Lasse's slotpage

SSC Saloon Regler 2000

Regler, väldigt kortfattat
För att göra det enkelt för oss och göra att så många som möjligt kan tävla även om de inte har rätta grejerna så har vi släppt igenom bilar även om de inte strikt följer "de facto" regler så länge vi inte tror att ändringarna ger fördelar.

Detta har inneburit att vi släpper igenom en sådan bil som finns i kartongen när man köper den även om karossen inte är helt rätt och däcken kanske är något för breda.

Nu börjar vi få ändringar som ger fördelar. Hur hårt vi skall följa reglerna får vi diskutera. Det är en fördel om vi följer regler som finns på andra håll.
Jag har fått en förfrågan om vi, i SSC, kan anordna en tävling i Saloon serien nästa år. Om vi gör det, eller om vi själva åker iväg och tävlar, så är det en fördel om vi köra likadana eller liknande regler.

Chassi: Här har vi nog rätt saker men inga förstärkningar får göras med ett undantag, bakvagnen.
Man får förstärka chassin med en u-formad pianotråd (På Parma är chassit redan från början bra gjort)
Tråden får följa underkant på chassit och sedan bockas upp så att den går upp till max halva bakaxeln. En u-bock alltså, inga Z eller annat innovativt. (Här är vi kanske lite snälla, ett tag).

För att löda dit motorn får en pianotråd, eller rör, användas. Den får bockas som ett L eller ett Z.
För att motorkabeln inte skall komma under chassit kan en motorkabelhållare tillåtas som får lödas eller limmas fast. Kan betyder att den är för motorkabeln och inget annat innovativt.

Kaross: Vi har sagt 4-dörrars Saloon karosser men har släppt igenom det mesta som följer två regler, max höjd bak 40 m.m. Min höjd framrutans ovankant 32 m.m.
Karossens uppklipp där bak, max 20 m.m från banan. Hål för göras men inte ovanför detta mått. Här är jultomten snäll, i år.

Motor: Valfria delar från så kallade 16-D, Super 16-D, Outlaw 16-D av "dagens snitt". Kol, kolfjädrar och pinion är valfritt.
Shuntade kol, shunttråd, kullager etc. är inte tillåtet.

 

 


Send any comments to
Lasse 
2000 Lasse Åberg