Välkommen till Classic Electric Vehicles!
Markus Sorlin skrev:
"Jag älskar mina gamla klassiska bilar men kanske kommer det en dag då
fossila bränslen inte är tillåtna längre. Kanske inte imorgon men i framtiden.
Självklart ska vi inte sluta använda våra älskade klassiker.
Vi kommer bara att ändra sättet att driva dem."
Om elbilar, miljön och framtiden
Klimatet har skyndat på elbilsutvecklingen. Modern batteriteknik har tagit betydande kliv, med högre energidensitet, längre livslängd och lägre kostnader. Litium-batteriers vikt minskar medan kapaciteten ger ökad räckvidd. Priser på batterier och eldrivna fordon sjunker när Kina subventionerar utvecklingskostnader med statliga stöd. Satsningen har dränerat statskassan på enorma summor, uppskattningsvis 2560 miljarder kronor. Men idag är kina världsledande i framtidsbrancher som batterier, elbilar och solpaneler.
Har du tex egen solpanel på taket så kan du ladda din el-klassiker med egenproducerad el.
Med Classic EV´s Adapter så har Amazon El Diablo konverterats till eldrift
Teknisk specifikation för elmotor på 130hp DIN, 220Nm, max 7000 varv/min med 95% effektivitet.
Elmotor | NetGain HyPer 9™ DHV AC System Nominellt 144V, max. 180V, effekt max 95,5kW (130hp). |
Controller | HyPer-Drive X144™ Controller/Inverter |
Växellåda | M41 Overdrive typ J (alt. M40). |
Batterier | Litium-batterier 180V. |
Max hastighet | Amazon med M41 Overdrive typ J, max 200km/h på Autobahn vid 6000 varv/min. |

