På 500-talet f Kr framträder i den grekiska världen de första s k naturfilosoferna.
De kallas så eftersom de försökte förstå världen utan att använda sig av
övernaturliga förklaringar. De utgick från iakttagelser (empiri) och försökte finna
förnuftiga teorier. Deras förklaringar framstår idag som förlegade, men deras
frågeställningar är ännu aktuella. Människan har i alla tider velat förstå världen
och sin egen roll och därvidlag använt sig av mytiska förklaringar, dvs förklarat
världen som skapad av och styrd av gudar. Vad dessa naturfilosofer gjorde var alltså att
de tog de första stegen från mytos, förklaringar med hjälp av det
övernaturliga, till logos, förklaringar med hjälp av iakttagelser och
förnuft, naturliga förklaringar.
Vill du veta mer om den kunskapsteoretiska grunden för vetenskapen läser du under
rubriken kunskapsteori.
Den förste av dem var Thales från Miletos, som tänkte sig att allt
som fanns till hade något gemensamt, nämligen att det bestod av vatten. Han kunde
konstatera vattnets avgörande betydelse för allt liv och att vatten kan uppträda i tre
tillstånd, fast, flytande och som gas. Han kunde också få en uppfattning om vattnets
kretslopp genom att lägga märke till hur havsvindar förde in fuktig luft som när den
steg över bergen bildade moln, som släppte ifrån sig regn, som rann tillbaka i Egeiska
havet.
Empedokles från Sicilien tänkte sig fler än ett urämne, nämligen
fyra och från honom härrör sig alltså tankarna om de fyra elementen: jord, eld, luft
och vatten. Allt som existerar är sammansatt av dessa element i olika proportioner,
ansåg han.
Höjdpunkten i den grekiska filosofin nåddes med Platon och Aristoteles, men då hade
filosofin också börjat inrikta sig på frågor om det goda livet och det goda samhället
vid sidan av mer traditionella naturvetenskapliga spörsmål.
Platon försökte förklara de så kallade allmänbegreppens existens.
Säger jag till exempel hästen kan jag avse en speciell häst eller alla möjliga
hästar. Pratar jag om den enskilda, speciella hästen använder jag mig av individbegreppet,
talar jag om alla hästar är det allmänbegreppet jag använder. Platons
fråga var hur den individuella hästen förhåller sig till
alla hästar, alltså hur individbegreppet förhåller sig till
allmänbegreppet och hur just
hästar blev hästar och inte något annat, åsnor till exempel.
Han tänkte sig att allmänbegreppen alltid hade funnits som idéer för sig i idévärlden,
som var andlig, evig och perfekt. I sinnevärlden fanns de enskilda
fysiska representationerna av dessa idéer. Viktigast av alla idéer var godhetens idé,
Platon kallar den solen i idéernas rike. Därmed kunde Platon hävda att värden var objektiva och absoluta och inte subjektiva
och relativa. Varje enskild handling kan mätas mot den måttstock som
godhetens idé utgör. Platon är således en inspiratör för alla dem som menar att
moral inte är en smaksak och att det är meningsfullt att hävda att det finns absoluta
värden som till exempel människovärdet. Hans
tvåvärldsuppfattning kan åskådliggöras med följande tabell
Sinnevärlden |
Idévärlden |
Den empiriska världen
(som vi uppfattar med våra sinnen)
Enskilda företeelser som olika:
kvinnor, män, djur, växter och föremål
Dessa var alla:
| fysiska/materiella |
| tillfälliga |
| ofullkomliga |
Därför uppfattar vi världen som tillfällig och
föränderlig och kan förleda att tro att detta också gäller värden som
godhet, rättvisa och skönhet. Vi uppfattar alltså dess som subjektiva
och relativa.
|
Den
rationalistiska världen
(som vi förstår genom vårt tänkande)
De idealiserade förebilderna:
kvinnans idé, mannens idé, de olika djurens idéer, de olika växternas
idéer, de olika föremålens idéerDessa var alla
var och en:
| psykiska/andliga |
| eviga |
| perfekta |
Här fanns också de eviga, objektiva och
absoluta värdena. Främst bland dessa var:
| det goda |
| det rätta |
| det sköna |
|
Aristoteles var lärjunge till Platon men intresserade sig mer än sin
lärare för sinnevärlden. Han tog fasta på Empedokles tankar om de fyra elementen och
menade också att tillvaron var ändamålsenligt inrättad, dvs att allt
och alla strävar mot ett mål. Stenen faller enligt Aristoteles mot jordytan om man
släpper den eftersom den består av mest jord och strävar mot sin naturliga plats som
är vid jordytan. Fjädern däremot innehåller mera luft och är därför mer svävande.
Detta sätt att förklara fysiska förhållanden kom att dominera tänkandet genom hela
medeltiden.
Mest modern för dagens naturvetare kanske Demokritos verkar, eftersom
hans teori gick ut på att världen är uppbyggd av små odelbara partiklar - atomer.
All förändring är mekanisk och beror på knuffar och stötar. Allt som händer är
resultat av tidigare händelser, något utrymme för fria val och ändamål tänkte sig
inte Demokritos. En sådan inställning kallas determinism. Ett annat
sätt att uttrycka detta är att säga att varje händelse har en orsak som ligger före i
tiden, att allt beror av något som redan inträffat. En sådan koppling mellan orsak
och verkan kallas kausalitet.
När historiker försöker förklara händelser med hjälp av tidigare händelser är
det just kausaliteter de försöker finna. Ett exempel på en sådan
kausalitet är den mellan floder och tidiga högkulturer: de äldsta högkulturerna
uppstod vid de stora floderna eftersom dessa var lätta att använda till bevattning och
därigenom kunde skördarna öka och jordbruket ge en hög avkastning som gynnade handel
och gjorde det möjligt att friställa större grupper från jordbruket till annan
sysselsättning.
En annan tänkare som var långt före sin tid och som inte togs på allvar var Aristarchos.
Han menade att vissa rörelser på himlavalvet endast kunde förklaras om man antog att
jorden snurrade runt solen och inte tvärt om. Han företrädde alltså en heliocentrisk
världsbild. Uppfattningen att jorden är universums centrum kallas geocentrisk.
Först på 1500-talet blev den heliocentriska världsbilden
åter aktuell.
Erathostenes valde ut två punkter och mätte
solljusets nedslagsvinkel
på båda ställena vid samma tidpunkt. Med hjälp av en slav lät han stega upp
avståndet. Genom att dela cirkelns vinkelsumma med vinkeldifferensen och multiplicera med
den uppmätta sträckan kom han fram till att jordens omkrets mätt i vårt mått
(metersystemet infördes under franska revolutionen) var 4000 mil.
Hippokrates menade att sjukdomar hade naturliga orsaker som olämplig
föda, köld eller överdriven hetta. Han förespråkade renlighet vid operationer och
ordinerade inte mediciner annat än efter noggranna experiment. Den gängse uppfattningen
var annars att sjukdomar var gudarnas straff eller orsakades av onda demoner.
Också historien ansågs som styrd av gudars nycker och i Homeros
Iliaden finns många
exempel på gudomlig inblandning i det mänskliga förloppet. Herodotos
sökte också här naturliga förklaringar och byggde sin historieskrivning på intervjuer
och undersökningar på plats och resonerade liksom Demokritos om det vi kallar orsak och
verkan eller kausalitet. Hans huvudverk behandlar perserkrigen.
Euklides konstruerade den geometri som beskriver vår rumsuppfattning och
som vi använder oss av vid våra beräkningar av ytor och rymder. Hela hans resonemang
är logiskt uppbyggt och utgår från några självklara sanningar, axiom.
Ett av dem kallas parallellaxiomet och säger att två parallella linjer aldrig skär
varandra i samma plan.
Grekerna utvecklade således tänkandet rejält genom att ta till vara på tidigare
kunskap och bygga vidare på den. Mycket tyder på att man hade sådana teoretiska
insikter att man skulle ha kunnat konstruera en ångmaskin. Vad som hindrade var att man
inte såg den praktiska nyttan, man hade all den arbetskraft man behövde i form av
slavar. Det antika samhällets ekonomi var således i stort grundad på slavtillgången.
|