Startsidan
|
|
-
Stadsmiljö i N-skalan - |
N-skalan ger stora möjligheter till en avancerad spårplan och ett landskap med stor
detaljrikedom på ett begränsat utrymme. Min anläggning i
"U-form" mäter 4,15 x 4,00 x 1,80 meter -
vilket gör att man i N-skalan får plats med en hel del. En motsvarande
anläggning i större skalor skulle kräva ett stort rum för att uppnå samma
resultat. Det skall medges att HO med avseende på rullande materiel ger större
möjligheter till egna modifieringar och är hanterbart på ett annat sätt.
När det gäller byggnader och andra
tillbehör får man hålla tillgodo med tyskt eller amerikanskt - alternativt bygga
själv.Anläggningen byggdes från
början med analog teknik med blockindelning och flera köraggregat kontrollerat från en
körpanel med lysdioder och omkopplare. Med en successiv övergång till MJ-digital med
ombyggnad av lok, blockdetektering och styrning av växlar kontrolleras alla funktioner från
ett PC-program. Det bästa som fanns att tillgå 1994 var Winlok en
programvara som jag på senare tid ersatt med Train Controller från RR.
|

|
ÖVERST PÅ SIDAN |
|
Spårplan |
|
 |
- Vändskiva (lokstall)
- 5 stationer
- 5 st Broar
- 4 st Tunnlar
- Vägar, fabriksområde.
- Hus och fordon
- Hamn, båtar
|
Mått 4,15 x 4,00 x
1,80 meter.
- 80 meter räls
- 80 st växlar
- 100
blocksträckor
- Luftledning (Arnold)
- Rangerområde
|
Spårplanen är indelad i flera slingor förbundna med växlar som ger många alternativa
körvägar.
Inom varje slinga finns stationer med flera spår ,stickspår och bangård med lokstall.
Rälsen
är
rostmålad med Humbrol 113 och till större delen uppbyggd med PECO`s
flexräls
lagd på dämpande hård skumplast som limmats mot underlaget och sedan ströats med ballast
från Faller.
Växlarna är Roco, Minitrix och PECO. Den senare med snygga hjärtstycken och
växelmotorn under
anläggningen som ger ett bra helhetsintryck.
Luftledningsstolpar kommer från Arnold med en ledning av gummitråd.
Lätt att vika undan - mycket praktiskt vid rengöring av rälsen.
Att ledningen ej är strömförande saknar betydelse vid digitalkörning från rälsen.
Block och huvudsignaler styrs från datorprogrammet påverkat av
tågrörelser och valda tågvägar. |
ÖVERST PÅ SIDAN |
|
Landskap |
Landskapet är uppbyggt på en spånskiva lagd på en regelstomme i fackverk
som ger bra stabilitet.
Kuperad terräng med tunnlar och broar byggt med plywood, aluminiumnät och gips som
skurits ut
med kniv för att skapa realistiska bergssidor. Vattendrag och sjöar har målats direkt
på underlaget och därefter täckts med vågkrusad transparent plastfilm från Faller.
Strömaterial för sand, grus och gröna ytor lägges i förtunnat vitlim
Fallers katalog för landskapsbygge har varit till stor hjälp speciellt vid
färg-läggning av berg och gröna ytor
Träd och annan vegetation har tillverkats med material från Woodland
Scenics.
Som bakgrund till anläggningen har jag använt Fallers "Obersdorf"
och hamnvy från Flensburg som smälter
in mycket bra.
Jag rekommenderar att studera tyska MJ-tidningar som alltid innehåller flera reportage
från mycket
välbyggda hemanläggningar. (MBZ, Modellbahn Hobby, MIBA, Eisenbahn Journal m.fl.)
|
|
|
"Klicka" på någon av bilderna |
     
|
ÖVERST PÅ SIDAN |
|
Fartyg
- Båtar |
|
En
modelljärnväg med landskap som innehåller vattendrag av olika slag gör
anläggningen mer levande och förhöjer helhetsintrycket.
Vid
senaste utbyggnaden av min anläggning
med stadsmiljö och spårvagnar finns en flod med kajer.
Hit hör givetvis fartyg av olika slag – men hur finner man båtar i
N-skalan? Vid ett besök på en hobbymässa fann jag mängder med fartyg i
liten skala (1:200) som skulle passa in i N-skalan. Att
det inte stämmer till fullo anser jag saknar betydelse – något får
man väl fuska.
Inte
ovanligt att man blandar (hus, fordon mm.) i olika skalor för att skapa
ett djupintryck
Samtidigt skall man betänka reella storleken hos ett fartyg jämfört med
en järnvägsvagn.
Det
är svårt att tänka sig en
anläggning i H0 som skall husera en ”Silja Europa” skalenligt bland tågen.
202
meter båt = 2,3 meter i H0 eller 1,3 meter i N-skalan. Även om man väljer
mindre fartyg får man fuska en aning med skalan.
Åter
till fartygen på hobbymässan. Dessa var byggda från klippark en gammal
beprövad teknik som ger ett fantastiskt resultat. Dessutom kan man hitta
klippark av fartyg på Internet. Ladda ned - justera skalan och skriv ut på
färgskrivaren på 180 grams matt fotopapper. Lagom bra tjocklek på
pappret att bygga med. Söker man fartyg med svensk anknytning finns en
del att välja från hos företaget Bildrum
till en låg kostnad.
|
|

|
|
Fartygen Hansa och Slite
(1:200) byggda från klippark (styvt papper) |
ÖVERST PÅ SIDAN
|
|
Hus och fordon, mm. |
Fordonsparken kommer från Viking och Herpa som modifierats och lackats om för att passa
in i
olika miljöer. Här finns mycket att välja bland.
Byggnaderna har mestadels tyska förlagor i brist på annat och
kommer från Faller, Kibri och Pola
som har alla har ett stort sortiment i N-skalan.För att få lite variation i byggandet
har jag blandat
detaljer från olika husbyggsatser och på så sätt komponerat hus och broar efter eget
önskemål.
|
|
"Klicka" på någon av bilderna |
   |
ÖVERST PÅ SIDAN |
|
Lok och vagnar |
Som jag nämnde inledningsvis har jag inte försökt att efterlikna någon speciell
förlaga utan har blandat friskt mellan svenskt och tyskt som har ett någorlunda
släktskap. Amerikanskt tycker jag tillhör en egen MJ-kultur och bör byggas utan
inblandning från annat.
N-skale lok och vagnar har i dag en mycket hög detaljering och goda köregenskaper
För den som vill köra helt svenskt är till gången på lok och vagnar
begränsad även om det som komplement tillverkas småserier av lok av
svenska företag. Fleischmans RC4 lok har gångegenskaper som är
fullt jämförbart med de bästa H0-loken. Jag tycker dock
inte att det är fel att blanda in tyska lok och vagnar - händer ju några kommer på besök
ibland.
Både TEE-panoramavagnar och orientexpress har ju rullat på Norrlandstrafiken. Kan
Tågkompaniet så kan väl Hemma-rallaren.
|
|
"Klicka" på någon av bilderna |
      |
|
|
ÖVERST PÅ SIDAN Per-Åke Jansson,
email:
|