Välkommen till Arnes Pistolskyttesida Portalen för aktiva skyttar

Artiklar Om denna hemsida Börja skjuta På gång Nyheter


Naturvårdsverkets AR om buller (allmänna råd)

Detta förslag som kom ut till remissinstanser under år 2004, ska inom en snar framtid godkännas eller förkastas av riksdagen och till sist
drabba oss utövare av skytte. Låt mig först av allt belysa den första tolkningen av detta förslag, för det är just vad det är, ett förslag,
om sänkning av ljudnivåer vid landets 5000 skjutbanor. Förslaget i sin nuvarande form är fortfarande förödande för många av landets
skjutbanor, dock kan en lite ljusning iakttagas, att numera kan mätningen ske och redovisas i db en välkänd logaritm.

Bakgrunden till det nya förslaget grundar sig på Naturvårdsverkets RR tidigare allmänna råd (RR 1981:2) Buller från skjutbanor, ansvarig
myndighet är då som nu Naturvårdsverket både vad det gäller (bullerlagens) omfattning och tillämpning, medans däremot tillsyn förväntas
ske genom den kommunala verksamheten på respektive ort.

Jag vill återigen påpeka att detta är "allmänna råd" avsedda att ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar och försiktighetsmått
avseende störningar och buller från skjutbanor. Men man kan med stor sannolikhet anta att om dessa råd godkänns av regeringen, är
det just detta regelverk vi får leva med i framtiden.

Det har en längre tid framstått att i framtiden är det två T T som är viktiga, dessa två T representerar Tystnad och Tid.
För den stressade nutidsmänniskan skulle då dessa båda T utgöra en livskvalitethöjande faktor.

Enheten db användes i denna skrivelse, en halvering av ljudnivå är en sänkning med 3 db. Nuvarande nivå på godkänt buller från våra
skjutbanor är 75 db.

Bra att veta, kan vara att EU nu jobbar fram en ny heltäckande bullerlag där även skjutbanor lär ingå!


Naturvårdsverket på uppdrag av Sveriges regering, beslutade sig för två olika alternativ och valde sedan alternativ 1.

Alternativ 1 Det var att uppdatera (läs sänka ljud nivån) på det redan befintliga AR från år 1981 och samtidigt anpassa dessa råd till
gällande lagstiftning och göra en översyn av riktvärden. Man menar också att på detta sätt kunna ta tillvara den erfarenhet av mera
än 20 års tillämpning av den gamla bullerlagen.

Alternativ 2 Det gamla rådet (bullerlagen) användes och ingen uppdatering av gällande riktvärden för buller utföres utan dessa behålls
oförändrade.
Samtidigt anpassa dessa råd till gällande lagstiftning, men detta förslag förkastades, man var rädd för tolkningsproblem och överklagande
från kommuner och andra berörda parter.

Min kommentar Man ville klart sänka dessa bullervärden till lägsta möjliga nivå, detta till trots att det är ytterst sällsynt med klagomål från
grannar till skjutbanor.


Tidigare skilde man på permanent och fritidsboende, i det nya förslaget värderas alla hus lika. Man gör inte heller någon skillnad på
nyetablerade skjutbanor och gamla skjutbanor
, alla ska bedömas lika.

Förslaget i sin helhet
Område                                                Ljudnivå i DB-A impuls frifältsvärde enkelskott
  Dagtid 06 - 18 Kvällstid 18 - 22 Natt  22 - 06
Permanenta bostäder och fritidshus 65 - 70 60 - 65 55 - 60
Vårdlokaler 60 - 65 55 - 60 55 - 60
Undervisningslokaler 60 - 65 60 - 65 -
Friluftsområden * 60 - 65 60 - 65 55 - 60

Nytt förslag gällande from den 01 - 12 - 2005 DBA I

Bostäder permanent boende Helgfri månd - fredag
klockan 07 - 22
Lördag - söndag dag 09 - 19
lördag - söndag
kväll 19 - 22                   
Natt mot vardag 22 - 07 samt mot lörd sönd och helgdag 22 -09
Ny skjutbana eller ombyggd 65 - 70 65 - 70 60 - 65 55 - 60
Skjutbanor byggda före 1982 65 - 75 65 - 75 60 - 70 55 - 65
Skjutbanor byggda före 1982
med obetydlig störningspåverkan
65 - 80 65 - 80 60 - 75 55 - 65
Vårdlokaler
       
Ny skjutbana eller ombyggd 60 - 65 60 - 65 55 - 60 55 - 60
Skjutbanor byggda före 1982 65 - 70 60 - 70 55 - 65 55 - 65
Skjutbanor byggda före 1982
med obetydlig störningspåverkan
60 - 75 60 - 75 55 - 70 55 - 65
Friluftsområde och undervisningslokaler        
Ny skjutbana eller ombyggd 60 - 65 60 - 65 60 - 65 -
Skjutbanor byggda före 1982 60 - 70 60 - 70 60 - 70 -
Skjutbanor byggda före 1982
med obetydlig störningspåverkan
60 - 75 60 - 75 60 - 75 -

* Med friluftsområde menas område som i översiktplan för det rörliga friluftslivet eller andra områden som nyttjas mera frekvent för friluftsliv
där naturupplevelser är en viktig faktor och där en låg bullernivå utgör en särskild kvalitet. Bakgrundsnivån är låg och inga andra störande
aktiviteter förekommer så som motorsport, fritidsbåtar och skoterleder.

Riktvärdena bör tillämpas på de ljudnivåer som uppkommer vid skjutning med de vapen och den ammunition som avger det högsta värdet.
Dessa värden ska användas som utgångspunkt och vägledning för den individuella bedömningen som ska göras i varje enskilt fall.
Särskilda skäl kan medföra avsteg både uppåt och nedåt från de angivna riktvärdena.

Min kommentar, här måste till mätningar, redan i dag talas det om mätningskostnader på mellan 20 - 30 tusen per skjutbana.
Kanske är det redan nu dags att uppvakta i just din kommun och efterfråga vad kommun kan erbjuda för alternativ, till den i dag
befintliga skjutbanan som förmodligen inte kommer att klara dessa nivåer. Det är oftast en långsam process, så börja i tid.

Skjutbanorna bedöms efter antal avlossade skott.

Skjutbanorna delas in i två kategorier, dels skjutbanor där det avlossas mera än 200 000 skott per år, eller där 50% av skotten avlossas
efter kl 18,00 på dessa skjutbanor bör alltid det lägre värdet i de angivna riktvärdesgränsen användas.
Vid skjutbanor med lägre utnyttjande bör det högre värdet gälla.
Överskridande av det högre riktvärdet bör inte medges annat än under en övergångsperiod, i avvaktan på att bullerdämpande åtgärder
vidtagits eller att en omlokalisering av skjutbanan har skett.
För skjutbanor som endast utnyttjas under några få dagar per år bör överskridande av de högre riktvärden kunna godtas.

Min kommentar Det lär vara mycket få skjutbanor där det avlossas 200 000 skott per år, däremot är tidsgränsen 18,00 mycket
allvarlig, det är ju just på kvällarna de flesta  skotten avlossas.


Åtgärdstid

Befintliga skjutbanor med impulsljud över riktvärden, bör inom en övergångsperiod vidta skyddsåtgärder eller förändringar i verksamheten så
att angivna riktvärden kan hållas. En tidsfrist för sådana åtgärder bör inte medges för en längre tid än 10 år.

Min kommentar OBS att förslaget är skrivet med användning av ordet bör, detta ger de flesta fall utrymme för en tolknings och inte
direkt tvingande. OBS att en ganska långa anpassningstid trots allt finnes 10 år är en ganska lång tid.


Skyddsåtgärder för att minska buller.

Naturvårdsverket föreslår följande åtgärder för att minska bullernivåer, avskärmningar av skjutbanan, men också anpassning av vapen och ammunitionstyper. Ändra skjutriktning eller skjutplatser eller ljuddämpande skärmar, eller vallar. Som underlag för verksamma skyddsåtgärder
bör en bullerutredning genomföras.
Anpassning av vapen bör ske genom att de emmisionskraftigaste vapentyperna eller ammunitionstyper med höga laddvikter begränsas eller helt utesluts för att de från skjutbanan avgivna ljudimpulserna ska komma ner till acceptabla nivåer.

Min kommentar, helt klart är att det sk grovskyttet kommer att få riktiga problem, detta tillsammans med jägarens studsare.
Det är svårt att ge några råd, det är ju lite moment 22 över detta, ljuddämpare får ju inte användas av den normala skytten
endast den som kan påvisa hörselskador kan få dispens för ljuddämpare. Detta blir en akilleshäl för grovvapen och för oss skyttar speciellt
för 9mm och grövre vapen.

Jag kan på inget sätt se att det finns fog för att genomföra denna förändring av bullernivåer, antalet klagomål (mycket få) från berörda
grannar till skjutbanor har så vitt jag vet alltid kunnat hanterats med hjälp av sunt förnuft.
Så detta förslag till förändringen har förmodligen skett för att tillgodose våra politikers flummiga krav.
Bara tanken på att någon ställer högre krav på impulsljud från en skjutbana är på landsvägstrafik, får mig direkt att bli misstänksam!

Epilog

Jag vill återigen framhålla vikten av att det finns en miljöansvarig på vårt förbund och helst också ute i pistolskyttekretsarna och kanske
också ute i varje klubb, någon som bevakar just dessa frågor. Min uppfattning i dessa miljöfrågor är helt klar, hela pistolskytterörelsen har
blivit tagen med "byxorna på knäna", ingen har insett värdet av att ha en miljöansvarig person i vårt förbund, krets styrelse osv.
Ja, jag skulle vilja gå så långt att en miljö och hälsoansvarig funnes dels på förbundet och i varje krets kanske också i varje klubb.
Just tillägget hälsoansvarig motiverar jag med att miljö och hälsa går hand i hand.

Hinder är till för att övervinnas och problem finns till för att lösas!


Arne Nohlberg 2005 03

Underlag från naturvårdsverket  sök på skjutbanor Förslag till allmänna råd om buller från skjutbanor (till 2 kap. miljöbalken