å Robert Robertsson

Bakgrund

Segelbåten Octava Jag har en bakgrund som popmusiker och trubadur. Det som då gällde var att spela på gehör. Man lärde sig och andra genom att spela tillsammans. Senare utökades intresset till att omfatta klassiskt och jazz. Noter och teori kom in i bilden. Examen från SMI och KMH, studier vid musikvetenskapen, privatlektioner samt ett flertal sommarkurser. Fritiden på sommaren tillbringar jag gärna ombord på segelbåten Octava.





Jag är född i Stockholm.
Min musikaliska bana började, och höll på att sluta, med att mina välmenande föräldrar skickade iväg mig på en blockflöjtskola. Den skapade en motvilja mot all musik som höll i sig i flera år. Den bröts när en vän och granne under tidiga tonår introducerade mig i gitarrens värld. Lennox. Observera den dåtida rökmaskinen... Vi spelade rocklåtar, folksånger och standards och skaffade oss så småningom, till de flestas förskräckelse, elgitarrer.

Under gymnasietiden var jag med i några popband, där det mest framgångsrika, Lennox, spelade på ungdomsgårdar, Nalen och Hithouse. En höjdpunkt var när vi delade kväll med Jimi Hendrix Experience på Gröna Lund. Tyvärr inte på samma scen.

Efter en nedgång i spelandet tog det fart i början av 70-talet när jag vid ett studiebesök på Hall träffade Convaljen, en gammal fängelsekund. Med Convaljen Vi spelade in skivan Kåklåtar och turnerade runt Sverige under två år och uppträdde på skolor, bibliotek och andra samlingslokaler. Vi framträdde också i TV. Vi blev en naturlig del av musikrörelsen.

Efter att jag hört Julian Bream på konserthuset öppnade sig en ny värld. Mitt gehör räckte inte till för att plocka ut låtarna, och jag insåg vikten av noter och musikteori. Det ledde till kurser och studier på SMI, liksom gitarrundervisning i cirkelform.

Jag var med i två sånggrupper: Afrikagruppernas sånggrupp sjöng befrielsesånger från främst södra Afrika, och under en tid hade vi två medlemmar från Mali med oss. Bl.a. lärde jag mig att gitarrspel i Mali är något helt annat än här. Sånggruppen Duvslag blandade svenskt material med utländskt, och vi fick beröm för vår stämsång. Vi spelade in en kassett med stöd av Verdandi.

1977 började jag i Bysiskören, egentligen som gitarrist. Det var en ”demokratisk” kör, där jag så småningom fick möjlighet att prova mina egna alster. Kören sjöng på gator och solidaritetsmöten och fick mot slutet av körens historia också medverka i stora projekt i samband med att flera fackföreningar firade hundraårsjubileum. Vi var också med och sjöng när Nelson Mandela, just frisläppt ur fångenskapen, kom till Globen i Stockholm. En stark upplevelse.

Till min glädje och förvåning kom jag in på Musikhögskolan i Stockholm. Det innebar intensiva studier, och jag kände mig sedan mogen att deltaga i KFUM:s kammarkör och  Nicolai kammarkör .
På skolan växte också mitt jazzintresse, och elbasen är en kär vän i olika sammanhang.

 Tillbaka