TUNNELBANA

Stockholms gröna vagn litt. C2 
TT-skala på N-räls

 


TillbakaStartsidan


C2 Tunnelbanevagn i skala TT  för test på min N-skale anläggning


Tanken att bygga en separat bana med StockholmsTunnelbanevagnar föddes vid ett besök på spårvägsmuseet där man kan köpa en C2 vagn i skala H0 för 99 SEK. Långt bak i minnet visste jag att det  fanns motsvarande vagn i en mindre skala (TT) en jubileumsutgåva från 1957 vid invigningen  av sträckan Slussen-Hötorget.
Jag hade en sådan vagn som ung men den försvann med allt annat vid flyttar etc.
Efter ett intensivt sökande i antik / kuriosaaffärer och på nätet plus en del tips har jag lyckats införskaffa 16 st vagnar! Detta räcker då till fyra 4-vagns tågset.

Att bygga skala TT 1:120 ställer till en del problem vid införskaffande av drivning och boggies mm. även om det går att beställa enkelt från tyska butiker över nätet.  TT finns ju som bekant inte varenda buske här hemma. Lyckades ändå att införskaffa några TT-boggies men tyckte att dessa blev alltför klumpiga på T-banevagnen. vagnen för hög och för stora hjul.

Jag tog helt enkelt beslutet att förse C2 vagnarna med boggies och drivning ur N-skalan och köra på N-räls som gav ett mycket bättre helhetsintryck.  Eftersom jag inte till hör familjen ”niträknare” så tycker jag att det är ok. Någon måste ju köra T-banan på smalspår i Stockholm.  

 


 

    

                       Drivning i N-skala med boggie från Habo Hobby                                                  Standard boggie axelavstånd 14 mm

 

                             

          

                        Tomix drivning och Fleischmann Profikoppel                                                          Färdig vagn med drivning

 

C2-vagnen i TT-skalan har i orginalutförande fasta fejkade boggies och enkla plastkoppel. Jag skar bort kopplen och fasta boggies och borrade / gängade för skruvfäste till nya boggies.

Den nya drivenheten krävde att underredet öppnades upp med ett rektangulärt hål. Jag hittade en Tomix-drivning hos Nmodell som efter några småjusteringar passar perfekt. Ett axelpar togs bort. Passiva boggies har jag plockat från skrotade udda franska vagnar mm.

Fleischmans koppelkuliss med fästplatta passar perfekt under vagnskorgen, ett Profi kortkoppel. Huvudstrålkastare får bli 2mm lysdioder. Det finns gott om plats för en dekoder tillsammans med drivningen.

 

           

      
                Modell av tunnelbanevagn C2                           Mått och inredning på C2                            Stockholms Spårvägar C2-vagn 
                som jubileumsutgåva 1957                                                                                                              Foto: Bruse LF Persson
 

TillbakaÖVERST PÅ SIDAN 
Per-Åke Jansson, email: