Ur artikelserien "Örebrobilder" i Nerikes Allehanda 2001-

   


 

"GULDKLIMP" SOM DREVS AV GENGAS (införd 07-05-20)

En Chevrolet av årgång 1939 fotograferad på Söder i Örebro. En tidstypisk 40-talsbild.

 

Vykortsförsäljare på mässor brukar ofta dela in objekten landskapsvis och även i vissa fall sorterade efter städer. Ibland förekommer okända privattagna vykort som helt saknar tryckta uppgifter om ursprung och då får man försöka med andra härledningsmetoder.

   Kortet här intill är oskrivet på baksidan, förutom dateringen 19 juni 1941. Vi får dock en ledtråd genom registreringsbeteckningen på bilen som är T 4050 och då finns möjligheten att slå i gamla bilkataloger. Där kan man se att det rör sig om en Chevrolet av årgång 1939 med 85 hästkrafter och att ägaren var en bilmekaniker vid namn A.H. Maxe.

När fotografiet togs var bilen fortfarande nästan ny och ägaren ville naturligtvis föreviga sig själv tillsammans med sin ”guldklimp”. I bilnummerförteckningen framgår också att ägaren bodde på Tomtgränd 4 vilket stämmer ganska bra med omgivningen runt omkring. Det verkar vara typisk söderbebyggelse i Örebro, där numera allt är rivet.

Något som också hör till det förgångna är gengasaggregat, som oftast var enda alternativet för att framdriva sitt fordon under andra världskriget. Därför stämmer även kortets datering utmärkt med bilens extraanordningar och under det brinnande kriget framställdes cirka 35 000 aggregat bara från Svedlunds i Örebro.

   Ingenjören Axel Svedlund hade redan 1913 börjat experimentera så smått med gengasen och efter många försök fick han så småningom aggregaten att fungera till mindre motorer.

År 1929 bildade han AB Gasgenerator och till att börja med var tillverkningen främst inriktad på aggregat till traktorer. Många bönder började inse de ekonomiska fördelarna med gengas istället för flytande bränsle.

  Två år senare inkom en beställning från svenska armén angående aggregat till en lastbil. Efter monteringen gjorde militärmyndigheterna flera ingående tester av aggregatet och eftersom dessa slog väl ut var det fritt fram för en större beställning.

   Nu hade man fått upp ögonen för nyheten och riksdagen beslutade att halvera skatten för gengasdrivna bilar och även bistå med gynnsamma lån, beslut som verkligen satte fart på tillverkningen.

År 1933 monterades det första aggregatet på en personbil och nu blev även utlandet intresserat. Exporten steg och som mest levererades det gengasaggregat till bortemot 30 länder, från lilla Örebro. Till att börja med framställdes produkten hos Örebro Motorfabrik, men 1943 kunde AB Gasgenerator flytta in i helt nya och egna lokaler på Österängen.

   Det var alltså ett företag som levde gott på andra världskrigets hårda bensinransoneringar och därför blev det en naturlig nedgång efter krigsslutet.

  Året efter den efterlängtade freden började man istället att inrikta sig på framställning av halmplattmaskiner och fick beställningar från både USA, England, Frankrike och Egypten. Också en del andra mekaniska verksamheter förekom i slutet av 1940-talet, innan man sommaren 1950 överlät lokalerna till Normans bilfirma.

De sju första åren av byggnadernas historia är antagligen okända för de flesta, och de gamla fabrikslokalerna på Österängsgatan är således mest kända för försäljningen av Normans Volkswagenbilar.

   I början av 1990-talet köpte KF fastigheten och driver där Coop Extra, som tidigare hette Prix. Strax intill finns ÖoB Överskottsbolaget och för att återknyta till biltemat ovan så säljer man numera även här fyrhjulingar. Historien upprepar sig.