24 JANUARI 2002

 

 

 

 

Årets första deltävling i Salooncupen kördes på Hörbybanan lördagen den 19 januari, och samlade 16 seniorer och lika många juniorer.

Seniorkvalet vann Janne Ekman överlägset på 5.581 före Landerud 5.760 och Mikael Lindgren 5.932. Snabbaste junior var Mikael Palmqvist med 6.256.

Semifinalerna blev jämna, bara 9 varv mellan första och tionde plats. Det var bara Ekman som fick lägga av redan efter sju varv med drevras och fann det för gott att bryta.

Finalen blev ganska odramatisk. Dansken Lars Nörkjer från Ålborg fick trubbel med bilen och fick finna sig i att lägga beslag på sjätteplatsen. Sedan var det bara en kamp om tredjeplatsen. Första och andraplatsen var samma hela racet.

1 Mikael Landerud Österbymo 165

2 Ulf Törn GO-69 162

3 Stefan Törnfeldt Stenungsund 158

4 Mikael Lindgren GO-69 155

5 Berra Ljungdahl GO-69 154

6 Lars Nörkjer Ålborg 113

Flickorna i juniorklassen hade ingen tur denna gången. Evelina från Boxholm råkade ta fel på bil vid ett spårbyte. Där stod en som var lik en bil hon tidigare hade haft, så det sa smack i sargen och så var den dagen förstörd. Fullt så dramatist var det inte för Jessica, men hennes bil var rumlig och hon missade semi med tre varv. Det gick bättre för Jessicas bror Mikael Palmqvist som körde flest varv i semi.

Finalen blev en härlig fight mellan hemmaföraren Max Bauhn och Mikael Palmqvist från Åtvidaberg. De låg hela tiden långt före de övriga, och inför sista bytet hade Mikael nästan två varvs ledning, men hade nu ett sämre spår än Max. Det blev olidligt spännande. Bauhn närmade sig decimeter för decimeter och när det var fem sekunder kvar tog han sig förbi. Ledningen behöll han i c:a en sekund, för precis när han kommit förbi körde han av. Mikael måste haft gödsel i fickorna för när strömmen slogs av hade han vunnit finalen med 15 hundradelar. Jag undrar om inte Max drömde om den avkörningen på natten.

1 Mikael Palmqvist Åtvidaberg 152.70

2 Max Bauhn Hörby 152.55

3 Andy Nyman Hörby 144

4 Glenn Strid Hörby 134

5 Christoffer Karlsson Åtvidaberg 129

6 Jimmy Sandmark Hörby 117

Juniorerna körde sedan ett baklänges race, och här gick det bättre för flickorna. Axel Werner från Mullsjö som också missat i saloontävlingen tog nu sin revanch

1 Axel Werner Mullsjö 43

2 Mikael Palmqvist Åtvidaberg 41

3 Max Bauhn Hörby 41

4 Evelina Axelsson Boxholm 38

5 Jimmy Sandmark Hörby 37

6 Jessica Palmqvist Åtvidaberg 37

Lördagen avslutades med en tävling för Eurosport 24, det kom 17 bilar till start. Det enda spännande här var vilka som skulle ta de två sista finalplatserna, det var fyra förare inom två varv som fightades. Kent Lundström och Berra drog de kortaste stråna. Alla förarna höll sina placeringar hela loppet igenom och Janne fick sin revansch från saloon och vann med hela åtta varv.

1 Janne Ekman GO-69 204

2 Ulf Törn GO-69 196

3 Stefan Törnfeldt Stenungsund 191

4 Mikael Landerud Österbymo 185

5 Mikael Lindgren GO-69 180

6 Thomas Schüler GO-69 171

Klockan hade nu hunnit bli 23 och vi begav oss till vandrarhemmet för att vila ut till morgondagens tretimmarslopp. Så mycket vila blev det väl inte, vi satt och gaggade till halv tre. Klockan sju var det dags att stiga upp igen.

Det stod sju seniorlag på startlinjen, så vi fick köra Run-Robbin 6 x 25 min och en översittning. De fyra juniorlagen körde 6 x 28 min. Tyvärr blev det även denna gång strul med varvräkningssystemet. I heat fem la det av att räkna, både för seniorer och juniorer, så de sista heaten fick adderas till för hand.

Seniorlagen var: Ludmilas vänner (Janne Ekman - Berra Ljungdahl)

No Name (Ulf Törn - Kent Lundström)

Hängrövarna (Michael Landerud - Stefan Törnfeldt)

Gladiarorerna (Jan Andersson - Mikael Lindgren)

Wictory Labbell (Wictor Wideheim - Labbe Persson)

Ur Spår (Ulf och Per Karlsson)

Raketfisarna (Benny Jademyr - Thomas Schüler)

Seniorerna körde med RL C-16-bilar med ES-kaross och bilarna var mycket jämna. Efter 25 minuter låg de fyra första lagen inom fyra varv. Hängrövarna och Gladiatorerna hade 263 varv, Ludmilas vänner 262 och No Name 259. Sen stod No Name över, och sedan Hängrövarna och efter det Ludmilas Vänner. När dessa tre team hade kört halva finalen ledde Ludmilas vänner med 5 varv före No Name som i sin tur hade 13 varv ner till Hängrövarna. Gladiatorerna var också med i bilden med hade ännu inte stått över. I det olycksaliga femte heatet körde Berra och Drutten jämt och drygade ut respektive närmade sig No Name. Nu hade Ludmila 15 varv till No Name som bara hade 2 varv till Hängrövarna. I näst sist heatet fixade Ekman ytterligare 15 varv till de båda förföljarna och hade en ledning på 30 varv till No Name som nu bara hade ett varv tillgodo på Stefan och Drutten. Ludmilas vänner, garanterat odopade, hade nu det svåra röda spåret kvar och No Name hade ett mittenspår. Gladiatorerna, Hängrövarna och Ludmila bytte alla däck när starten gick till sista heatet. Det var jag, Berra, som skulle köra sista heatet på rött, och när bilen kom på spår med nya däck uppförde den sig som en kråka. Efter flera avkörningar bestämde jag mig för att köra sakta och säkert en stund, och efter fem minuter fungerade bilen som den skulle igen. Hängrövarnas bil fungerade inte heller så bra medan No Names gick som ett spjut. När väl min bil funkade igen släppte jag inte så många varv till, så Ludmilas vänner kunde vinna med 11 varv tillgodo.

1 Ludmilas Vänner 1481,85

2 No Name 1470,55

3 Hängrövarna 1442,75

4 Gladiatorerna 1425,25

5 Wictory Labbell 1361,30

6 Ur Spår 1340,95

7 Raketfisarna 1289.65

Seniorer och juniorer körde vartannat heat, så juniorklassen var redan klar när vi gick i mål. Efter halva racet bröts det för gemensam lunch. Vi bugar och tackar och sänder en vänlig tanke till Bev, Harryssons fru, som fixade detta.

Juniorerna körde sitt tretimmarslopp med 16D-bilar med ES-kaross. Tävlingen blev ganska odramatisk då team Sleepo Wakoo var mycket överlägsna. Fighten mot slutet var vilket lag som skulle bli tvåa. Efter tre timmar var Berras Vänner 184 varv efter segrarna men hade 38 varv tillgodo till trean DOW.

 

1 Sleepo Wakoo (Max Bauhn - Kai Embrey) 1.495,45

2 Berras Vänner (Jimmy Sandmark - Glenn Strid) 1.311,65

3 DOW (Niklas Hansson - Jonas Nyman) 1.273,96

4 Blåvit Fågelskit (Andreas Karlsson - Fredrik Engstrand) 1.211,10

Så var två dagars raceande till ända. Frånsett fadäsen med ATIS-systemet så hade det varit två trevliga och välarrangerade dagar på Hörbytracken. Det var ju kul att man kunde vara med att vinna ett lopp även år 2002. Det bästa var dock att Jimmy och Glenn döpte sitt lag till "Berras Vänner" det värmde gött.

Nu blickar vi framåt och får då plocka fram de små 32-bilarna. Lördagen den 16 februari går ju de årliga 32-racen på Stenungsundsbanan. Det är som vanligt klasserna Saloon, Formula och Eurosport som gäller.

Dagen efter, söndag 13 februari, kör vi 6-timmars på Partillebanan, och den körs i klassen Production-24 G12 med ES-kaross.

Under vistelsen i Hörby spånades lite om att bilda ett Slotracingförbund. Landerud och Berra tog på sig att ingå i en valberedning tillsammans med några fler ännu ej kända. Vi skall försöka värva folk som känner för att ingå i styreslen till detta förbund. Kanske kan vi äntligen komma till skott.

Sverige kommer inte att få arrangera skala-VM år 2003, det kommer att köras i Tjeckien. Årets VM kommer att köras antingen i USA eller Brasilien.

Som nytt förslag har vi att år 2004 hålla i både Ving- och Skala-VM, två veckor i rad, det är något som tidigare aldrig har gjorts.

Svimma lugnt !

Berra