm. Vikt 85 kg och 8 växlar. 4 ventiler per cylinder och helst skulle man kanske vara urmakare för att meka med den. 1966 vann schweizaren Luigi Taveri VM i 125cc på en sådan maskin.

Cow (Ko)
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=rCjxTuwI48s
Å så avslutar jag med reklam!....DRICK MJÖLK!!!