Stockholm Slot Drag challenge 98-99

Inbjudan

 

Denna inbjudan riktar sig till alla som tycker det verkar skojigt med Minidragracing. SSDC är en serie som sträcker sig över fyra tävlingstillfällen och är öppen för alla som vill köra efter följande reglemente. När alla fyra tävlingarna är körda kommer en vinnare koras i respektive klass efter de poäng som den deltagande har samlat ihop. Inbjudan gäller klasserna Parma/Edge, Super Parma/Edge, Street, Super Street och Funny Car enligt följande modifierade utdrag ur Svensk Skala Dragracings reglemente utgåva 2.

Huvudsyftet är att köra verklighetstrogen dragracing!

Banan är antingen 1/4 eller 1/8 eng. mile i skala 1/24-25.Tävlingarna sker enligt SBF:s regler för riktig dragracing.

Generella regler:

Kaross:
Alla karosser ska vara lackade och uppifrån får ej pick-up/uper vara synliga. Heltäckande airdams är ej tillåtna. Alla bilar bör ha en inredningsplatta som döljer chassit, ev föraratrapp skall minst helt huvud finnas. Det är tillåtet att måla den del av bakrutan där bakdäcken syns igenom.

Chassi:
Alla bilar ska ha två framhjul och två bakhjul, samtliga med svarta däck och alla fyra ska vara centrerade i karossens hjulhus. Framhjul ska vara upprätt monterade samt snurra på sin egen axel. Framhjulen ska ligga så nära banan som möjligt men tillåts sväva max 0,5 mm. Frigång under chassit ska vara minst 1,5 mm undantaget fram, bakhjul och pick-up/uper.

Mått:
Max bredd: 84 mm, max höjd 200 mm

Klassregler:

P/E: Parma/Edge
Syftet med denna klass är att vem som helst skall kunna ta en Parma/Edge bil ur kartongen, löda fast stödhjulen, prova utväxlingen och därefter vinna tävlingen. För att detta ska bli verklighet krävs en ganska enkel grundregel; Bilarna får inte ändras alls utom på nedanstående punkter som anses vara obetydliga för prestanda men möjliggör roligare bilar samt att det upptäckts att vissa delar är svåra att uppbringa i Sverige.

Följande undantag gäller:

Motor:
Kol och kolfjädrar fritt. Kablar fritt. Det är tillåtet att schimsa ankaret i axiell ledd eftersom det upptäckts att Parma levererar motorerna i olika skick.

Kaross:
Bakändan på karossen får skäras upp mot bakkanten av vingen i de fall som det eventuellt inte är gjort från fabrik. Kaross får bytas mot annan i lexan bara den inte faller utanför ramarna vad det gäller framaxelflytttning, ej heller är det tillåtet att korta framaxeln för en smalare kaross. Det är ej heller tillåtet att använda sportvagns, formula, Funny Car eller andra icke realistiska karosser. Observera att inget hjul får vara synligt uppifrån. Karossen ska ha både främre och bakre hjulhus maskerade och dessa skall stå i proportion mot hjulens storlek. Man får ej deltaga med olackad kaross.

Chassi:
Utväxlingen får ändras vad det gäller både kronhjul och piniong, dock endast Parma originaldelar med rätt partnummer. Strömupptagarna (borstarna) får ersättas med valfritt märke så länge det rör sig om vanliga kopparflätor. S.k. lödbleck är också tillåtna för att göra det lättare att serva och åstadkomma bra kontakt. Nya karossfästen förutom original är ej tillåtna. Bakaxelbussningarna får lödas eller limmas för möjliga fixering. Bakaxeln får ej kortas, borras eller på något sätt förändras. Framaxel får fixeras med lödning eller limning för lättare riktning.

De bilar som deltagit i final ska alltid kontrolleras i en efterbesiktning. Dessa regler innebär att Du enbart får ersätta utslitna delar med Parma originaldelar med rätt partnummer, bortsett från de tidigare nämnda undantagen. Du får inte linda om ditt ankare om det brunnit , utan endast ersätta det med ett original. Om Du kommer till tävlingen och har så mycket som ett enda litet hål borrat i chassiet så kommer Du inte att få starta i denna klass. Detta är en körskicklighetsklass och vi tänker behålla den på det viset !!! . För Dig som vill trimma och utveckla din Parma/Edge läs mer i nästa stycke .

SP/E: Super Parma/Edge

Motor:
Här blev det skoj!:
C-kanna i övrigt allt fritt

Kaross:
Bakändan på karossen får skäras upp mot bakkanten av vingen i de fall som det eventuellt inte är gjort från fabrik. Kaross får bytas mot annan i lexan bara den inte faller utanför ramarna vad det gäller framaxelflytttning, ej heller är det tillåtet att korta framaxeln för en smalare kaross. Det är ej heller tillåtet att använda sportvagns, formula, Funny Car eller andra ej realistiska karosser. Observera att inget hjul får vara synligt uppifrån. Karossen ska ha både främre och bakre hjulhus maskerade och dessa skall stå i proportion mot hjulens storlek. Man får ej deltaga med olackad kaross.

Chassi:
Det är tillåtet att lätta chassit för den som tror att det leder till en snabbare bil. Det är inte tillåtet att ersätta material ej eller att förstärka med tråd eller dylikt. Dock är det tillåtet att byta ut stödhjul och dess axel mot en konstruktion med bättre precision. Det är tillåtet att montera en "motorfixering" för att om möjligt eliminera det flex som kan förstöra drev i onödan. Det är också tillåtet att montera ett flexskydd på kronhjulet samt att schimsa bakaxeln axiellt med samma syfte att rädda kronhjul från onödigt ras. Original karossfästen skall användas. Utväxling får ersättas endast med Parma original både vad det gäller kronhjul och piniong. Pick-up och pick-upmutter får bytas mot valfritt märke bara den är avsedd för slotracing, likaså gäller detta för själva släpskorna (borstarna) som om man vill får vara av koppar/silverplätering. S.k. lödbleck är också tillåtna för att göra det lättare att serva och åstadkomma bra kontakt. Framaxel får fixeras med lödning eller limning för lättare riktning.

Hjul:
Bakhjul; min.dia. 1" min. bredd på slitbana 9 mm. Framhjul som är tillåtna att är dels Parma # 673 eller PSE # 702 91 båda för 1/16" hjulaxel.

ST: Street

Kaross:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin. Karossen ska efterlikna en standardbil. Oförändrad hjulbas. Fram och bakruta ska vara monterade. Karossmodifieringar tillåtna inom rimliga gränser för att kunna jämställas med en "gatbil". Får ej vara skärmlösa, ej heller av FC-typ.

Motor:
Slotworks 16D , Parma Super Stock 16D eller C-kanna, grupp 12, 15, 20 ankare, i övrigt allt fritt.

Chassi:
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna max. 125 mm. från bakaxelcentrum.
Vikt: Minimum 120 gram.

Hjul:
Bak; min. dia. 1". Fram; proportionella.

SST: Super Street

Kaross:
Ska vara av byggsatstyp d.v.s. polystyren eller resin. Karossmodifieringar är tillåtna, även att förändra hjulbasen dock till max. 200 mm. Fram och bakruta ska vara monterade.

Motor:
16D eller C-kanna, ankare fritt, i övrigt allt fritt.

Chassi:
Kullager tillåtna, stödhjul tillåtna max. 125 mm. från bakaxelcentrum

Vikt:
Fri

Hjul:
Bak; min. dia. 1". Fram; proportionella.

F/C: Funny Car

Kaross:
Fritt, ska ha kompressor. Ska ha hjulhusen maskerade både fram och bak.

Motor:
Fritt, allt från sockerbit till 36D. Enda krav är att den är avsedd för slotracing.

Chassi:
Kullager tillåtna.

Mått:
Hela bilen får vara max. 305 mm. mätt från karossens främre punkt till centrum på stödhjulen.

Vikt:
Fri.

Hjul:
Bak; min. dia: 1", min. bredd på slitbana 9 mm. Fram; min. dia: ½".

Övergripande info:
Poängberäkning i Stockholm Slot Drag Challenge 98-99 sker enligt följande;
Inbesiktigad 100 poäng
Kvalplats 1 ger 10p.x antal inkvalade i en fallande skala ner till sista kvalplats som ger 10 poäng.
Varje vunnen repa 100poäng
Banrekord ET 50poäng
Banrekord TS 50poäng
Bonus Om man deltar i alla fyra tävlingarna 200poäng


För den som är uppmärksam så finns det ännu inga registrerade rekord varken ET eller TS på banan så här finns det snabba poäng att hämta redan första tävlingen, so be there ! De rekord som sätts här kommer att vara officiella i den bemärkelsen att ingen annan organisation i Sverige har presenterat någon form av rekordtabell för dragracing i skala 1/24-25.

Samtliga klasser tillämpar Pro Start, Haltande stegar dvs alla som kört en kvalkörning får vara med i eliminering.

Förare får max deltaga med en bil i varje klass. Har man fler bilar så ta me en massa polare så löser du det problemet. Att cuparrangören valt att göra så här beror på att man vill slippa ifrån det faktum att någon möter sig själv i en eliminering. Dessutom skulle poängberäkning bli en alltför komplex historia.

Startavgiften är 100:-/ person, då får du köra i fem klasser om du vill.

Samtliga fyra deltävlingar körs på Svensk Skala Dragracings bana i lokalen på Hallmästarvägen 10-12, Slakthusområdet. Spänning 12V. Under kval och eliminering i Parma/Edge klassen kommer klistring ej vara tillåten, arrangören kommer att tillse att banan är avtorkad vid dessa tllfällen.

Priser: Arrangören kommer att göra allt som står i dess makt att på sedvanligt maner se till att det finns ett välfyllt prisbord.

Anmälan
sker på plats senast kl 10.00 respektive datum.

Tidschema /tävlingstillfälle:
08.00-10.00 Anmälan, besiktning och cupregistrering av bilar.
10.00- 12.30 Träning och kval
13.00 Eliminering

Tävlingsdatum:
14 november-98
9 januari-99
6 februari-99
6 mars-99

Frågor ? Ring till tävlingsledningen:

Tobbe Lundkvist 08-83 77 13, 070-427 32 95

e-mail: lunkan@elpost.com

eller Roger Fröberg 08- 746 88 77, 0708-61 99 44