Stockholm Slot Drag challenge 98-99
Inbjudan
Denna inbjudan riktar sig till alla som tycker det verkar skojigt med Minidragracing. SSDC är en serie som sträcker sig över fyra tävlingstillfällen och är öppen för alla som vill köra efter följande reglemente. När alla fyra tävlingarna är körda kommer en vinnare koras i respektive klass efter de poäng som den deltagande har samlat ihop. Inbjudan gäller klasserna Parma/Edge, Super Parma/Edge, Street, Super Street och Funny Car enligt följande modifierade utdrag ur Svensk Skala Dragracings reglemente utgåva 2.
Huvudsyftet är att köra verklighetstrogen dragracing!
Banan är antingen 1/4 eller 1/8 eng. mile i skala 1/24-25.Tävlingarna sker enligt SBF:s regler för riktig dragracing.
Generella regler:
Kaross:
Alla karosser ska vara lackade och
uppifrån får ej pick-up/uper vara synliga. Heltäckande airdams
är ej tillåtna. Alla bilar bör ha en inredningsplatta som
döljer chassit, ev föraratrapp skall minst helt huvud finnas.
Det är tillåtet att måla den del av bakrutan där bakdäcken
syns igenom.
Chassi:
Alla bilar ska ha två framhjul och två
bakhjul, samtliga med svarta däck och alla fyra ska vara
centrerade i karossens hjulhus. Framhjul ska vara upprätt
monterade samt snurra på sin egen axel. Framhjulen ska ligga så
nära banan som möjligt men tillåts sväva max 0,5 mm. Frigång
under chassit ska vara minst 1,5 mm undantaget fram, bakhjul och
pick-up/uper.
Mått:
Max bredd: 84 mm, max höjd 200 mm
Klassregler:
P/E: Parma/Edge
Syftet med denna klass
är att vem som helst skall kunna ta en Parma/Edge bil ur
kartongen, löda fast stödhjulen, prova utväxlingen och
därefter vinna tävlingen. För att detta ska bli verklighet
krävs en ganska enkel grundregel; Bilarna får inte ändras alls
utom på nedanstående punkter som anses vara obetydliga för
prestanda men möjliggör roligare bilar samt att det upptäckts
att vissa delar är svåra att uppbringa i Sverige.
Följande undantag gäller:
Motor:
Kol och kolfjädrar fritt. Kablar fritt.
Det är tillåtet att schimsa ankaret i axiell ledd eftersom det
upptäckts att Parma levererar motorerna i olika skick.
Kaross:
Bakändan på karossen får skäras upp mot
bakkanten av vingen i de fall som det eventuellt inte är gjort
från fabrik. Kaross får bytas mot annan i lexan bara den inte
faller utanför ramarna vad det gäller framaxelflytttning, ej
heller är det tillåtet att korta framaxeln för en smalare
kaross. Det är ej heller tillåtet att använda sportvagns,
formula, Funny Car eller andra icke realistiska karosser.
Observera att inget hjul får vara synligt uppifrån. Karossen
ska ha både främre och bakre hjulhus maskerade och dessa skall
stå i proportion mot hjulens storlek. Man får ej deltaga med
olackad kaross.
Chassi:
Utväxlingen får ändras vad det gäller
både kronhjul och piniong, dock endast Parma originaldelar med
rätt partnummer. Strömupptagarna (borstarna) får ersättas med
valfritt märke så länge det rör sig om vanliga kopparflätor.
S.k. lödbleck är också tillåtna för att göra det lättare
att serva och åstadkomma bra kontakt. Nya karossfästen förutom
original är ej tillåtna. Bakaxelbussningarna får lödas eller
limmas för möjliga fixering. Bakaxeln får ej kortas, borras
eller på något sätt förändras.
Framaxel får fixeras med lödning eller limning för lättare
riktning.
De bilar som deltagit i final ska alltid kontrolleras i en efterbesiktning. Dessa regler innebär att Du enbart får ersätta utslitna delar med Parma originaldelar med rätt partnummer, bortsett från de tidigare nämnda undantagen. Du får inte linda om ditt ankare om det brunnit , utan endast ersätta det med ett original. Om Du kommer till tävlingen och har så mycket som ett enda litet hål borrat i chassiet så kommer Du inte att få starta i denna klass. Detta är en körskicklighetsklass och vi tänker behålla den på det viset !!! . För Dig som vill trimma och utveckla din Parma/Edge läs mer i nästa stycke .
SP/E: Super Parma/Edge
Motor:
Här blev det skoj!:
C-kanna i övrigt allt fritt
Kaross:
Bakändan på karossen får skäras upp mot
bakkanten av vingen i de fall som det eventuellt inte är gjort
från fabrik. Kaross får bytas mot annan i lexan bara den inte
faller utanför ramarna vad det gäller framaxelflytttning, ej
heller är det tillåtet att korta framaxeln för en smalare
kaross. Det är ej heller tillåtet att använda sportvagns,
formula, Funny Car eller andra ej realistiska karosser. Observera
att inget hjul får vara synligt uppifrån. Karossen ska ha både
främre och bakre hjulhus maskerade och dessa skall stå i
proportion mot hjulens storlek. Man får ej deltaga med olackad
kaross.
Chassi:
Det är tillåtet att lätta chassit för
den som tror att det leder till en snabbare bil. Det är inte
tillåtet att ersätta material ej eller att förstärka med
tråd eller dylikt. Dock är det tillåtet att byta ut stödhjul
och dess axel mot en konstruktion med bättre precision. Det är
tillåtet att montera en "motorfixering" för att om
möjligt eliminera det flex som kan förstöra drev i onödan.
Det är också tillåtet att montera ett flexskydd på kronhjulet
samt att schimsa bakaxeln axiellt med samma syfte att rädda
kronhjul från onödigt ras. Original karossfästen skall
användas. Utväxling får ersättas endast med Parma original
både vad det gäller kronhjul och piniong. Pick-up och
pick-upmutter får bytas mot valfritt märke bara den är avsedd
för slotracing, likaså gäller detta för själva släpskorna
(borstarna) som om man vill får vara av koppar/silverplätering.
S.k. lödbleck är också tillåtna för att göra det lättare
att serva och åstadkomma bra kontakt. Framaxel får
fixeras med lödning eller limning för lättare riktning.
Hjul:
Bakhjul; min.dia. 1" min. bredd på
slitbana 9 mm. Framhjul som är tillåtna att är dels Parma #
673 eller PSE # 702 91 båda för 1/16" hjulaxel.
ST: Street
Kaross:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren
eller resin. Karossen ska efterlikna en standardbil. Oförändrad
hjulbas. Fram och bakruta ska vara monterade. Karossmodifieringar
tillåtna inom rimliga gränser för att kunna jämställas med
en "gatbil". Får ej vara skärmlösa, ej heller av
FC-typ.
Motor:
Slotworks 16D , Parma Super Stock 16D eller
C-kanna, grupp 12, 15, 20 ankare, i övrigt allt fritt.
Chassi:
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna
max. 125 mm. från bakaxelcentrum.
Vikt: Minimum 120 gram.
Hjul:
Bak; min. dia. 1". Fram;
proportionella.
SST: Super Street
Kaross:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren
eller resin. Karossmodifieringar är tillåtna, även att
förändra hjulbasen dock till max. 200 mm. Fram och bakruta ska
vara monterade.
Motor:
16D eller C-kanna, ankare fritt, i övrigt
allt fritt.
Chassi:
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna
max. 125 mm. från bakaxelcentrum
Vikt:
Fri
Hjul:
Bak; min. dia. 1". Fram;
proportionella.
F/C: Funny Car
Kaross:
Fritt, ska ha kompressor. Ska ha hjulhusen
maskerade både fram och bak.
Motor:
Fritt, allt från sockerbit till 36D. Enda
krav är att den är avsedd för slotracing.
Chassi:
Kullager tillåtna.
Mått:
Hela bilen får vara max. 305 mm. mätt
från karossens främre punkt till centrum på stödhjulen.
Vikt:
Fri.
Hjul:
Bak; min. dia: 1", min. bredd
på slitbana 9 mm. Fram; min. dia: ½".
Övergripande info:
Poängberäkning i Stockholm Slot Drag Challenge 98-99 sker
enligt följande;
Inbesiktigad 100 poäng
Kvalplats 1 ger 10p.x antal inkvalade i en fallande skala ner
till sista kvalplats som ger 10 poäng.
Varje vunnen repa 100poäng
Banrekord ET 50poäng
Banrekord TS 50poäng
Bonus Om man deltar i alla fyra tävlingarna 200poäng
För den som är uppmärksam så finns det ännu inga
registrerade rekord varken ET eller TS på banan så här finns
det snabba poäng att hämta redan första tävlingen, so be
there ! De rekord som sätts här kommer att vara officiella i
den bemärkelsen att ingen annan organisation i Sverige har
presenterat någon form av rekordtabell för dragracing i skala
1/24-25.
Samtliga klasser tillämpar Pro Start, Haltande stegar dvs alla som kört en kvalkörning får vara med i eliminering.
Förare får max deltaga med en bil i varje klass. Har man fler bilar så ta me en massa polare så löser du det problemet. Att cuparrangören valt att göra så här beror på att man vill slippa ifrån det faktum att någon möter sig själv i en eliminering. Dessutom skulle poängberäkning bli en alltför komplex historia.
Startavgiften är 100:-/ person, då får du köra i fem klasser om du vill.
Samtliga fyra deltävlingar körs på Svensk Skala Dragracings bana i lokalen på Hallmästarvägen 10-12, Slakthusområdet. Spänning 12V. Under kval och eliminering i Parma/Edge klassen kommer klistring ej vara tillåten, arrangören kommer att tillse att banan är avtorkad vid dessa tllfällen.
Priser: Arrangören kommer att göra allt som står i dess makt att på sedvanligt maner se till att det finns ett välfyllt prisbord.
Anmälan
sker på plats senast kl 10.00 respektive datum.
Tidschema /tävlingstillfälle:
08.00-10.00 Anmälan, besiktning och cupregistrering av bilar.
10.00- 12.30 Träning och kval
13.00 Eliminering
Tävlingsdatum:
14 november-98
9 januari-99
6 februari-99
6 mars-99
Frågor ? Ring till tävlingsledningen:
Tobbe Lundkvist 08-83 77 13, 070-427 32 95
e-mail: lunkan@elpost.com
eller Roger Fröberg 08- 746 88 77, 0708-61 99 44