Lasse's slotpage

Appropå Shell

Jag fick ett e-mail i dagarna från Johan Mollberg i Örebro. Han hade, som ni kan läsa nedan, också besökt några Shell mackar och kört F1 på Scalextric bana.
Under den senaste tiden har jag fått ett flertal e-mail om just Scalextric och liknande bilar/banor.
Man har undrat om det finns några banor i Stockholm att tävla eller hyra för företagsträffar, fester, kick-off m.m. Frågor om alternativ, bättre kvalitet, högra fart, trimdelar har frågats.
Jag har blivit lite ställd då jag inte kände till så mycket om Scalextric och liknande grejer.

Ni som håller på med det, skriv lite till mig om det så tar jag upp det här.

Eftersom jag, sedan jag började med slotracing 1974, nästan enbart har kört vingbilar i skala 1/24 kom det som en överraskning att det fanns något annat än just det som körs på icke plastbanor.
Man kan säga att det var Belgaren J.P. van Rossem som fick mig och många andra Europeer att testa annat än just vingbilar.

För er som inte har hört om J.P. van Rossem kan man kort säga att han har ett brinnande intresse för motorsport, ett otroligt minne och en gång i tiden, otroligt med pengar. Han köpte ett eget F1-stall, Onyx, där Lill-Lövis körde. När han ville rasta sina vanliga gatbilar så hyrde han in Keke Rosberg för att rejsa lite med en av bilarna.
En av de större grejerna för slotracing var dels VM i Valkenburg 1986 och VMet i Chicago 1988 där han köpte Grand Raceway och bjöd in 100 förare från olika delar av världen och betalade för flygresa och hotell.
Två somrar var vi nere i Belgien och Tyskland och körde Nascar med Pla-Fit bilar som J.P organiserade.

Sedan förra året har vi i Sverige fått igång en bra Production klass i skala 1/24 med Parma Flexi, Champion Turbo Flex och liknande chassin med 16-D motorer och Saloon karosser i Lexan, mestadels Betta, JK och EasySlot tillverking. Precis en sådan klass har saknats. Den är både enkel, billig och skitkul. Vingbilar ligger mig fortfarande närmast om hjärtat, ingen tvekan om det, men saloon klassen ger mycket körning för lite tid och lite pengar. Man får rejsa mycket och slipper och mecka.

Nere i Göteborg med omnejd har lite racers omkring Janne Ekman i Landvetter och Stefan Törnfeldt i Stenungsund fått igång ytterligare lite klasser i 1/24 och 1/32 som inte har vingar.
Detta har lockat både en del som var med förr och lite nyare förare.

Nu vidare till e-mailet.



Hej!

Jag läste om Shell-racingen på din hemsida. Kul! Jag och en kompis (och kusin) körde i juni -98 på Shell-mackar i trakterna kring Örebro. Vi åkte till flera olika just för att köra flest race på den bästa banan.

Vi har tävlat i en liten "klubb" kallad SlotRacing Society of Western Örebro, SRSoWÖ, sedan 1992 och har hunnit köra ett hundratal tävlingar sedan dess. Dock kör vi uteslutande på spånskivebanor men vi har onekligen en viss rutin i alla fall.
Det första stället vi kom till var upptaget: en far med sin lille son tuffade runt lite halvfort. Vi körde båda drygt 39 varv redan i första försöket.
Nästa mack var full av barn som knappt såg över kanten. Vi väntade lite avsides medan de körde klart; det kändes som att stjäla godis av barn.
Så småningom kom vi ända till Karlskoga där en snubbe vid namn Tyrone hade alla de tio bästa tiderna (som sagt, det var olika hur reglerna skulle tolkas.)
Jag började (jag och min kusin körde aldrig samtidigt utan bara en och en) och slog Tyrones bästa notering med ett drygt varv i första försöket. Men det var klart under 39 varv i alla fall och jag svor till för det "dåliga" resultatet.
Personalen tittade konstigt på mig...
Sedan körde min kusin och körde drygt 39½ varv.

På hemvägen tittade vi till en mack vi redan avverkat för att se om våra noteringar stod sig (etta respektive tvåa) och upptäcker då Tyrones namn även där!
Bättre än oss.
När vi upprört beslutar oss för att peta ned honom (vi hade fortfarande bara kört kanske 7eller 8 race totalt) kliver det fram en kille brevid banan och frågar om vi varit i Karlskoga, det var Tyrone själv!
Efter att vi gjort vad vi skulle (och Tyrone var trea igen) åkte vi hemåt. Senare fick vi höra att ytterligare en kille i vår förening slagit till med ännu bättre resultat och slutat etta på stationen. Jag var dock fortfarande tvåa.

Pengar fick jag bara från två mackar, där jag personligen var och hämtade dem. Också ett j-a sätt! Eller är det som de påstod på ett ställe att man bara kan vinna pengarna en gång. Nästan alla regler är otroligt luddiga.
Och personalen gör som de vill.
Jag är ganska säker på att vinnaren antingen fuskat eller så hade han tur med en halvblind som inte kunde läsa av varvräknaren. På ett ställe stod ena varvräknaren hela tiden mellan två siffror. Svagt tycker jag, förstapriset är ju i alla fall värt minst 15 000:-! Men kul hade vi!
Vi åkte i min kusins Fiat X1/9 och hann under dagen också göra ett besök på Gelleråsen för att se några heat i historisk racing.
Detta om detta.

SRSoWÖ tävlar på flera spånskivebanor av olika längd.
Alla är fyrspåriga, den kortaste är ca 11 meter och den längsta drygt 32 meter lång.
Vi har nyligen fått kontakt med ett liknande gäng i Borensberg och är mycket intresserade av att knyta kontakt med ännu fler, särskilt om dess finns en intressant bana att köra på. Vi kör bara med bilar av Scalextric-typ även om det mesta utom kaross och motor är fritt.
En klass tillåter även fria motorer, vilket i praktiken innebär Parma. Vad jag förstår av resultaten på hemsidan kör ni med ganska vassa bilar på en "riktig" bana, men jag vill gärna höra mer hur det funkar.
Vilka tävlar, var kommer de ifrån, vilka bilar har ni osv, osv. Gänget i Borensberg, med Micke Fransson i spetsen, planerar en nationell och kanske t.o.m. en nordisk förening för slotracing i skala 1/32

Mvh Johan Mollberg

 


Send any comments to Lasse  1999 Lasse Åberg