SWEDISH SCALE MODELERS PRESENTERAR NATIONELLA REGLER FÖR SKALA DRAGRACING Huvudsyftet är att köra verklighetstrogen dragracing Banan är antingen en ¼ eller en 1/8 eng. mile. Tävlingarna sker enligt SBFs regler för riktig dragracing. Bilarna ska vara i skala 1/24-1/25
Giltighetstid t.o.m. 99 06 30
KAROSS:
Alla karosser ska vara lackade och uppifrån får ej pickup vara
synlig.
Heltäckande airdams är ej tillåtna.
Alla bilar ska ha inredningsplatta som döljer chassit. Det är
tillåtet att måla den del av bakrutan där bakdäck ev. syns
igenom.
Förarattrapp - minst huvud ska finnas.
CHASSI:
Alla bilar ska ha två framhjul och två bakhjul, samtliga med
svarta däck.
Alla fyra hjulen ska vara centrerade i karossens hjulhus.
Framhjul ska vara monterade upprätt samt snurra på sin egen
axel. Framhjulen bör ligga emot banan men tillåts sväva max
0.3 mm.
Frigång under chassit ska vara minst 1 ,5 mm undantaget fram,
bakhjul och pickup/er.
MÅTT:
Max bredd: 84mm
Max höjd: 200mm
CHASSI :
Fritt, endast glidlager, stödhjul ej tillåtet, endast
en pickup.
VIKT:
Minimivikt: 150 gram.
HJUL:
Bak; min. dia: 1,1/16" min. bredd på slitbana 9mm.
Fram; min. dia: 7/8".
KAROSS : Som A/Stock
MOTOR:
16D, Slotworks eller Parma Super Stock 16 D enl. Parma
Challenge Cup spec;
balanserat ankare dia.13,1mm, kärnlängd 12,7mm, lindat
med 60 varv 0.3mm tråd.
Aluminium endbell ej tillåten, ej shunttråd, kol och
kolfjädrar fritt.
CHASSI:
Som A/Stock
VIKT.
Som A/Stock
HJUL:
Som A/Stock
KAROSS:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin.
Karossen ska efterlikna en standardbil. Ej FC eller
altered. Hjulbasen får ändras max 5 mm.(Detta gör att
t.ex.Warren Johnsons Pro stock kan användas här). Det
är tillåtet att montera spoilers, dock ej längre bak
än 20 mm från karossens bakre punkt. Spoilers fram får
sticka ut max 7 mm från karossens främre punkt. Alla
karossingrepp är tillåtna förutsatt att inget hjul är
synligt uppifrån. Fram och bakruta ska vara monterade.
Öppna bilar ska ha cabben uppfälld. Karossen ska ha
bromsskärm och scoop, förgasare, trattar eller
kompressor Fram och baklysen ska finnas. Ej skärmlösa
bilar.
MOTOR:
Fritt, allt ifrån sockerbit till 36D, enda krav är att
den är avsedd för slotracing. Ankare fritt, kullager
tillåtna, magneter fritt, med limmade magneter behövs
ej C-clips, shunttråd tillåten, aluminium endbell
tillåten.
CHASSI :
Max hjulbas 125 mm. stödhjul tillåtna max 125 mm från
bakaxelcentrum. Kullager tillåtna.
VIKT.
Minimivikt 140 gram.
HJUL:
Bak: min. dia: 1,3/16", min. bredd på slitbana 13
mm.
Fram : min. dia: 7/8".
KAROSS : Som A/SA
MOTOR:
C-kanna, ankare fritt, kullager tillåtna, magneter
fritt, med limmade magneter behövs ej C-clips,
shunttråd tillåten, aluminium endbell tillåten.
CHASSI : Som A/SA
VIKT:
Som A/SA
HJUL:
Som A/SA
KAROSS. Som A/SA
MOTOR:
C-kanna, grupp 15 ankare, i övrigt som B/SA
CHASSI:
Som A/SA
VIKT:
Som A/SA
HJUL:
Som A/SA
KAROSS:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin.
Alla typer av modifieringar är tillåtna. Hjulbas får
ändras, dock till max 150 mm. Här är det tillåtet med
skärmlösa bilar.altereds. Även Funny Cars passar bra
in. Här är det också tillåtet att montera spoilers,
bak begränsad till max 20 mm utstick från karossens
bakre punkt. Spoilers fram får sticka ut max 13 mm från
karossens främre punkt. Även här ska bilarna vara
försedda med bromsskärm och scoop, uppstickande
förgasare, trattar eller kompressor. Framruta ska vara
monterad, på öppen bil ska framrutan vara minst 5 mm
hög och lika bred som sittbrunnen. Om framrutan är s.k.
vindavisare får den målas.
MOTOR:
Fritt, allt ifrån sockerbit till 36D, enda krav är att
den är avsedd för slotracing.
Ankare fritt, kullager tillåtna, magneter fritt, med
limmade magneter behövs ej C-clips, shunttråd
tillåten, aluminium endbell tillåten.
CHASSI :
Max hjulbas 150 mm. Stödhjul tillåtna, max 125 mm från
bakaxelcentrum.
Kullager tillåtna.
VIKT:
Fri vikt
HJUL:
Bak: min. dia: 1,5/16", min. bredd på slitbana 13
mm.
Fram: min. dia: 7/8".
KAROSS:
Som A/CA
MOTOR:
C-kanna, ankare fritt, kullager tillåtna, magneter
fritt, med limmade magneter behövs ej C-clips,
shunttråd tillåten, aluminium endbell tillåten.
CHASSI:
Som A/CA
VIKT:
Som A/CA
HJUL:
Som A/CA
KAROSS:
som A/CA
MOTOR:
C-kanna, grupp 15-20 ankare, i övrigt som B/CA
CHASSI:
Som A/CA
VIKT:
Som A/CA
HJUL:
Som A/CA
KAROSS:
"Roddar", allt från skärmlösa T-23:or till
och med 48:or. Ska vara "gatbesiktigade" m.a.o.
ska lysen finnas.
MOTOR:
Som A/Stock
CHASSI:
Max hjulbas 150mm, stödhjul tillåtna, max 75mm från
bakaxelcentrum, kullager ej tillåtna.
VIKT:
100 gr. minimum
HJUL:
Bak: min. dia. 1 1/16"
Fram : min. dia. 7/8"
KAROSS:
Fritt, 1985 och nyare av Pro Stock typ. Ska ha scoop. Max
hjulbas 125 mm. Både främre och bakre hjulhus ska vara
maskerade och i proportion gentemot hjulens storlek.
MOTOR:
Allt från sockerbit till 36D, enda krav är att den är
avsedd för slotracing.
Endast grupp 27 ankare, kullager tillåtna, magneter
fritt, med limmade magneter behövs ej C-clips,
shunttråd tillåten, kol och kolfjädrar fritt,
aluminium endbell tillåten.
CHASSI :
Kullager tillåtna, stödhjul maxlängd; 125mm mätt
från bakaxelcentrum.
VIKT.
Min. 90 gram.
HJUL:
Bak: min. dia. 1", min. bredd på slitbana 9 mm.
Fram: min. dia: 1/2".
KAROSS:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin.
Karossen ska efterlikna en standardbil. Oförändrad
hjulbas. Fram och bakruta ska vara monterade.
Karossmodifieringar tillåtna. Får ej vara skärmlösa,
ej heller av FC -typ.
MOTOR:
C-kanna, grupp 12, 15, 20 ankare, i övrigt är allt
fritt.
CHASSI :
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna max 125 mm från
bakaxelcentrum.
VIKT:
Min: 120 gram
HJUL:
Bak: min. dia. 1"
Fram; proportionella
KAROSS.
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin.
Karossmodifieringar är tillåtna, även att förändra
hjulbasen. Fram och bakruta ska vara monterade. Får ej
vara skärmlösa, ej heller av FC-typ. Max hjulbas 200
mm.
MOTOR:
C-kanna, ankare fritt, i övrigt allt fritt.
CHASSI :
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna max 125 mm från
bakaxelcentrum.
VIKT:
Fri
HJUL:
Bak; min. dia. 1"
Fram : proportionella
KAROSS:
Fritt, 1949 och nyare standardbil av sedan, coupe eller
HT modell utan scoop eller bakvinge. Undantag: OK om det
var originalmonterat. Ska ha stötfångare. Inga
karossmodifieringar. Både främre och bakre hjulhus ska
vara uppklippta, samt stå i proportion med däckstorlek.
Max hjulbas 125 mm.
MOTOR:
C-kanna, ankare fritt, magneter fritt, med limmade
magneter behövs ej C-clips, kol och kolfjädrar fritt,
shunttråd tillåten, aluminium endbell tillåten.
CHASSI :
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna max 125 mm från
bakaxelcentrum.
VIKT:
Min. 90 gram
HJUL:
Bak; min. dia. 1.1/16", bredd på slitbana 9 mm.
Fram : min. dia. 7/8"
KAROSS:
Som A/SS
MOTOR:
C-kanna, grupp 15 ankare, endast glidlager, standard
magneter med C-clips, ej shunttråd, kol och kolfjädrar
fritt, aluminium endbell ej tillåten.
CHASSI:
Endast glidlager, stödhjul tillåtna max 125 mm från
bakaxelcentrum.
VIKT:
Min. 90 gram.
HJUL:
Bak: min. dia. 1 1/16", min. bredd på
slitbana 9 mm.
Fram; min. dia 7/18'
Giltig till 980630
Syftet med denna klass är att vem som helst skall kunna ta en Parma/Edge bil rakt ur kartongen, löda fast stödhjulen, prova utväxlingen och därefter vinna tävlingen. För att detta kan bli verklighet krävs en ganska enkel grundregel :
1. Bilarna får inte ändras överhuvudtaget!!
2. Bilarna ska ALLTID kontrolleras vid anmälan och efter
finalrace.
Följande undantag gäller.
MOTOR:
3. Kol och kolfjädrar får bytas mot valfria.
4. Kablarna mellan motor och pickup får kortas/bytas
till motsv. m. Parma partnr.
KAROSS:
5. Bakändan på karossen får skäras upp mot bakkanten
av vingen i de fall som det eventuellt inte är gjort
från fabrik. I övrigt är inga ändringar tillåtna
överhuvudtaget förutom målning och dekaler.
6. Karossen får bytas mot följande Parma partnr #.
945C Fuel Altered
946C Pro Stock Dodge Avenger
948C Dodge Avenger Top Sportsman
991C Chevy 38 Pro Mod
992C 69 Camaro Top Sportsman
993C Mustang Top Sportsman
1071C Firebird Pro Stock
1078C Pro Stock Ford Probe
1079C 57 Chevy
1080C 55 Chevy
CHASSI:
7. Utväxlingen får ändras vad gäller krondrev och
piniong, dock endast Parma originaldrev med rätt partnr.
8. Strömupptagarna(borstarna) får ersättas med andra
än Parmas så länge det rör sig om rena kopparflätor.
9. I samband med ev. karossbyte får framhjulen flyttas
mellan de olika justeringshålen.
bredden på axeln får naturligtvis inte ändras, ej
heller får nya karossfästen monteras.
10. bakaxelbussningarna får lödas/limmas fast.
11. bakaxel får ej kortas, borras eller på något sätt
modifieras.
Dessa regler innebär att Du enbart får ersätta utslitna delar med Parma originaldelar med rätt partnr bortsett från undantagen ovan. Du får inte linda om ditt ankare om det brunnit, utan endast ersätta det med ett original. Om Du kommer till tävlingen och har så mycket som ett enda litet hål borrat i chassiet, eller ett shimsat ankare, så kommer Du inte att få starta i denna klass. Trimma får Du göra på Dina andra bilar. Det här är en ren körskicklighetsklass och vi tänker göra allt för att bibehålla den på det viset!
KAROSS.
Fritt, ska ha kompressorattrapp. Ska ha hjulhusen
maskerade både fram och bak.
MOTOR:
Fritt, allt från sockerbit till 36D. Enda krav är att
den är avsedd för slotracing.
CHASSI :
Kullager tillåtna.
MÅTT:
Hela bilen får vara max 305 mm mätt från karossens
främre punkt till centrum på stödhjulen.
VIKT:
Fri.
HJUL:
Bak; min. dia: 1.", min. bredd på slitbana 9 mm.
Fram; min. dia: 1/2".
KAROSS:
Fritt, motorattrapp ska finnas.
MOTOR:
C-kanna, grupp 15 ankare, endast glidlager standard
magneter med C-clips, kol och kolfjädrar fritt,
shunttråd tillåten, aluminium endbell ej tillåten.
CHASSI :
Endast glidlager, längd hjulbas min. 117 mm, max 220 mm.
Stödhjul tillåtna max 75 mm
från bakaxelcentrum.
VIKT:
Fri.
HJUL:
Bak; min. dia. 1.3/16", min. bredd på slitbana 13
mm.
Fram; fritt.
KAROSS:
Fritt, motorattrapp ska finnas.
MOTOR:
Fritt, allt från sockerbit till 36D, enda krav är att
den är avsedd för slotracing. Ankare fritt, kullager
tillåtna, magneter fritt, med limmade magneter behövs
ej C-clips, shunttråd tillåten, aluminium endbell
tillåten.
CHASSI:
Kullager tillåtna, längd hjulbas min. 221 mm, max 300
mm. Stödhjul tillåtna max 75 mm från bakaxelcentrum.
VIKT:
Fri
HJUL:
Bak: min. dia. 1.5/16", min. bredd på slitbana 13
mm.
Fram : fritt