|
Mer
om Martin Koch (ur MK-sällskapets årsbok 1991) Tyngdpunkten i hans författarskap ligger i de samhällsskildringar som i
rask takt tillkom under 1910-talet efter debuten med ”Ellen” 1911 och som
motiverar omdömet om Koch som arbetarskildringens pionjär, ”den andra
grindstolpen” (vid sidan av Gustav Hedenvind-Eriksson) för att använda Ivar
Los terminologi. Av hans viktigare verk utgavs dock den charmfulla
självbiografiska berättelsesviten ”Mauritz” under hedemoraåren. I Hedemora sammanställde Koch också
den samling uppsatser, självbiografiska skisser och andra texter som fick
namnet ”Svart på vitt” (1930). I boken ingår ett ”Självporträtt”, där det
bl.a. heter: Jag har skrivit några romaner om sådant, som legat
mig allvarligt om hjärtat. Jag är glad att det är gjort, och jag tänker inte
vidare syssla med sådant. Nu vill jag skriva visor – med egen musik förstås!
– och andra lekande och vackra saker. Att spegla Kochs vittfamnande produktion i en kort sammanfattning är
ett omöjligt företag.
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|