|
|||||||||
|
JÄRNVÄGAR
Några exempel utöver det vanliga |
![]() |
|||||||
![]() |
|||||||||
Följande bilder är hämtade från de hemsidor som är angivna som länkar i respektive avsnitt. |
|||||||||
Flåmsbana - pendeltåg på Hardangervidda | |||||||||
![]() ![]() X10 Möte Ändstation Flåm vid Aurlandfjorden |
|||||||||
En av Europas mest spektakulära järnvägar finner vi på nära håll i Norge i Flåm vid den inre delen av Sognefjorden. Jag blev minst sagt förvånad då jag skulle stiga på tåget i Flåm uppe i Norska fjällvärden och plötsligt befinna mig på ett X10 pendeltåg hemma- hörande i Stockholm. Den stora tillströmningen av tågintresserade turister har medfört att man under högsäsong måste utöka trafiken. Att finna kompletterande tågsätt som skulle klara de stora kraven på dragförmåga och säkra bromssystem var säkert inte lätt. Valet föll på att hyra in flera X10:or från Stockholm som klarar "fjällresorna" galant. "Storstockholms Lokaltrafik" har nu målats över vilket annars sannolikt skulle vilseleda en och annan amerikanare eller japan. | |||||||||
![]() |
|||||||||
Flåmsbanens
sträckning utgår från Flåm upp till Myrdal och utgör en avstickare från stambanan
mellan Oslo och Bergen. För att klara stigningen upp till 866 möh på den relativt korta
sträckan av 20km går tåget i serpentiner i berget i flera våningar. Utsikten på de
öppna sträckorna är vidunderlig och vid stationen Kjosforsen stannar tåget för ett
kort uppehåll där man kan beskåda det enorma vattenfallet som försvinner in under
tåget. Flåmsbanen byggdes på 30-talet med hjälp av svenska rallare. |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Brockenbahn - en inblick i Europas historia | |||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
När muren i Europa föll öppnades en ny värld och ett unikt tillfälle för järnvägsentusiaster att se in 30-talets järnvägar. Dagens Tyskland har haft det goda omdömet att tillvarataga dessa skatter och behållit flera ånglokslinjer i reguljär trafik.Ett fantastiskt exempel på detta är "HSB" med ett trafiknät baserat på en imponerande samling av BR99 ånglok och dieslar för 1-meters spår totalt över 132 km. Man förfogar över 25st ånglok , 16 dieslar och mer än 125 vagnar av olika slag allt i trafik. "HSB"- linjenätet består av tre nät Harzquerbahn Selketalbahn Brockenbahn med flera gemensamma sträckor. Höjdpunkten i linjenätet är Brockenbahn en förgrening som leder upp till toppen av Brocken. En resa med denna linje i reguljär trafik iscensatt av tandemkopplade BR99`or är något utöver det vanliga. Att befinna sig på toppen av Brocken (1125 möh) och se loken komma upp genom sista kurvan är oförglömligt. Brockenbahn utgår från Wernigerode och passerar "Drei Annen Hohne" för vattenpåfyllning innan det bär av uppåt med en kraft man sällan skådat. Linjenätet fortsätter även ner mot Nordhausen och Gernrode/Harz. Wernigerode är en väl bevarad stad med ovanlig arkitektur - en pärla i sig värd ett besök. En mycket fin campingplats finns i Elbingerode som ligger alldeles intill. Brocken var till 1989 belägrat av Sovjetunionen och Stasi som kommunikations center med avlyssning och propagandasändningar mot väst. Med muren kring toppen och endast en smal korridor mot öst möjliggjorde järnvägstrafiken - då endast för transporter till den nämnda verksamheten. 1989 öppnades åter linjen för passagerartrafik efter ett uppehåll sedan 2:a världskriget. Ett mycket bra museum på Brocken visar historien om muren och andra spektakulära verksamheter i samband med gränsbevakningen. Var ligger Brocken och Wernigerode? Inte långt från E4:an när man passerat Hannover och österut förbi Goslar. Ångtågsfilmer från Wernigerode: "Lokstallet" "Start mot Brocken" |
|||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Weisseritztalbahn - Tysk smalspårsjärnväg från 1882 | |||||||||
![]() Ett exempel på ett väl bevarat linjenät är Weisseritztalbahn med BR99 ånglok med trafik mellan Freital och Kipsdorf strax söder om Dresden. En resa genom fin natur och kuperat landskap - en sträcka på ca 26 km. Linjen byggdes för mer än hundra år sedan närmare bestämt 1882 med spårvidden är 750mm. För turister finns vid stationen Malter en stor konstgjord sjö med bad och camping. Stationen Rabenau ligger mycket idylliskt vid en flod uppe i bergen med typiskt tyskt "Gaststätte". En tysk modellrallare har byggt delar av denna linje i H0 kring "Rabenau" presenterat i MIBA 6/95.
Uppehåll vid Rabenau Vattenpåfyllning i Freital |
|||||||||
|
|||||||||