|
Gud finns bortom alla bilderGud kan inte beskrivas, man kan inte teckna hans bild. Att förnimmahonom är helt enkelt en inre känsla, en närvaro bortom tidens och rummets gränser. En lovsång till honom utgår från negationen, det som inte kan ges ord, inte i egentlig mening förklaras. Varje uttryck kommer till korta, ändå är människans uppgift att ständigt vidga sitt inre rum, att försöka etablera en dialog med det alltomfattande, allestädesnärvarande. Förvissningen är inte min. Men den genomsyrar
Överskrider gränserAtt placera "Post illa" i någon begränsad litterär genre äromöjligt. Meditationer, böner, psalmer, dikter, aforismer och reflexioner bildar ett rikt förgrenat mönster, där årstidernas växling följer kyrkoårets gång från advent till sen höst. Visst finner man tidsmarkörer av typen kriget på Balkan som visar att boken kommit till sent på 1900-talet, i många avseenden ett grymhetens skede utan motstycke i människans historia. Men påfallande ofta rör sig resonemangen i en närmast tidlös sfär. När man närmar sig de existentiella grundfrågorna blir tiden en underordnad storhet. Nuet speglar en evighet. Likt de gamla kyrkofäderna och fromma eremiterna eller varför inte Dag Hammarskjöld i "Vägmärken" vänder Paul von Martens på ord och begrepp för att komma så nära sin Gud som möjligt. Hur beskrivs den gudomliga kärleken som den formas i treenighetens språkliga gestalt? Och då handlar det inte om den ytlighet som "förvandlar tron till önskekonsert och tongåva". Hur belysa den enkelhet som mitt i all komplexitet är själva substansen hos det gudomliga väsen som texten vill prisa? Paul von Martens gör det sannerligen inte lätt för sig eller för läsaren. Texten är tät, stundom mångtydig och motsägelsefylld, djärv i sina språng mellan tankar och intryck, mellan själens rörelser och naturens bejakelse av det konkreta livet. Den måste läsas långsamt, gärna som en inövning i ett meditativt tänkande, fjärran från tidens måsten. För en icke-teolog är det tidvis praktiskt taget omöjligt att följa tanketrådarnas mönster, där teologiska och existentiellt filosofiska frågeställningar på ett sinnrikt sätt vävs in i varandra. Det här gäller inte minst funderingarna kring treenigheten, själva den symbios av fader, son och helig ande som är så betydelsefull för von Martens världsbild. Förnekelsens vägDet märkliga med "Post illa" är inte minst hur en totalkänsla av delaktighet växer fram, beskriven i lyriska partier som bildar en sorts källsprång i trons landskap. Att invänta Herrens närvaro i ett rum utan bilder, skriver Paul von Martens om. Och se hur suveränt han undviker att skapa bilder, när han väljer förnekelsens väg för att nå själva grundtonen i gudomens andning: Det har inget ansikte,
Gustaf Widén
Post Illa"Martens kirjoittaa Jumalasta, vain Jumalasta ja ihmisen suhteesta Jumalaan, koska olemassaolon salaisuus kiteytyy siinä. Näkökulma on jyrkän pystysuora. Teksti liikkuu mystiikan perinteessä, jossa kaikennieleviä ovat ihmisen suhde Jumalaan ja yritys sanoittaa se, mikä ei ole sanoitettavissa. Ajatukset ja sanat jännittyvät äärimmilleen sanoakseen jotain sanomattomasta. Sanojen välissä ja takana aistii paljon hiljaisuutta, myös nöyryyttä tehtävän suuruuden edessä. Siinä ollan kaukana latteasta hurskaudesta ja liukkaasta filosofiasta. Martens ei ensi sijassa etsi ajattelun kokonaisuutta van aitoa, todellista havaintoa, ymmärrystä ja ajatusta. Tulos on fragmentaarinen ja hapuileva ja siksi totuudellinen. Martens kulkee kristillisessä kehyksessä, perinteen suojissa, mutta on ensi sijassa ihminen taivaan alla, paljas ihminen. Siksi kirjan kanssa voi kesjustella kuin ihmisen...." Kari Mäkinen
|
|
Förlag:
|
||
editor |