Välkommen till Arnes Pistolskyttesida Portalen för aktiva skyttar |
Artiklar | Om denna hemsida | Börja skjuta | På gång | Nyheter |
Modern kolsyretub,
eller en brandsläckare med ett innehåll på 5 kilo.
CO2 - Kolsyra
Dagens tävlingsluftpistoler
använder tryckluft som drivgas. Tidigare användes kolsyra, och innan
dess var det fjäderdrift som gällde.
Det finns även luftpistoler som har en luftcylinder som komprimerar luften
inför varje skott med hjälp av en spännarm.
Det finns en begagnat-marknad med utomordentligt fina kolsyrepistoler och jag ska här förklara lite hur kolsyredrift fungerar.
Kolsyra, CO2, eller
egentligen koldioxid - är bubblorna som finns i läskedrycker. Kolsyra
används även som svetsgas och i eldsläckare.
Kolsyran är en gas med speciella egenskaper som gör den mycket lämplig
till luftpistoler. Mer om detta längre fram.
Kolsyran pumpas in i tuben under ett tryck av ca 60 Bar (vill jag minnas) och
övergår då till vätska. Denna "förtätning"
gör att mycket
fri gas ryms i en liten behållare.
När man sedan öppnar ventilen övergår vätskan till
gas. Värmen som behövs för förångningen tas från
omgivningen och temperaturen
på
tuben sjunker något, det kan till och med bli rimfrost på tuben
om gasuttaget är stort.
Det är luftens fuktighet som kondenserar på
den
kalla tuben.
12
grams engångs påfyllnads tuber
Kolsyretub
TAU 7
Kolsyra finns även
i de små 7 eller 12 grams engångstuber som används i många
hobbyluftpistoler. De tuberna kan inte laddas
om, vilket
däremot är fallet med tuberna till tävlingsvapen som är
skruvade till pistolen.
Kolsyran är
som sagt i vätskeform i tuben och det är just vätska som vi vill
fylla på i luftpistolens tub.
Därför ska det finnas ett inre stigarrör i påfyllningstuben
som går ner mot botten av tuben, och så är eldsläckare
normalt
konstruerade.
Svetstuber med kolsyra saknar detta rör eftersom man här vill ha ut
kolsyran direkt i gasform.
En sådan tub måste vändas upp och ner, vilket går men
kanske är lite opraktiskt. (Själva pistoltuben har inget stigarrör).
Kolsyreinnehållet
i en eldsläckare mäts i kilo och likaså är det en viss
vikt som ska fyllas i tuben till luftpistolen.
Det är viktigt att denna
vikt inte överskrids - det måste finnas lite tomrum kvar i tuben
för att klara temperaturvariationer.
Om tuben är helt fylld med flytande kolsyra kan sprängblecket "blåsa"
vid en måttlig temperaturhöjning eftersom en
vätska inte kan
komprimeras.
Fördelen med
kolsyran är att trycket i tuben är konstant så länge det
finns flytande kolsyra i tuben.
Detta är den andra fina egenskapen
hos kolsyra - ingen tryckregulator behövs.
Nackdelen är att tyngdpunkten ändras något allteftersom man
skjuter - vikten minskar ca 50 gram mellan
full och tom tub.
Likaså är kolsyran temperaturkänslig - trycket sjunker något
vid lägra temperatur.
Detta kan märkas om man skjuter många snabba skott, det sista skottet
får en lägre utgångshastighet än
det första eftersom
tubens temperatur sjunker något efter varje skott.
I praktiken är
det knappast någon större nackdel, eftersom en tävlingsskytt
skjuter ett skott i taget med ganska
lång tid mellan skotten
så temperaturen hinner återgå inför nästa skott.
Och i stället för att förvara pistolen i bagageutrymmet i bilen
vintertid kan den ju få åka i kupén så är den
"varm å go" när du kommer fram!
Mycket höga
resultat har presterats med kolsyrevapen, det var vad olympierna använde
innan tryckluften kom.
Brandsläckare
modell större med adapter för fyllnad av kolsyrepistol
Att fylla en luftpistol
Om vi bara ansluter
vår eldsläckare till pistolens tub och öppnar ventilen så
kommer ingen större mängd kolsyra att
rinna in i pistoltuben
eftersom trycket är detsamma i båda behållarna. Om pistoltuben
är helt tom kan en liten mängd
kolsyra rinna över men snabbt
skapas samma
tryck som i eldsläckaren så att fyllningen upphör.
Bästa sättet
att få kolsyran över till pistoltuben är att först kyla
ner pistoltuben i en frys eller i kylskåpet.
Det bör vara en temperaturskillnad på 20 grader för att det
ska gå bra. (I värsta fall kan man släppa ur lite kolsyra
ur
pistoltuben så att den
blir kall och därefter snabbt skruva fast den på släckaren igen).
Öppna ventilen på släckaren. Du kan hålla ventilen öppen
under några minuter så att kolsyran kan rinna in.
Så länge
som det finns en temperaturskillnad mellan behållarna så rinner
det, även om det inte hörs någonting
(när man öppnar
ventilen första gången brukar det höras). Pistoltuben kommer
också att värmas upp något av
det ökande trycket.
Lossa därefter
pistoltuben och väg den för att kontrollera resultatet. På tuben
ska finns instansat tara, dvs tomvikten
av tuben, kolsyremängden och fullvikten,
dvs tara + kolsyra.
För en normal pistoltub gäller att den rymmer ca 50 gram kolsyra.
Min Steyr-tub är märkt: Tara 0,340 kg, Kohlendioxid
0,053 kg, Max.
Gesamtgewicht 0,393 kg.
Min tomma tub väger alltså 340 g, kolsyremängden är 53
g och en full tub väger 393 g.
Om du fått i för mycket kolsyra, vilket kan inträffa om pistoltuben kylts alltför mycket, släpper du ut överskottet med den tömningsadapter som följer med. Mellan eldsläckare och pistoltub fordras också en adapter som ska följa med pistolen.
Eldsläckaren
En kolsyresläckare
är ett tryckkärl precis som lufttuber, "dykarflaskor", och
ska besiktigas regelbundet.
För en tub som används gäller att
den ska besiktigas efter ett visst antal år. (Men om den står oanvänd
"i beredskap"
som brandskydd behöver den inte kontrolleras lika
ofta.)
En sådan brukar följa med när man köper en begagnad luftpistol.
De är ganska dyra att köpa nya, men finns att få begagnade.
Följer det inte med en, så kan du antagligen hitta en
hos en firma
som håller
på med brandskydd.
Om du tänker köpa en gammal släckare är det viktigt att
kontrollera när den besiktigades senast. Om "bäst-före-datum"
passerats kan du
inte få den fylld utan en ny besiktning, så kontrollera detta före
köp. En släckare med ett år kvar bör ju vara billigare
än
en med fem år kvar.
Arne Nohlberg 2004 11 11 rev 2012 10
Kolla med Brandberedskapsföretagen, där kan du ofta fylla din kolsyretub för lite pengar
Påfyllnadstation
av kolsyra AGA
Påfyllnadstation av kolsyra Air
Liquide
Läs
mera om luftpistoler
Läs
mera om tryckluftpistolers påfyllnad