23 APRIL 2002

 

Tredje deltävlingen i Salooncupen gick av stapeln i Stenungsund i lördags och den samlade nio juniorer och 16 seniorer. Som vanligt kördes det även ett baklängesrace för juniorerna och seniorerna fick tampas med sina Eurosportar.

Kvalet i saloon 16D vanns av Evelina Axelsson på 4.455 före Jessica Palmqvist 4.731. Två tjejer i topp när hände det senast? Janne Ekman tog som vanligt hand om TQ för seniorer, denna gång på 4.150.

Eftersom det var nio startande på en fyrspårsbana gick de fem första kvaltiderna direkt till semi. De resterande fyra fick köra om de resterande tre i en kvart. Rikard Karolen som gjorde sin tävlingsdebut vad den som fick lämna tåget. I semi A hade syskonparet Palmqvist en hård uppgörelse, och den slutade med att båda lade beslag på förstaplatsen med 88.46. Grabbarna Pierre och Jimmy tog ingen hänsyn utan slog ut Evelina från finalen med ett halvt varv. Inte damerna först här inte.

I finalen var Palmqvistarna överlägsna och de fightades sida vid sida ända tills Mikaels bil drabbades av drevras. Nu kunde Jessica defilera hem segern. Brossan klarade andraplatsen trots malören.

1.

Jessica Palmqvist

Åtvidaberg

140.31

2.

Mikael Palmqvist

Åtvidaberg

131.82

3.

Pierre Lindgren

GO-69

127.24

4.

Jimmy Nilsson

Bjärke

117.28

I gubbtävlingen gick de fyra bästa kvaltiderna till semi A. Tre kvartar fick sortera ut vilka som skulle hamna i semi B. De lyckliga blev Stefan Törnfeldt, Tomas Werner, Lars Harrysson och Jan Andersson, och de placerade sig i samma ordning i semifinalen. Detta innebar att Stefan kunde knipa en finalplats på Mikael Lindgrens bekostnad.

Finalen blev rätt odramatisk, Stefan visade att han behärskade sin hemmabana och vann fem varv före Ekman. Landerud och Lasse P. fick vara glada att de fixat en pokal.

1.

Stefan Törnfeldt

Stenungsund

160.10

2.

Janne Ekman

GO-69

155.00

3.

Mikael Landerud

Österbymo

151.00

4.

Lasse Pettersson

GO-69

149.64

DAGENS ROS, Tomas Nilsson har bett mig dela ut en ros till vardera Uffe, Benny, Lillen och Boxholms Pelle för att de hjälpte hans grabbar Jimmy och Niklas. Själv blev han ju oförmögen till allt sedan han nästan krossat sin armbåge och halvt svimmat av. Han stannade dock så att grabbarna fick köra sitt race. Han hälsar att han mår hyfsat bra nu igen.

I baklängesracet blev det p.g.a. detta bara sex bilar till start. Två heat med tre bilar i varje. Den som snabbast kom in i att köra motsatta hållet var Pierre Lindgren och det var också han som lyckades knipa förstaplatsen.

1.

Pierre Lindgren

GO-69

85.46

2.

Mikael Palmqvist

Åtvidaberg

83.25

3.

Axel Werner

Mullsjö

77.47

4.

Evelina Axelsson

Boxholm

75.09

Så var det bara Eurosportklassen kvar och Janne satte ett banrekord i kvalet med 3.276. Det var tretton startande så kvalvinnaren gick direkt till final, övriga fick göra upp i tre semi. Landerud visade sig klart snabbast och tog med sig till finalen, Stefan och Uffe.

Finalen blev heller ingen match för "Drutten". Striden stod om vem som skulle bli tvåa, det var ovisst ända till strömmen slogs av och då hade Jannes bil gått aningen längre än Stefans.

1.

Mikael Landerud

Österbymo

129.11

2.

Janne Ekman

GO-69

120.25

3.

Stefan Törnfeldt

Stenungsund

119.48

4.

Uffe Törn

GO-69

110.00

Vi ber alla att få tacka för en trevlig lördag. Janne Andersson gjorde som vanligt ett strålande jobb som tävlingsledare. Även du får en ROS denna gång från oss alla.

I morgon får ni plocka fram de små bilarna, ha en sköööön natt.

Söndagen den 21 april var det dags för tävlingar med de små 32-bilarna i Partille. Det kom 12 körsugna och alla körde Production men det blev bara elva startande i Formula One och Eurosport. Då det behövs kurvvakter i den här sporten kunde vi bara köra sex bilar i varje heat.

Vi hade en utmärkt tävlingsledare i Mia Ekman, vi bugar och tackar för denna oumbärliga hjälp. Vi fick tack vare Mia också en extra kurvvakt.

Vi drog först igenom alla kvalen. Janne Ekman tog ett överlägset TQ i Production med 6.259, vilket också var nytt banrekord. Samma Janne missade sedan helt kvalet i F1 och det blev Uffe Törn som vann på 6.476. I Eurosport var det samma två som fightades om TQ, det blev åter igen Uffe som fixade snabbaste tiden med 5.464, tre tusendelar före Jannes 5.467.

Semi B i Production blev en medioker tillställning där Göran Fälthammar fick krokigt chassie redan efter två varv, kom tillbaka i heat fem men utan större framgång. I nämnda femte heat drabbades Harryssons bil av konstigheter och var bara på banan ett och annat varv resten av racet. Alla övriga utom Lasse Pettersson körde under sin förmåga. Semi B blev klart bättre där Mikael Lindgren klämde till med hela 137 varv. Därefter hamnade Uffe, "Drutten" och Lasse Törn på 129 varv och Ekman på 128, riktigt tight alltså. Stefan Törnfeldts bil var inte i klass med de övriga och han fick lämna finalplatsen till Lasse P.

Finalen blev en jämn och oviss tillställning in i det sista. Mikael visade dock klassen och vann även finalen. Hårt om andraplatsen, där Lasse Törn hade 134, Janne Ekman 133 och Lasse P. 132. Uffe och Landerud hamnade några varv efter.

Under Productiontävlingen hade vi fått besök av familjen Palmqvist från Åtvidaberg som var nyfikna på att se tävlingar i den mindre skalan. De ställde ju också upp som kurvvakter. Tyvärr för vår del åkte dom hem nu och det gjorde även Lars Harrysson som lämnade W.O. i de två återstående klasserna.

Men som genom ett trollslag dök "Lillen", Benny och Carina samt Pierre upp och räddade situationen under Formularacet.

I semi B vann Ekman klart och visade helt andra takter än i kvalet, klämde till med hela 70 varv. Semi kördes här 8x1 min. Lasse P. och Micke Lindgren följde närmast. Semi A blev rumphuggen. Landerud bröt efter två heat och Kent Lundström efter fyra, och så var det bara tre små pojkar kvar. Ulf vann före Stefan och Berra.

I finalen höll de tre första en klass för sig, och rangordningen var till största delen lika hela loppet. Ekman tog guldet med 144 varv, silver till Uffe 140 och Stefan knep bronset med 137. Om sistaplatsen var det hård kamp men den lade jag beslag på med Lindgren ett varv före mig och Lasse P. ytterligare ett varv före.

Inför Eurosport blev krisen stor. Extrakurvvakterna utom Pierre lämnade oss och även Fälthammar flydde fältet. Hur skulle vi nu kunna genomföra den sista klassen. Vi fick enas om att köra finalen med fem bilar och på så sätt hade vi sex kurvvakter, det behövs egentligen åtta.

Semi B är inte mycket att skriva om, mer än att det var hårt om förstaplatsen. Den togs av Kent 73.15 före Landreud 73.10. I semi A var det ännu tightare om förstaplatsen, både Janne Ekman och Uffe Törn körde 76.85, dött lopp alltså. Alla fem förarna i semi A gick vidare till finalen.

Det blev tre muskeltörer som gjorde upp i finalen. Micke Lindgren och Pettersson hängde inte med dessa, L.P. fick t.o.m. bryta efter sexochetthalvt heat då vingen lossnat på chassiet. Kampen mellan giganterna var ruskigt tät i första halvan av loppet, men sen blev det ett ökenheat för Janne. Efter fem körda skilde det bara en meter mellan far och son Törn, till ynglingens fördel, Janne fem varv efter. Uffe avslutade lysande med tre 21 rundor samtidigt som guben körde tre gånger 19, så segern blev till slut ohotad. Ekman närmade sig något på slutet men fick aldrig riktig kontakt med Lasse Törn.

Pokalvinnarna i varje klass blev:

PRODUCTION

1.

Mikael Lindgren

GO-69

136

2.

Lasse Törn

GO-69

134

3.

Janne Ekman

GO-69

133

FORMULA ONE

1.

Janne Ekman

GO-69

144

2.

Ulf Törn

GO-69

140

3.

Stefan Törnfeldt

Stenung

137

EUROSPORT

1.

Ulf Törn

GO-69

164

2.

Lasse Törn

GO-69

158

3.

Janne Ekman

GO-69

155

Två hektiska dagar var till ända, några var belåtna de flesta missnöjda, men sådant brukar jämnar ut sig i det långa loppet. Långa lopp det gillar jag.

Berra

TÄNKVÄRT: Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv.