Historien bakom

 

Vi och våra fyrhjulingskompisar brukade vara ute och köra på vintern och erfarenhetsmässigt så vet man att hjul och djupsnö fungerar dåligt. Antingen flyter däcket på snön, till det krävs ordentligt med bredd. Eller så skär det det genom snön och då är det väl cykeldäcksbredd som krävs för att det ska fungera bra.

Vi upptäckte att framdäcken är ganska breda och har oftast ganska mycket nabbar. Så det blir någonstans mitt i mellan. Dem varken flyter eller skär utan mest bara strävar mot och gör det extra svårt.

Men det vi upptäckte var också att det skiljer en hel del mellan däck och däck. Däcken kan se nästan likadana ut i mönster men skiljer ändå. För några år sedan började vi fundera hur vi skulle göra så att vi tog oss ännu bättre fram i snön och tänkte då på sanddäck. (Fanns inte ett enda i hela europa som vi tyckte skulle fungera i snön)

 

En i gänget kom på att varför inte utnyttja skotermattor på hjulen. (han tog även det till en annan nivå, som vi också funderat på tidigare med att montera skoterskidor fram)

Han skaffade en matta och lindade den runt bakhjulen och tillverkade egna fästen för skidor fram. Kan bara säga att han klättrade nästan över allt med denna kombination. Problemet var att mattorna som var högkamsmattor från skoter gjorde att det blev en väldigt stor omkrets så utväxlingen blev ett probelm.

 

Är man nu ute och kör så vill man ta sig fram och då är det kraftiga nabbar som krävs för att skyffla undan snön men även dra sig frammåt. Vi är även ofta och besöker olika sandtag bara för att roas oss lite då och då. Där är det liknade förutsättningar som i snö fast skillnaden är att det inte går lika tungt att köra på sand då den bär så mycket bättre.

Vi har nu kört en hel del mil i sand/snö, där vi klättrat uppför sandsluttningar, kämpat oss fram i mer eller mindre djup snö, men även hoppat, voltat och kört fast. Det vi har använt oss av tills nu är diverse crossdäck, dessa fungerar mer eller mindre bra i just sand/snö.

 

Vi blev lite less på att det inte fanns så mycket urval här i Norden och Europa på däck, så då startade en ordentlig undersökning om vilka däck som skulle kunna fungera efter våra erfarenheter. Vi letade och letade och hittade en del företag som vi kontaktade men inget hände. Vi gav inte upp utan fortsatte att leta och tillsist fick vi napp. Då började förhandlingarna om priser. Vi har nu förhandlat så pass mycket så att det lönar sig att ta hem olika däck, och fälgar. Urvalet är också ganska stort. (Kanske i förlängningen vi tittar på andra saker, men vi vill inte syssla med sånt vi inte har testat eller förstår oss på.)

 

Vi hade ju hittat däcken vi ville ha så vi beställde några stycken kompletta kit. Företaget var väldigt tillmötesgående och det levererades på ca en vecka.

Detta tyckte vi var så kul att vi bara måste lansera detta i Sverige. (Inte underligt att det är så många quadar i USA som är ute i sanddynerna och kör. Detta är en livstil där, varför kan det inte bli en livsstil här också tänkte vi, men skillnaden då att vi har snö och lite små sandtag?)

 

Tester visar att våra förväntningar blev helt enkelt överkörda och då i en positiv mening.

Däcken fungerade helt perfekt och överträffade våra förväntningar. Nu har vi även sett att däcken fungerar på fler ställen än sand och snö.

 

Man kan väl säga att det inte finns ett däck som lämpar till 100 % under alla förutsättningar och underlag. Utan man måste byta däck eller kompromissa en hel del.

Vi lägger upp en sida där vi samlar in våra erfarenheter om däck, och även andra förares erfarenheter. (Vi kan även erbjuda en del däck till den svenska och nordiska marknaden)

 

Nu sitter vi bara och drömmer om att få åka till USA och få testa sanddyner och sandväggar.

Det vi har närmare oss är ju fjällen som brukar bestå av hårt packad snö, eller alla dessa skoterleder med mil efter mil led (som liknar väldigt mycket sanddynerna i USA) som flyter fram mellan fjälltopparna.

Får en hel del flashbacks från tiden då man var mindre och föräldrarna var med skoter uppe på fjällen, där vi åkte slalom, bob och miniskidor bakom skotrarna, men även nerför fjällsluttningarna. Oftast var det väldigt hårt före då vinden packar snön väldigt mycket. Så där tänkte jag att en quad med bra bakdäck (eller mattor) och lättdrivna framdäck eller skidor skulle fungera perfekt.

Men helt klart är det ju sandöknarna i USA som lockar mest just nu. Vi får väl se när vi åker över för att testa.

 

Det här var en liten berättelse om hur allt startade.

 

Henrik och Thomas

NORDIC ATV WHEELS SWEDEN