Heidegger
Hem Upp Fenomenologin Husserl Heidegger Levinas Uppgifter Begrepp 2

 

Martin Heidegger (1889-1976) var Husserls närmaste medarbetare och sågs av honom som den som skulle fortsätta hans arbete. Efterhand kom Heideggers fenomenologiska undersökning att fokusera på delvis andra frågor än Husserls.

Liksom för Husserl var det viktigt för Heidegger att gå till sakerna själva, att undersöka fenomenen såsom de visar sig för oss utan förutfattade teorier, alltså teorifritt. Sak har en vid betydelse för Heidegger och innebär t ex färg, ting, djur, sakförhållande och tal. Varje sak har sitt sätt att visa sig på, sin vad-het. Ett stenblocks vad-het är oberoende av dess existens.

bulletUnder medeltiden och senare ansågs existens vara en egenskap, Anselms berömda Gudsbevis förutsätter den tanken: eftersom Gud är allsmäktig har han alla positiva egenskaper och således även existens. Kant avvisar detta resonemang och menar att: hundra möjliga daler har samma egenskaper som hundra verkliga. Husserl satte med sin epoché parentes om existensen och studerade föremålet oberoende av denna.

Till stenblockets vad-het hör att det har sådana egenskaper som form, vikt och färg. Heidegger skiljer på tillfälliga egenskaper: en viss form, vikt och färg och nödvändiga egenskaper, som föremålet måste ha för att vara ett föremål av detta slag, nämligen färg-, vikt- och formegenskaper överhuvudtaget (att det har form, vikt och färg om det är ett fysiskt föremål).

bullettillfälliga egenskaper för fysiska föremål:
att ha en viss form, vikt, och konsistens
alltså egenskaper ett föremål kan ha.
bulletnödvändiga egenskaper för ett fysiskt föremål:
att ha form och vikt och konsistens
alltså egenskaper ett föremål måste ha för att vara ett fysiskt föremål.

Även jaget är en sak. Det som skiljer denna sak från alla andra saker blir föremål för Heideggers fenomenologiska undersökning, framför allt i verket Vara och tid (Sein und Zeit, 1927). Heidegger genomför således en undersökning för att fastslå vad som karaktäriserar människan och skiljer henne från allt övrigt varande.

De egenskaper jag har existerar inte oberoende av hur jag förhåller mig till deras existens.
Detta framgår om man tänker sig egenskaperna avkopplad - upptagen.
Det jag är beror på hur jag upplever mig vara.
 
Det är således ett grunddrag hos alla mina egenskaper att jag endast kan ha dem genom att förhålla mig till deras existens
.
 
Heideggers första definition av jaget, som han med anledning av sin definition kallar Dasein,
ofta översatt som
till-varon (det varande som bestäms av sitt sätt att vara till,
men som ordagrant betyder därvaron) blir
:

  1. Jaget är en till - varo som endast kan vara - till genom att förhålla sig till sin
    att - varo
    .

Heidegger skiljer alltså på vad - varo, som är vad något måste vara för att vara just vad det är (dess nödvändiga egenskaper, jfr resonemanget om stenblocket ovan) och att-varo, som är att det finns till.

bulletvad - varo
egenskaper - essens
bulletatt - varo
att finnas till - existens

Alla föremål, saker, kallar Heidegger för varanden, deras "att - varo" för deras vara. För Heidegger blir frågan om "att - varon" filosofins viktigaste:
Frågan efter varandets vara är filosofins mest försummade fråga.

Heideggers fråga blir mer tillspetsat:
Är det någon skillnad på betydelsen av "är" i när jag säger:

bulletatt något är
bulletvad något är

Till - varon (Dasein) skiljer sig som varande från alla övriga varanden genom att den inte kan förstås primärt som ett föremål. Den måste förstås som ett varande som förhåller sig till sitt vara.

bulletDess "vad - het" bestäms av dess "att - het" i det att "till - varon" är "till" (existens) genom att förhålla sig till sin "vad - het" (essens).

En människas vad-het är således inte oberoende av hennes existens.
På det sättet skiljer sig människan som varande från allt annat varande.

(Det var denna tankegång som kom att påverka Sartre i hans åtskillnad mellan varat-i-sig som präglas av att "essensen föregår existensen" och varat-för-sig som karaktäriseras av att "existensen föregår essensen".)

(Jag vill också påminna om Kierkegaards sätt att bestämma människans existens som annorlunda än djurs. Djurens existens ser Kierkegaard som nödvändig och som beroende av vad Heidegger kallar deras vad - het eller essens medan människan är en syntes mellan nödvändig existens och möjlig existens (Gud). Människan existerar genom att förhålla sig till det nödvändiga.)

bulletHeidegger kritiserar sin lärare Husserl för att inte ta hänsyn till denna skillnad mellan människan och allt övrigt varande. Husserl beskriver i stället jaget som en sak som alla andra saker och anser att Heidegger går vilse i sitt tänkande i och med sin uppdelning.

I sin fortsatta undersökning av till - varon finner Heidegger att jag endast kan existera genom att vara riktad mot föremål i min omvärld (jfr Husserls livsvärld). Jaget är inte, som filosofin så ofta förletts att tro, ett isolerat subjekt mittemot ett isolerat objekt.  Heidegger återvänder till Descartes fråga: Misstar jag mig (då jag tror att yttervärlden existerar oberoende av mig)? Ett nödvändigt villkor för att ta miste är att jag tar miste om något, således är jag med nödvändighet riktad mot något. Till - varon är följaktligen riktad. Just i möjligheten att ta miste visar sig objektet för mig. Den klassiska frågan inom kunskapsteorin om hur jag kan komma från mina föreställningar om objektet till själva objektet upplöser Heidegger därmed. I min riktadhet är det inte mot mina föreställningar jag är riktad utan mot själva objektet. Det är själva objektet som gör det möjligt för mig att inse att jag har tagit miste. Det kunskapsteoretiska valet mellan realism och idealism är således ett skenproblem.

Heidegger har ytterligare preciserat till - varon; jaget är ett varande som:

  1. Förhåller sig till att existera.
  2. Existerar genom att vara riktad mot allt övrigt varande.

Riktadheten mot varandet är ett avtäckande av varandet. När jag misstar mig så tilltäcker jag varandet.
Heidegger menar att vi avtäcker varandet på olika sätt (jfr Husserls akttyper och i någon mån Wittgensteins språkspel):

bulletse
bulleterinra
bulletföreställa sig
bulletönska
bulletfälla omdömen om
bulletskapa
bulletförstöra

Olika saker har olika avtäckningssätt, vi avtäcker ett äppelträd på ett annat sätt än ett konstverk eller en geometrisk figur. Förförståelsen spelar därvidlag stor roll. Vi har en annan förförståelse av ett äppelträd än av ett konstverk eller en geometrisk figur. Till-varon kan ställa frågan om varandets vara, förstår att det finns olika sätt att vara till på. Fysiska ting är till på ett annat sätt än geometriska figurer, vi avtäcker dem på olika sätt genom att vi t ex kan ta på ett äppelträd men inte på en geometrisk figur (bara på det papper vi kanske har ritat denna figur på och på de streck vi har representerat den med). Varje varande har således sitt sätt att vara till på. Det råder alltså ett förhållande mellan varje varandes vad-varo och dess att-varo. Det är detta till-varon som enda varande förstår och kan avtäcka. Denna skillnad mellan varandet och varat, som alltså till-varon förstår, kallar Heidegger för:

bulletden ontologiska differensen
skillnaden mellan varandet och varat
mellan vad-het (essens) och att-het (existens)

Vad äppelträdet, konstverket och den geometriska figuren däremot har gemensamt och som alla skiljer dem från människan är att de är varanden som primärt kan förstås eller avtäckas som föremål. Människan måste ju förstås som ett varande som förhåller sig till sitt eget vara och det är detta förhållningssätt som kommer att bestämma just hennes varande.

bulletTill-varons sätt att vara till, hennes att-varo, bestäms alltså av hennes förhållningssätt, och detta förhållningssätt utgör hennes stämning.

Till-varon kan sålunda göra varandets vara tillgängligt för sig och överskrider (transcenderar) därmed varandet.
Till-varon är således ett varande som:

  1. förhåller sig till varandets vara
  2. därigenom förstår sitt eget vara
  3. och övriga varandes vara.

För Husserl är riktadheten transcendental i betydelsen grundläggande och bestämmande för vår förståelse. Och av de olika medvetandeakterna är direkt åskådning den fundamentalaste och därigenom förutsättningen för de andra.

Heidegger kritiserar detta synsätt och menar att det finns ett mer fundamentalt (grundläggande) sätt att avtäcka varandet på än genom direkt åskådning. En spade t ex förstår jag bäst genom att använda den till grävning och inte genom att betrakta den. En bil förstår jag på ett mer grundläggande sätt när jag kan köra den än när jag bara betraktar den. Spadar och bilar är bruksting och sådana avtäckes genom användning (användande bestyr). Bruksting är sådant vi har att göra med. Heidegger kallar dem don/tyg (Zeug). Alla don är emellertid inte människotillverkade. Även naturliga föremål som solen är ett don, eftersom vi använder oss av den när vi mäter tiden. Vår primära tillgång till solen är ett användande bestyr. Det betyder således att "till-varon" kan förhålla sig till allt annat "varande" som om det är don och finns "till hands" för henne.

Husserl menar i stället att spaden och bilen primärt är reala föremål som erfars fundamentalast genom direkt åskådning. Först sekundärt är de kulturföremål och kan som sådana beskrivas med utgångspunkt i hur de används.

Heidegger skiljer på tillhandsvarande och förhandenvarande.

Tillhandsvarande är tygvaro. Det är när "till-varon" förhåller sig till "varandet" som att det finns "till hands" för henne. Solen till exempel sätts in i ett brukssammanhang och får därigenom sin tillhandsvaro. Det totala brukssammanhanget är där alla tyg/don ingår och är världen som till-varon är i som "i-världen-varo". Ett tyg existerar således genom att hänvisa till ett funktions- eller betydelsesammanhang. En såg förstås t ex som ett föremål i ett visst brukssammanhang när det gäller att förkorta brädor.

(Jämför med Wittgensteins resonemang i Filosofiska undersökningar att "sågen modifierar brädans längd")

Förhandenvarande är motsatsen till tillhandsvarande. Det visar sig för till-varon i det distanserade, endast åskådande förhållningssättet - alltså inte i det bestyrande - och skulle vara tingen med bestämda egenskaper, dvs.sådana de är i sig och inte för till-varon i hennes bestyr med dem. Man skulle också kunna tänka sig att "varandet" är "förhanden" genom det distanserade förhållningssättet. Ett teoretiskt förhållningssätt är mer distanserande än ett praktiskt "brukande" eller "donande". Solen får sitt tillhandsvarande för tillvaron när hon brukar den genom att t ex mäta tid, gör den till ett tidsdon.

bulletSolen till hands som tidsdon
bulletSolen för handen som en himlakropp där väte omvandlas till helium (det teoretiska förhållningssättet)

Ett äppelträd kan följdriktigt avtäckas eller förstås på olika sätt. Trädbeskäraren förstår det på ett annat sätt än vedhuggaren och landskapsmålaren. Fruktodlaren annorlunda än den distanserade betraktaren, för vilket det bara är förhanden.

bulletäppelträdet till hands för trädbeskäraren och fruktodlaren
bulletäppelträdet för handen för den distanserade flanören.

I våra olika sätt att avtäcka varandena förstår vi dem och ger dem sina respektive betydelsesammanhang. Summan av dessa betydelsesammanhang är världen.
Världen är således inte summan av saker eller ting, inte heller summan av sakförhållanden (som för Wittgenstein i Tractatus) utan:

bulletvärlden är summan av alla de betydelsesammanhang som tingen ingår i.

Här vill jag gärna påminna om en tanke hos den senare Wittgenstein som jag tycker liknar Heideggers uppfattning om de betydelsesammanhang som vi förstår världen genom. Wittgenstein menar att språket - som vi förstår världen med hjälp av - är summan av språkspelen och att de olika språkspelen uttrycker olika livsformer.

En annan likhet mellan Wittgenstein och Heidegger kan jag se i deras försök att skapa en rågång mellan filosofin och vetenskapen:

bulletI Tractatus säger Wittgenstein att vetenskapen uttalar sig om det faktiska och att vetenskapens utsagor har sanningsvärde (är sanna eller falska). Många av filosofins utsagor är däremot meningslösa eftersom de saknar sanningsvärde. Det gäller de metafysiska utsagorna och uttalandena om värden. I Filosofiska undersökningar pekar Wittgenstein i stället på olika språkspel. Så är det naturvetenskapliga språkspelet ett annat än det vi bedriver då vi sysslar med etik. Här handlar det också om skillnader, men det ena språkspelet är inte mer meningsfullt än det andra. De är blott olika.
 
bulletHeidegger menar att vetenskaperna sysslar med varandet medan filosofins viktigaste uppgift är att fråga efter varandets vara.

Heidegger har nu ytterligare definierat till - varon som:

  1. Ett varande som endast kan vara till genom att förhålla sig till sin existens
  2. Detta är endast möjligt genom att till-varon förhåller sig till allt övrigt varande genom att rikta sig mot det.
  3. Detta i sin tur är möjligt genom att tillvaron förstår sig på varat (kan fråga om varat).
  4. Till-varon är det varande som är-i-världen och förstår sig på världen (betydelsesammanhanget).

Till-varon är således i-världen-varo. Detta "i" är ej endast rumsligt. Är inte bara som "en stövel är i högen av skor" eller "flugan är i flaskan" utan som "att komma i klistret" eller "hamna i en obehaglig situation". Till - varon förhåller sig till den situation hon är i. Bruks- och betydelsesammanhanget konstituerar livs - och vetenskapsvärlden = de är transcendentala.

bullettranscendental = den aprioriska möjlighetsbetingelsen för kunskap
det som föregår erfarenheten och betingar dess karaktär
bulletbrukssammanhanget är transcendentalt för vår förståelse av tinget/donet/tyget

Grundläggande i detta förhållningssätt är sinnesstämningen. Varje förståelse av världen är situerad, bestämd av den speciella situationen. Sinnesstämningen uppstår mellan subjektet och det situerade objektet, och finns således varken i subjektet eller objektet utan uppstår i relationen mellan dem och bestämmer denna relations karaktär. Här kan man ånyo jämföra med Wittgenstein som säger: "Den lyckliges värld är en annan än den olyckliges."

bulletförståelsen är situerad: den beror på situationen som subjektet och objektet befinner sig i

(Vi kan också påminna oss situationens stora betydelse för Aristoteles, när det gällde att komma fram till vilken handling som är den rätta. "Mod är inte att som spartanerna alltid skramla med vapen. I sina studier av antikens filosofi ägnar Heidegger en hel del uppmärksamhet åt just Aristoteles.)

Tillvaron kan alltså aldrig uppleva världen "utanför" sinnesstämningen.
Sinnesstämningen är således en del av upplevelsen
och medverkar till att konstituera (skapa) den
.

(Som jämförelse kan sägas att empirikerna förlägger sinnesstämningen eller känslorna till subjektet och kan föreställa sig ett objekt oberoende av känslorna, eftersom känslorna inte hör till objektet. Locke menar ju att idéerna skapas av impressioner och reflektioner, alltså yttre och inre intryck. Inre intryck reflekterar psykets känslor.)

Till - varon karaktäriseras av:

bulletBefintlighet,
som är en passiv aspekt av i - världen - varon,
till - varon är inkastad i situationen, befinner sig i den.
bulletFörståelse,
som är en aktiv aspekt av i -  världen - varon,
till - varon reagerar på situationen, kastar sig ut i den.

Till - varon är således kastande kastadhet (aktivitet och passivitet) och förstående befintlighet. Omsorgen - die Sorge - blir central. Till - varon är -i- världen genom att förhålla sig till sin existens och därmed syssla med allt övrigt varande mot bakgrund av en upplåtenhet för varandets vara.

bulletOmsorgen/die Sorge: till - varon/dasein bryr sig om världen som don/tyg för henne

(När till - varon förhåller sig till sin existens är hon inriktad på sitt vara, alltså öppnar hon sig för/är upplåten för sitt varandes vara)

Även när det gäller uppfattningen av världen kan det vara intressant att jämföra Husserl och Heidegger:

bulletHusserl tänker sig att livsvärlden är primär och konstituerande för den vetenskapliga uppfattningen. Vetenskapens och geometrins uppfattningar av världen är modeller härledda ur vår direkta åskådning av de föremål som utgör världen.
 
bulletHeidegger menar i stället att bruks- och betydelsesammanhanget är det ursprungliga ur vilket såväl Husserls livsvärld som vetenskapens uppfattning är härledda.

När Heidegger således på detta sätt kommer fram till att till - varon är i - världen - varo förstår vi bättre Heideggers beteckning av människan som Dasein. Hon är inte här och avskild från världen som är där utan hon är redan från början "där" i världen.

bulletdasein - det varande som är där, dvs. i världen
och inte här, i betydelsen i medvetandet.

En jämförelse igen:

bulletDescartes och empirismen har det gemensamt att de skiljer på jaget och hennes upplevelser av världen. Jaget/medvetandet är här medan världen är där. Den filosofiska frågan blir då hur jaget/medvetandet ska "komma ut till världen". Svårigheten att lösa denna fråga leder till solipsismen.
bulletsolipsism (solus ipse = jag ensam), endast jag själv och mitt medvetande existerar.
 
bulletHeidegger finner att jaget redan är i världen genom att när vi är medvetna
så är vi alltid medvetna om något, nämligen världen.
Jaget är alltså en därvaro, ett Dasein.
Jaget står inte i ett direkt förhållande till sig själv och ett härlett till världen.
Jaget förstår i stället sig själv genom sin omsorg (Besorgen - hantering/bestyr) om världen.
Hon kan alltså endast förstå sig på sig själv genom att relatera sig till världen.
Förståelsen av världen är ett led i självförståelsen och självförståelsen ett led i förståelsen av världen. Dualismen subjekt - objekt är upphävd.
 
bulletvärlden är bron för tillvaron till henne själv.

Heideggers analys av fruktan som skild från ångest har haft stor betydelse för existentialistisk psykiatri. Fruktan pekar utöver sig själv som ren affekt: det finns något jag fruktar och det finns någon för vars skull jag fruktar - mig själv. Jag låter inte saker ske passivt utan ställer dem i relation till mig själv.
Fruktan:  intentio är riktad mot fruktans föremål intentum.

bullet Genom fruktans befintlighet sysslar jag med varandet, vilket jag utlägger som fruktansvärt. Alla affekter är riktade.

Stämningar som ångest däremot är föremålslösa. Ångesten är ett sätt att befinna sig på:
Den är ängslan för själva i - världen - varon
. Denna inställning kan tolkas olika:

bulletÅngesten frigör jaget från varandet (världen) så att det kan göra upp med sig själv
hur det vill existera och förhålla sig till världen (Sartre) i och med att ångesten är föremålslös.
Ångesten visar alltså på gapet mellan mig och världen.

bulletÅngesten riktar sig mot världen som sådan och uppenbarar att det sätt,
som tillvaron förhåller sig till världen på, endast är en tolkningsmöjlighet,
som kan ersättas av en annan. Ett utkast till en ny förståelse blir därmed möjlig
(genom att vi ifrågasätter vår tolkning av världen).

Enligt Heidegger är det viktigt att väcka grundstämningen, som alltså måste förstås som något som slumrar. I sin bok Långtråkighetens filosofi ägnar den norske filosofen Lars Fr H Svendsen Heideggers analys av tråkigheten särskild uppmärksamhet. Tråkigheten är också en stämning, som kan öppna oss för en omtolkning av hela vår existens, såsom ångesten. Heidegger tänker sig att tråkigheten är viktig för oss i det att den visar oss att vi utestänger oss för världen. I vårt dagliga liv kan vi förfalla till att göra som alla andra och därigenom undvika att själva skapa mening med våra liv. Om vi öppnar oss för tråkigheten kan vi med hjälp av den förstå att vi bör ompröva hela vår existens, så att den inte framstår som tråkig längre. Känslan av tråkighet är som ett lackmuspapper som visar oss att vi inte upplever våra liv som meningsfulla. När vi har långtråkigt utlägger vi hela tillvaron som tråkig = berövad mening. Och denna känsla av tråkighet kan vi erfara mitt i vårt aktiva liv. Vi upplever då en stor tomhet, trots att vi alltså sysselsätter oss. Ordagrant kan vi förstå detta som att livet inte är meningsfullt = fyllt av mening. Denna tomhet gäller också mig själv. Jag blir en ingen, eftersom jag endast kan förstå mig själv med hjälp av mitt bestyr med världen.

Kanske behöver vi komplettera Svendsens ordval "tråkighet" med "leda" för att riktigt fånga ordets alla valörer för oss? Att känna leda är så mycket starkare än att ha tråkigt.

bulletOckså för Kierkegaard spelar upptäckandet av tråkigheten en avgörande existentiell roll. Dussinmänniskan, hon som gör som andra och inte själv träffar sina val, för henne föds ledans demoner.

I föreläsningen Was ist Metaphysik klargör Heidegger vetenskapens respektive filosofins uppgift. Vetenskaperna uttalar sig om varandets egenskaper, vad det är och inte är.  Alltså dess essens. Varandet självt tas för givet. Filosofin överskrider varandet genom att syssla med icke-varandet, med det rena INTET (das Nichts).

bulletbegrunda beteckningen: icke - varandet,
alltså inte icke-varat.
Genom att tömma föremålet på essens, egenskaper, vad - het,
blottlägger man dess rena existens.

Intet upplevs genom den objektslösa ångesten, som pekar på att allt vi säger om varandet grundar sig på en tolkning av varandets vara och därför är tillfälligt. Utan denna tolkning skulle alla våra andra tolkningar upplösas, eftersom deras förutsättning är just att varandet är till. Intet visar oss på skillnaden mellan att något är och inte är. Det viktiga är inte vad varat är utan att det är, att det överhuvudtaget finns något (liknande tankar hos Wittgenstein). I ångesten upplever vi således icke-varat och förstår därmed varat (genom att förhålla det till icke-varat). Bara genom att relatera varat till intet förstår vi varat. (Ett sätt att förstå "kvinna" är att relatera till "man" och vice versa; via negativa inom teologin försöker förstå Gud genom att säga vad Gud inte är.) Ångesten visar oss det transcendentala (den horisontlinje som behövs för att ett skepp ska kunna framträda, skulle man också kunna säga).

bulletdet transcendentala - den grundläggande horisontlinje
det som behövs som bakgrund för att något ska kunna framträda.

Vi kan också förstå detta med hjälp av Hegels dialektik. För att förstå varat måste vi också föreställa oss icke-varat. Grundläggande för varat, det enda som det kan jämföras med "utanför" sig självt är just icke-varat. Därför är icke-varat transcendentalt. Icke-varat är den nödvändiga förutsättningen för att vi ska kunna erfara varat. Icke-varat är transcendentalt när det gäller att förstå "är" som i betydelsen att något är/existerar (existens). (Och inte i betydelsen har den och den egenskapen, t ex är röd.)

På ett mer personligt plan upplever "till-varon" sin existens som "tidslig" i betydelsen "ändlig". Till-varon förstår att hon ska dö och att hennes varande således ska ända i "intet". Det blir då viktigt för henne att hennes död blir just "hennes" och inte bara något som sker. På så sätt styrs hennes sätt att leva och kasta projekt framför sig av insikten om döden.

I många språk använder man verbet "vara" i presens i tre olika betydelser
(vi har ovan diskuterat två):

bulletexistens
Jag är i rummet
bulletidentitet (ekvivalens)
Jag är Kjell (jämför med identitetslagen som säger att p är p, alltså identiskt med sig själv)
bulletpredicering (tillskriver predikat, egenskaper, jämför med predikatlogiken)
Jag är pratsam

Heideggers terminologi kan verka snårig, särskilt sådan den framstår i huvudverket, det ofullbordade Vara och tid. De som lyssnade på hans föreläsningar och mötte hans terminologi, såsom den föddes i "hans bestyr med" varandets vara, fann den emellertid ofta genialt klargörande och menade att den inte kommer till sin rätt i den bitvis krampaktiga framställningen i huvudverket. En avslutande sammanfattning av Heideggers kunskapsteori kan - genom att delvis upprepa vad som tidigare sagts - också förhoppningsvis verka klargörande. Gällande utsagan:

Detta är en tjugofyraväxlad cykel

är den traditionella tolkningen  att satsen är sann om den mentala upplevelsen, som satsen uttrycker, överensstämmer med ett faktiskt förhållande - korrespondenskriteriet. Här föreligger en dualism mellan subjektet och objektet och svårigheten ligger i att förklara hur subjektet når ut till objektet. Heidegger och Husserl placerar dock såväl min mening om föremålet (noema) som föremålet självt (objektet) på intentumsidan.

Heidegger menar att sanningen om det jag avser med satsen bekräftas av mitt bestyr med föremålet.  (Husserl tänkte ju i stället att sanning eller evidens var den fullständiga överensstämmelsen mellan det avsedda - meningen - och det givna - objektet.) Meningen sammanfaller med föremålet. Ett nödvändigt villkor är att jag förstår betydelsespelrummet, vet hur man använder en växelcykel. En som inte känner till hur man gör det uttalar sig annorlunda. Denna annorlunda utsaga är inte fel men bristfällig, eftersom den som uttalar sig är tillsluten för cykelns tekniska möjligheter. Vi som är öppna för dem kan vara tillslutna för en annan aspekt, som kan vara cykeln som estetiskt föremål.

Vi kan här reflektera över vad konst är. God konst skulle kunna vara sådan konst som öppnar oss för nya betydelsespelrum, sådana som vi varit tillslutna för tidigare.En konstnär kan t ex använda växelcykeln i satsen ovan som del av en installation och därmed avtäcka växelcykeln på ett nytt sätt.

Heidegger skiljer i detta sammanhang på:

bulletegentlighet,
att upplåta sig för nya betydelsemöjligheter
bulletoegentlighet,
att tillsluta sig för betydelsemöjligheter.
(extremvarianten kallar Heidegger för förfall)

Heidegger skiljer mellan:

bullet"världen", som är summan av allt varande som omger oss och
bulletvärlden (utan citationstecken) som är det betydelsespelrum,
som gör det möjligt för oss att tolka "världen".

Att vara hemfallen åt eller förlorad i "världen" är att överta andras mening om den,
att göra som "das Man" (som man gör - översatt till mannet).

(Här kan det vara givande att påminna sig Kierkegaards tankar om dussinmänniskan.)

För att ge en uppfattning av Heideggers sätt att skriva och extra belysa hans tankar, citerar jag ett avsnitt från Vara och tid ur Svendsens bok Långtråkighetens filosofi (Natur och Kultur, Stockholm 2003), där Heidegger analyserar tråkigheten:

Uteblivandet av Daseins väsentliga behov (Bedrängnis) är tomheten som helhet, så att ingen står i en rotfast enhet av väsentlig handling tillsammans med några andra. Alla och envar är vi tjänare av slagord, anhängare av ett program, men ingen är förvaltare av Daseins inre storhet och dess nödvändigheter. Denna underlåtenhet i tomhet (Leergelassenheit) slår till slut in i vår Dasein, om tomhet är uteblivandet av ett väsentligt behov. Hemligheten saknas i vår Dasein, och därmed uteblir den inre skräcken som varje hemlighet bär med sig och som ger Dasein dess storhet.

I detta citat framstår tråkigheten som ett resultat av att leva som das Man. Underlåtenheten att finna sin egenart leder till upplevelsen av tomhet och tråkighet.

bulletEgentlig tillvaro är att genom ångesten (men också tråkigheten) ta upp sin världsbild till förnyad prövning
bulletOegentlig tillvaro (förfall) är att inte ta ångestens uppenbarelser av nya betydelsemöjligheter på allvar. En teologisk/teleologisk (ändamålsenlig) tolkning av världen tillsluter exempelvis en fysisk/mekanisk. En tolkning av världen som instrumentell (som ett medel för mig) kan stänga mig för den som ekologisk.

Den egentliga tillvaron öppnar således för nya tolkningar (ett annat avtäckande) av världen. Men så fort den nya tolkningen är gjord, så stängs ju alla andra tolkningar. Därav följer att tillvaron med nödvändighet åter blir oegentlig.

Det är med dessa tankar om egentlighet och oegentlighet som Heidegger har inspirerat vissa existentialistiska tänkare som Sartre (jfr Sartres tankar om autenticitet och ond tro). Själv tog Heidegger avstånd från Sartres filosofi och ansåg att den hade perverterat hans egen. Heidegger menade att hans filosofi inte syftade till att ange en moralisk ståndpunkt utan till att beskriva tillvarons (alltså människans) sätt att vara till på. Dessa nödvändiga sätt att existera kallar Heidegger existentialer. Heidegger vill alltså finna människans existentiala villkor och inte hennes existentiella. Exempel på existentialer finner du i de punkter ovan som beskriver människans sätt att vara (1 - 4;
t ex att hon förhåller sig till sitt varande och att hon är i bestyr med allt övrigt varande).

bulletexistentialer = nödvändiga sätt att existera på
bulletexistentiella frågor = Vad är meningen med livet? Hur ska jag leva? Vem är jag egentligen?

Filosofins centrala fråga är enligt Heidegger frågan efter varandets vara, dvs. vad det innebär att något är (och alltså inte är). Genom att öppna sig för vissa betydelsespelrum tillsluter sig tillvaron för andra. Det är en nödvändighet. Metafysikens historia visar enligt Heidegger det. Försokraterna ställde frågan om varandets vara, men i och med Platon började en tillslutenhet för nya tolkningsmöjligheter, som innebar ett förfall; Platon sökte inte förstå varandets vara utan i stället finna det högsta varandet och han fann det i de abstrakta idéerna. Sedan dess strävade de metafysiska filosoferna efter att definiera detta högsta eller grundläggande varande såsom Spinoza i substansen och Leibniz i monaderna. Enligt Heidegger är Nietzsche den siste av dessa metafysiska tänkare (också Nietzsche kritiserade ju Platons metafysik).

Det Heidegger har gemensamt med Wittgenstein är att båda har blivit tolkade som närmast mytiska gestalter av vissa av sina anhängare. Till en del beror detta på deras ibland såväl dunkla som suggestiva formuleringskonst. Som avslutning ger jag några exempel på hur Heidegger tänker sig förhållandet mellan människan, språket och varat:

bulletMänniskan är varats herde
 
bulletSpråket är själva varats strålande förborgade ankomst
 
bulletSpråket är varats hus. I denna boning bor människan. De tänkande och diktande är denna bonings väktare.
 
bulletI konstverket har det varandes sanning satts i verket.

Ett nödvändigt tillägg är det sorgliga kapitlet om Heideggers förhållande till nazismen. Trots att Heidegger säger att Sartre har "perverterat" hans filosofi genom att tolka den existentiellt, dvs. som ett svar på frågan hur jag ska leva, kan hans egen ses som ett uttryck för en civilisationskritik, som innebär ett förkastande av det moderna samhällets materialistiska masskultur, som han ansåg saknade kontakt med de "ursprungliga" värdena. Åtminstone framstår det tydligt att Heidegger såg nazismen tankar som ett lockande alternativ till dem han tyckte att den samtida västerländska civilisationen gav uttryck för. Man kan säga att han uppfattade nationalsocialismen, när han mötte den på 30-talet som det som senare har blivit kallat "en tredje ståndpunkt" mellan kapitalismen och kommunismen. Kanske var det så att Heidegger förhöll sig till vissa grundläggande tankar i den nazistiska ideologin på ett annat sätt än de ledande partiideologerna och deras funktionärer gjorde? Hur det än var med det, så framstår det också tydligt att Heidegger aldrig gav offentligt uttryck åt någon omprövning - han erkände alltså aldrig öppet några misstag.

En intressant fråga kvarstår: Kan Heideggers filosofi ha ett värde, trots att han själv var nazist, åtminstone under en period av sitt liv? Mitt eget svar är ett obetingat ja. Heideggers tankar är en sak och hans eget sätt att använda dem en annan. För att förtydliga: en religion som kristendomen kan vara viktig och värdefull trots att många som sagt sig vara kristna har gjort sig skyldiga till avskyvärda brott. Da - sein är till genom att förhålla sig till världen och tolka den. Just denna grundtanke hos Heidegger blir också den grund som ett försvar för hans filosofi kan vila på. Den existerar oberoende av hur han själv förhöll sig till den. Vi kan också anknyta till hans lärjunge Hans-Georg Gadamers tankar om en text. Så fort en författare har skapat en text så blir han bara en av denna texts många uttolkare. Heideggers filosofi är en text han har skapat och själv är han en av dess många uttolkare. Det återstår för var och en som möter Heideggers filosofi att utlägga den och därmed tolka den och förstå sitt eget vara i ljuset av den (och den i ljuset av det egna varat). 

Lästips:

Hans Ruin, Frihet Ändlighet Historicitet, Essäer om Heideggers filosofi, Ersatz, 2013

De olika essäerna är alla välskrivna och "avtäcker" Heideggers tankar från olika synvinklar, så att de överlappar och kompletterar varandra.

Tillbaka till Komvux Gotland