lok.gif (5794 bytes)

JÄRNVÄGAR

Några exempel utöver det vanliga

lok.gif (5794 bytes)
TillbakaStartsidan


Följande bilder är hämtade från de hemsidor som är angivna som länkar i respektive avsnitt.

Flåmsbana - pendeltåg på Hardangervidda
Flom 2x10 mote.jpg (10691 bytes)flom station.jpg (8726 bytes)
      X10 Möte                                           Ändstation Flåm vid Aurlandfjorden
En av Europas mest spektakulära järnvägar finner vi på nära håll i Norge i Flåm vid den inre delen av Sognefjorden. Jag blev minst sagt förvånad då jag skulle stiga på tåget i Flåm uppe i Norska fjällvärden och plötsligt befinna mig på ett X10 pendeltåg hemma- hörande i Stockholm. Den stora tillströmningen av tågintresserade turister har medfört att man under högsäsong måste utöka trafiken. Att finna kompletterande tågsätt som skulle klara de stora kraven på dragförmåga och säkra bromssystem var säkert inte lätt. Valet föll på att hyra in flera X10:or från Stockholm som klarar "fjällresorna" galant. "Storstockholms Lokaltrafik" har nu målats över vilket annars sannolikt skulle vilseleda en och annan amerikanare eller japan.
Flomstigning.gif (3585 bytes)
Flåmsbanens sträckning utgår från Flåm upp till Myrdal och utgör en avstickare från stambanan mellan Oslo och Bergen. För att klara stigningen upp till 866 möh på den relativt korta sträckan av 20km går tåget i serpentiner i berget i flera våningar. Utsikten på de öppna sträckorna är vidunderlig och vid stationen Kjosforsen stannar tåget för ett kort uppehåll där man kan beskåda det enorma vattenfallet som försvinner in under tåget.
Flåmsbanen byggdes på 30-talet med hjälp av svenska rallare.
HemÖVERST PÅ SIDAN
Brockenbahn - en inblick i Europas historia
HSB karta.jpg (14444 bytes)Brocken lok vinter.jpg (8137 bytes)

När muren i Europa föll öppnades en ny värld och ett unikt tillfälle för järnvägsentusiaster att se in 30-talets järnvägar. Dagens Tyskland har haft det goda omdömet att tillvarataga dessa skatter och behållit flera ånglokslinjer i reguljär trafik.

Ett fantastiskt exempel på detta är "HSB" med ett trafiknät baserat på en imponerande samling av BR99 ånglok och dieslar för 1-meters spår totalt över 132 km. Man förfogar över 25st ånglok , 16 dieslar och mer än 125 vagnar av olika slag – allt i trafik.
"HSB"- linjenätet består av tre nät Harzquerbahn – Selketalbahn – Brockenbahn med flera gemensamma sträckor.

Höjdpunkten i linjenätet är Brockenbahn – en förgrening som leder upp till toppen av Brocken. En resa med denna linje i reguljär trafik iscensatt av tandemkopplade BR99`or är något utöver det vanliga. Att befinna sig på toppen av Brocken (1125 möh) och se loken komma upp genom sista kurvan är oförglömligt.
Brockenbahn utgår från Wernigerode och passerar "Drei Annen Hohne" för vattenpåfyllning innan det bär av uppåt med en kraft man sällan skådat. Linjenätet fortsätter även ner mot Nordhausen och Gernrode/Harz. Wernigerode är en väl bevarad stad med ovanlig arkitektur - en pärla i sig värd ett besök. En mycket fin campingplats finns i Elbingerode som ligger alldeles intill.
Brocken var till 1989 belägrat av Sovjetunionen och Stasi som kommunikations center med avlyssning och propagandasändningar mot väst. Med muren kring toppen och endast en smal korridor mot öst möjliggjorde järnvägstrafiken - då endast för transporter till den nämnda verksamheten. 1989 öppnades åter linjen för passagerartrafik efter ett uppehåll sedan 2:a världskriget.
Ett mycket bra museum på Brocken visar historien om muren och andra spektakulära verksamheter i samband med gränsbevakningen.

Var ligger Brocken och Wernigerode? Inte långt från E4:an när man passerat Hannover och österut förbi Goslar.

            Ångtågsfilmer från Wernigerode:      "Lokstallet"       "Start mot Brocken"

drei annen 2lok.jpg (4138 bytes)drei annen lok vatten.jpg (4786 bytes)BR 99 lok.jpg (4413 bytes)
HemÖVERST PÅ SIDAN
Weisseritztalbahn - Tysk smalspårsjärnväg från 1882
Freital - Kipsdorf.gif (6000 bytes)

Ett exempel på ett väl bevarat linjenät är Weisseritztalbahn med BR99 ånglok med trafik mellan Freital och Kipsdorf strax söder om Dresden. En resa genom fin natur och kuperat landskap - en sträcka på ca 26 km. Linjen byggdes för mer än hundra år sedan närmare bestämt 1882 med spårvidden är 750mm. För turister finns vid stationen Malter en stor konstgjord sjö med bad och camping. Stationen Rabenau ligger mycket idylliskt vid en flod uppe i bergen med typiskt tyskt "Gaststätte". En tysk modellrallare har byggt delar av denna linje i H0 kring "Rabenau" presenterat i MIBA 6/95.

 

rabenau station.jpg (5937 bytes)Freital BR99 lok.jpg (3893 bytes)

   Uppehåll vid Rabenau                 Vattenpåfyllning i Freital

 

HemÖVERST PÅ SIDAN                                                                         Per-Åke Jansson, email: