Ur artikelserien "Örebrobilder" i Nerikes Allehanda 2001-


 

EN SPÖKHISTORIA INFÖR NYÅR (införd 03-12-29)

 

Ett par överförfriskade herrar på väg hem efter en glad kväll på Stora hotellet. Den här typen av vykort var populära för hundra år sedan.

Numera brukar ju våra julkort även inkludera nyårshälsningen, men så var det inte förr. Då fanns särskilda nyårskort att skicka. Dessa sändes inte för att döva ett dåligt samvete för att man glömt att skicka julkort. En separat nyårshälsning var minst lika viktig som julhälsningen.

Motiven var dock snarlika som vid jul; det vill säga änglar och tomtar. Särskilda symboler kunde framträda, som timglaset. På vissa kort såg man en äldre man hålla en skylt med det gamla årtalet och bakom honom kom ett barn skuttande med det nya. Dessutom  framställdes en del "semitopografiska" vyer med ett tecknat kort tillsammans med ett foto av till exempel någon kyrka. Det gjordes även en serie så kallade "fyllekort" och från Örebro finns flera stycken.

PÅ DET HÄR som är skickat 1902 syns Stora hotellet som ritades av arkitekt Fridolf Wijnbladh och började byggas 1856. Två år innan dess hade den stora stadsbranden brutit ut och i lågornas rov försvann Örebrosocietetens verkliga samlingsplats, den av rådman Norstedt uppförda 1700-talsfastigheten vid Stortorget. Därför var saknaden stor efter en lämplig lokal för stadens honoratiores och 1858 kunde den festliga invigningen ske. På hotellet finns numera inte bara gäster utan också spöken. Och man vet vilka det är.

UNDER EN HINDERSMÄSSA i slutet av 1800-talet hade en ung flickas föräldrar på Stora hotellet arrangerat en festlighet, antagligen en trolovning, med anledning av ett framtida bröllop mellan dottern och ett, främst enligt modern, ansett gott parti. Denne man var dock åtskilligt mycket äldre än flickan och var väl heller inte den snällaste make hon kunde ha fått. Men förr i tiden var det ofta så att föräldrarna bestämde saken i bröllopsfrågan, ibland till lidande för ungdomarna, som i detta fall.

DENNA STACKARS FLICKA smet från tillställningen till sitt rum, rum 327, där hon inte fann någon annan råd än att hänga sig. Modern, som mest propsat på bröllopet, tog det hela ohyggligt smärtsamt och det sägs att hon kort därefter sörjde ihjäl sig.

Vitt är oskuldens färg och därför är det flickan som syns när "Den vita damen" ibland framträder i hotellets korridorer. Svart är sorgens färg och därför lär modern vara klädd på det sättet när hon spökar runt. Både personal och gäster har sett skepnaderna och inte bara nattetid. Blott för några veckor sedan sägs det att den vita damen syntes under en lunch på Slottskällaren och det var inte någon servitris.

Till sist önskar jag läsarna ett Gott nytt år.