Header

Filmtips

Jag kallas Ernesto

Jag kallas Ernesto Originaltitel: Infancia clandestina
Regissör: Benjamin Àvila
Svensk distributör: Folkets bio
Produktionsår: 2012
11-års åldersgräns

I denna mycket gripande spelfilm får åskådaren bevittna hur vardagslivet kunde se ut för vänsteraktivister i Buenos Aires under Vidales brutala diktaturregim. Det som gör denna film otroligt gripande är att allt ses från en ung pojkes perspektiv. Hela familjen lever ett dubbelliv med antagna namn och en vardagliga fasad som täckmantel för den underjordiska kamp för frihet och rättvisa som de bedriver tillsammans med kamraterna. Den unga Ernesto heter egentligen någonting annat och han får allt svårare att upprätthålla detta dubbelliv inför skolkamraterna och lärare. Samtidigt blir regimen allt mer repressiv.

Att allt ses genom unge Ernestos ögon gör att åskådaren svårligen kan värja sig inför denna historia. Man skrattar med Ernesto, man delar hans begynnande kärlek för en klasskamrat, man blir uppsluppen med honom när familjen ställer till en födelsedagsfest mitt i allt det svåra. Filmen bygger på regissören Àvilas egna barndomsminnen och belyser på ett mästerligt sätt hur det höga pris som otaliga barn har fått betala under Argentinas högerskräckvälde på 1970- och 80-talen.

Boktips

Ljudet av sådant som faller

Ljudet av sådant som faller Orginaltitel: El ruido de los cosas de caer
Författare: Juan Gabriel Vásquez
Svenskt förlag: Brombergs
Utgiven: 2014

Den här romanen av en av Latinamerikas framstående författare ger läsaren viktiga inblick i hur Colombias blodiga historia lämnar sina spår i vanliga människor trots deras ansträngningar att fortsätta leva vanliga liv. Romanen följer juridikläraren Antonio Yammara som lever ett framgångsrikt och lugnt liv i Bógata. Av en slump blir en inblandad i en våldsam uppgörelse bland kriminella. Efter denna fruktansvärda upplevelse börjar Yammaras liv falla i bitar. Han drabbas av svåra minnen från hans uppväxtår då Bógata drabbades av svåra strider mellan högermilitären och paramilitären och vänstergrupper.

Dåtid och nutid samspelar med varandra i denna mångbottnade roman. Läsaren får en tydlig bild av hur våldet och rädslan fortsätter att spöka för vanliga människor långt efter de egentliga striderna är över. Vásquez lyckas förmedla ett viktigt stycke av colombiansk historia samtidigt som han tar upp existensiella frågor om minnet och livets flyktighet. Det är en roman som har ett vackert språk men som ändå jordnära. Att läsa den ger mersmak för ytterligare svenska översättningar från denna litterära skottstjärna.