Historien bakom
Vi och våra
fyrhjulingskompisar brukade vara ute och köra på vintern och erfarenhetsmässigt
så vet man att hjul och djupsnö fungerar dåligt. Antingen flyter däcket på
snön, till det krävs ordentligt med bredd. Eller så skär det det genom snön och
då är det väl cykeldäcksbredd som krävs för att det ska fungera bra.
Vi upptäckte att
framdäcken är ganska breda och har oftast ganska mycket nabbar. Så det blir
någonstans mitt i mellan. Dem varken flyter eller skär utan mest bara strävar
mot och gör det extra svårt.
Men det vi upptäckte var
också att det skiljer en hel del mellan däck och däck. Däcken kan se nästan
likadana ut i mönster men skiljer ändå. För några år sedan började vi fundera
hur vi skulle göra så att vi tog oss ännu bättre fram i snön och tänkte då på
sanddäck. (Fanns inte ett enda i hela europa som vi tyckte skulle fungera i
snön)
En i gänget kom på att
varför inte utnyttja skotermattor på hjulen. (han tog även det till en annan
nivå, som vi också funderat på tidigare med att montera skoterskidor fram)
Han skaffade en matta och
lindade den runt bakhjulen och tillverkade egna fästen för skidor fram. Kan
bara säga att han klättrade nästan över allt med denna kombination. Problemet
var att mattorna som var högkamsmattor från skoter gjorde att det blev en
väldigt stor omkrets så utväxlingen blev ett probelm.
Är man nu ute och kör så
vill man ta sig fram och då är det kraftiga nabbar som krävs för att skyffla
undan snön men även dra sig frammåt. Vi är även ofta och besöker olika sandtag
bara för att roas oss lite då och då. Där är det liknade förutsättningar som i
snö fast skillnaden är att det inte går lika tungt att köra på sand då den bär
så mycket bättre.
Vi har nu kört en hel del
mil i sand/snö, där vi klättrat uppför sandsluttningar, kämpat oss fram i mer
eller mindre djup snö, men även hoppat, voltat och kört fast. Det vi har använt
oss av tills nu är diverse crossdäck, dessa fungerar mer eller mindre bra i
just sand/snö.
Vi blev lite less på att
det inte fanns så mycket urval här i Norden och Europa på däck, så då startade
en ordentlig undersökning om vilka däck som skulle kunna fungera efter våra
erfarenheter. Vi letade och letade och hittade en del företag som vi kontaktade
men inget hände. Vi gav inte upp utan fortsatte att leta och tillsist fick vi
napp. Då började förhandlingarna om priser. Vi har nu förhandlat så pass mycket
så att det lönar sig att ta hem olika däck, och fälgar. Urvalet är också ganska
stort. (Kanske i förlängningen vi tittar på andra saker, men vi vill inte
syssla med sånt vi inte har testat eller förstår oss på.)
Vi hade ju hittat däcken
vi ville ha så vi beställde några stycken kompletta kit. Företaget var väldigt
tillmötesgående och det levererades på ca en vecka.
Detta tyckte vi var så
kul att vi bara måste lansera detta i Sverige. (Inte underligt att det är så
många quadar i USA som är ute i sanddynerna och kör. Detta är en livstil där,
varför kan det inte bli en livsstil här också tänkte vi, men skillnaden då att
vi har snö och lite små sandtag?)
Tester visar att våra
förväntningar blev helt enkelt överkörda och då i en positiv mening.
Däcken fungerade helt
perfekt och överträffade våra förväntningar. Nu har vi även sett att däcken fungerar
på fler ställen än sand och snö.
Man kan väl säga att det
inte finns ett däck som lämpar till 100 % under alla förutsättningar och
underlag. Utan man måste byta däck eller kompromissa en hel del.
Vi lägger upp en sida där
vi samlar in våra erfarenheter om däck, och även andra förares erfarenheter.
(Vi kan även erbjuda en del däck till den svenska och nordiska marknaden)
Nu sitter vi bara och
drömmer om att få åka till USA och få testa sanddyner och sandväggar.
Det vi har närmare oss är
ju fjällen som brukar bestå av hårt packad snö, eller alla dessa skoterleder
med mil efter mil led (som liknar väldigt mycket sanddynerna i USA) som flyter
fram mellan fjälltopparna.
Får en hel del flashbacks
från tiden då man var mindre och föräldrarna var med skoter uppe på fjällen,
där vi åkte slalom, bob och miniskidor bakom skotrarna, men även nerför
fjällsluttningarna. Oftast var det väldigt hårt före då vinden packar snön
väldigt mycket. Så där tänkte jag att en quad med bra bakdäck (eller mattor)
och lättdrivna framdäck eller skidor skulle fungera perfekt.
Men helt klart är det ju
sandöknarna i USA som lockar mest just nu. Vi får väl se när vi åker över för
att testa.
Det här var en liten
berättelse om hur allt startade.
Henrik och Thomas
NORDIC ATV WHEELS SWEDEN