17 SEPTEMBER 2001

 

  

Lördagen den 15 september kördes den fjärde deltävlingen i årets Salooncup. Det var Hörby som arrangerade, och det kom 9 seniorer och 13 juniorer till start.

GO-69 stod för två tredjedelar av seniorerna. Janne och jag åkte ner på lördag, då vi även skulle deltaga i söndagens 3-timmarslopp i production ISRA, och klarade oss då med en övernattning. Övriga fyra åkte ner redan på fredag.

Kvalvinnarna blev Mikael Landerud bland seniorerna, på 5.762, hemmasonen Wictor Wideheim var bäst av juniorerna på 6.150. Han gick med detta direkt till final, övriga tolv körde två semifinaler. Ulf Törn och Janne Ekman hade också kvaltider under sex sekunder.

Semi B blev en jämn tillställning. Benny vann ett fyrabilarsrace på 105 varv övriga körde alla 102 varv. Semi A hade fem förare. Segrare blev Janne två varv före Mikael, trea blev banchefen Harrysson ytterligare ett varv efter. Alla i denna semi gick till final där de fick sällskap av Benny.

Finalen var in i det sista en fight mellan Mikael och Janne, men tyvärr drabbades Drutten av ett drevras i sista heatet. Reaktionen denna gång blev att han slängde bilen i golvet och stampande på den. Ekman vann två varv före Uffe som gjorde ett toppenlopp. Halvdansken blev trea.

Janne Ekman GO-69 111

Ulf Törn GO-69 109

Lars Harrysson Slotrats 106

Lasse Törn GO-69 103

Benny Jademyr GO-69 102

Mikael Landerud Tranås 95

I juniorfinalen stred hemmaförarna Max och Wictor om segern. Wictor var den kyligaste och höll undan till en tvåvarvsvinst

Wictor Wideheim Slotrats 101

Max Bauhn Slotrats 99

Kai Embrey Slotrats 95

Axel Werner Mullsjö 91

Glenn Strid Slotrats 90

Martin Tenggren Slotrats 85

I den sammanlagda ställningen i Salooncupen hände detta. Janne Ekman gick upp i delad ledning med Landerud, båda 58 poäng. Ulf Törn förstärkte sin tredjeplats, 44 poäng. Lasse Törn tog sig förbi Thomas Werner och Berra.

Bland juniorerna behöll Axel Werner sin ledning efter fjärdeplatsen, 56 p. Markus Trygg tog sig förbi Martin Granberg upp på andraplats. Wictor och Kai avancerade många placeringar.

Nu var det dags för Eurosport-24. Det var samma nio förare frånsett att Werner gick ut och Wictor kom in. Här satte Janne TQ och nytt banrekord med 4.432.

Semifinalerna blev jämna och ingen var mer än tre varv från en finalplats.

I finalen var Janne överlägsen på 138 varv. Det var hårdare om silverplatsen som Drutten nöp två varv före Lasse Törn.

Janne Ekman GO-69 138

Mikael Landerud Tranås 129

Lasse Törn GO-69 127

Berra Ljungdahl GO-69 123

Ulf Törn GO-69 122

Benny Jademyr GO-69 117

Juniorerna körde ett baklängesrace med sina saloonbilar. Wictor vann även det, denna gång före Glenn Strid och Axel Werner.

Vi som skulle köra långloppet på söndag fick bo hemma hos Harrysson. Vi bugar och tackar för god mat och dryck och härliga madrasser. På morgonen var Bew uppe och fixade frukost till oss, heder åt den damen.

Tretimmarsloppet för seniorer gick i klassen Production G12 ISRA. Det blev en liten övning inför Skala-VM. Fyra lag kände sig hågade att mäta sina krafter.

Från skåne kom lagen Harrysson/Labbe Persson (Nameless) samt Önneköparna Dan Gustavsson/Markus Persson (Not prepared). Tranås-Falköping ställde upp med Drutten/Marcus Trygg (Raggarsvinen) och slutligen GO-69-laget Berra/Janne (A head ahead)

Första halvtimmen blev en jämn kamp mellan Landerud och Ekman där den senare körde på bättre spår och kunde rycka åt sig några varvs ledning. Under andra halvtimman hände det mycket. Raggarsvinen drabbades av krökt bakaxel och efter 20 körda minuter upptäcktes det att datan slutat att räkna varv. När detta inträffat kunde inte utläsas men vi bestämde att fortsätta på de varv som stod på skärmen. Vi fick köra resterande 10 minuter på träningsprogrammet.

Varvställningen skrevs ner och skulle sedan läggas till efter ytterligare körda fyra heat. Harrysson svor över ATIS-systemet och lovade att han aldrig mer skulle köra en tävling med detta usla system. Janne förlorade sedan 30 varv till Drutten efter oflyt på svart spår, men körde fler varv än skånelagen. I heat fyra körde jag in 29 varv. Skåneteamen hade många problem, framförallt Not prepared. Femte heatet tappade Janne åter några var till Drutten, och efter ett däckbyte i slutet av heatet var det 26 varv upp, men vi hade ju cirka 60 varv plus från första timman. Vi slutade på det sämsta spåret, rött. Men jag visste att höll jag mig på så skulle segern vara klar. När även Raggarsvinen tvingades till ett däckbyte var ju saken helt klar. Gammal man gör så gott han kan.

A head ahead 1345

Raggarsvinen 1306

Nameless 1281

Not prepared 977

Troligtvis missades ett hundratals varv p.g.a. varvräkningsstoppet.

Nu skulle juniorerna köra sitt långlopp. Production 16D med Eurosportkarosser.

Janne och jag skulle bege oss till Köpenhamn för att leta upp den nybyggda flata kingen. Därför vet jag inget om juniorloppet bara att det slutade så här.

Iprenpojkarna Wictor Wideheim/Kai Embrey 1372

Berra Motors Glenn Strid/Martin Tenggren 1319

Full Pull Max Bauhn/Kim Johansson 1275

Team Knightriders Andy Nyman/Jimmy Sandmark 1256

Team Purple Niklas Hanssin/Jonas Nyman 1078

Vi bilade iväg över öresundsbron vidare till Ishöj en förort till Köpenhamn där banan skulle vara belägen. Enligt klubbens web-sida skulle de ha öppet varje söndag mellan 16.oo - 20.oo. Efter lite körande kors och tvärs så hittade vi till sist banan, men vi fick bara se den genom fönstren, här fanns inte en levande varelse. Vi ringde några nummer som vi hade men det var antingen inget svar eller telefonsvarare. Så vi fick snopet vända tillbaka igen utan att fått testa danskarnas flata king, som faktiskt var lite doserad.

På tal om banor så håller Åberg på att lägga upp en sida där de flesta svenska banor skall beskrivas, än så länge är det bara tre, men det kommer snart att bli fler. Du hittar den på www.slotracing.ontheweb.nu/tracks

Italien nästa !

Berra