Husserl
Hem Upp Fenomenologin Husserl Heidegger Levinas Uppgifter Begrepp 2

 

Transcendental

Edmund Husserl (1859-1938) är grundaren av den gren inom filosofin som kallas fenomenologi. Husserl ville skapa en förutsättningsfri filosofi, dvs.en filosofi som var oavhängig vetenskaperna och som teorifri eller "ren" gick till "sakerna själva".

Husserl vill alltså tänka "före" vetenskaperna i betydelsen att inte påverkas av vad de har lärt oss. Han vill finna det tänkande som också vetenskaperna utgår från. Det är ju vad filosofin ytterst vill, men när det gällde filosofer som Platon och Aristoteles, så fanns det ju ännu inte några vetenskaper. Dessa har ju uppstått ur filosofin. Men nu finns de och står så att säga i vägen för oss när vi ska tänka.

Utgångspunkten för Husserl är medvetandeinnehållet. Detta innehåll kan sägas utgöras av ting eller saker.

Med "sakerna" menade Husserl inte bara enskilda föremål  som till exempel "äppelträd" och "blommor" utan också relationen mellan "saker" dvs."sakförhållanden" såsom de kommer till uttryck i en utsaga som: "Detta är ett blommande äppelträd".

Husserl skiljer alltså mellan:

bulletreala föremål
föremål som man kan erfara i en enkel perception
t ex äppelträd, blommor
bulletideala/kategoriala föremål
som är uppbyggda av reala föremål
och som således är sammansatta
och inte går att återföra till enkla perceptioner
Exempel på sådana är:
bulletsakförhållanden
Detta är ett blommande äppelträd
Det som motsvaras av ett sinnesintryck är "blommande äppelträd"
Vad som inte motsvaras är "detta", "är" och "ett"
bulletsummationer
Äppelträdet + päronträdet + krusbärsbusken
"äppelträdet", "päronträdet" och "krusbärsbusken"
motsvaras var och en av sinnesintryck.
Det ideala/kategoriala ligger i att de olika sinnesintrycken "adderas".
bulletobestämd mångfald
träden (i trädgården)
bulletantal
de fyra träden
bulletkonjunktioner
Rosorna växer i listerna framför huset och pionerna i rabatten bakom
Noga betraktat föreligger en konjunktion av två sakförhållanden.

Dessa föremål framträder för oss som fenomen och det är hur de framträder som är vad Husserl vill kartlägga med sin filosofi. När de framträder för oss som fenomen förekommer de i vårt medvetande. Om de förekommer utanför vårt medvetande oberoende av oss, realism, eller om de endast finns som våra upplevelser, idealism, intresserar inte Husserl, denna fråga vill han "sätta parentes kring" och alltså endast syssla med hur de framträder. Hans filosofi är en lära om fenomenen, därför kallas den fenomenologi.

bulletfenomenologi: en lära om fenomenen (sådana de framträder för oss i vår åskådning av dem; såsom vi förnimmer dem)

När vi är medvetna kan vi vara medvetna om olika "saker". Vi kan variera medvetandeinnehållet hur mycket som helst. Men vi kan inte tömma det. Vi är alltid medvetna om något. Annars är vi medvetslösa.

Det som kännetecknar vårt medvetande är alltså att det alltid är riktat mot något, vi är alltid medvetna om något. Denna riktadhet hos medvetandet kallar Husserl för intentionalitet (av latinets intendere, att rikta sig mot något).

bulletvårt medvetande är intentionalt: det är riktat mot något (vi är alltid medvetna om något)

Denna intentionalitet består av:

bulletintentio
som är olika sätt att vara medveten om eller att erfara (åskådningssätt)
såsom:
bulletperception
bulleterinring
bulletförväntan
bulletvärdering
bulletgeometrisk verksamhet
bulletmatematisk kalkyl

Alla dessa medvetandeakter, sätt att vara medvetna, skiljer sig åt, men ett har de gemensamt, de har alltså ett innehåll:
bulletjag förnimmer något
bulletjag minns något
bulletjag förväntar mig något
bulletjag värderar något osv.

Om jag inte minns något, så minns jag helt enkelt inte. Att inte minnas något är att ha glömt något. Också där finns "något" med. Det är inte meningsfullt att säga jag har "glömt" men det var "inget" jag glömde.

Dessa medvetandeakter är inte alla likställda utan förhåller sig
till varandra att vissa akttyper förutsätter andra.
Erfarenheten av sakförhållanden som:
Detta är ett blommande äppelträd
förutsätter erfarenheter av reala föremål som:
Äppelträd, blommor.

Medvetandeakterna är alltså hierarkiskt uppbyggda.
Enligt Husserl är den direkta åskådningen grundläggande och en förutsättning för de andra.

 

bulletintentum
som är det som medvetandet är riktat mot
och som i sin tur kan delas upp i
bulletnoema
som är min föreställning
och som kan jämföras med begreppet mening
i den analytiska språkfilosofin
bulletföremål
som är det föremål jag har en mening om
och som kan jämföras med språkfilosofins referens.

Jag kan alltså ha en mening om sådant som inte "finns", dvs. saknar referens,
t ex kentaurer och jag kan ha olika meningar som härrör sig till samma referens som "segraren vid Narva" och "förloraren vid Poltava" dvs. i båda fallen Karl XII.

Husserl kan således förklara hur jag kan tänka på något som inte framträder för mig i direkt åskådning, vilken är den högsta formen av närvaro ett föremål kan ha. Föremålet kan alltså ha olika grader av närvaro beroende på i vilken akt av intentio det befinner sig i:

bulletsignitivt närvarande
som när jag bara talar om äppelträdet,
bara benämner det,

utan att föreställa mig det
(när jag just skrev "äppelträdet" föreställde jag mig inte något sådant,
utan skrev bara ordet som en beteckning)
Gränsbegrepp som "saker" och "namn"  i Tractatus är exempel på signitiv närvaro;
vi använder dem men föreställer oss inte vad de står för, de är bara beteckningar.

bulletnärvarande i fantasin
Jag fantiserar om äppelträdet
och tänker mig kanske ett i samband med att jag skriver en dikt.
bulletnärvarande i minnet eller i förväntningen
föremålet är fortfarande frånvarande
men jag försöker föreställa mig det som det är
vilket också medför att jag föreställer mig ting som har med det att göra,
såsom trädgården det står i
(jag kan också försöka föreställa mig något, som jag ännu inte har upplevt,
som ett hus som min dotter har flyttat in i och som jag ännu inte har hunnit se
eller påminna mig om ett hus som jag bott i tidigare)

bulletdirekt åskådning
då upplever jag också föremålet med mina sinnen
det är direkt närvarande för dem
noema kan direkt jämföras med föremålet

Härmed kommer vi in på vad Husserl menar med sanning eller evidens.
Han definierar den:

bulletEvidens/sanning: Den fullständiga överensstämmelsen mellan det avsedda och det givna"

Denna överensstämmelse framträder tydligast vid den direkta åskådningen. Men den direkta åskådningen kan aldrig vara total, jag kan aldrig se hela äppelträdet på en gång, jag kan bara se en sida i taget och jag kan inte se bladen på vintern och blommorna annat än under en kort tid på våren eller försommaren. Därför är sanning och evidens aldrig slutgiltig, utan alltid i någon bemärkelse provisorisk, den kan alltid upphävas av nya åskådningar, som när jag vid en noggrannare betraktelse ser, att det jag trodde var en äkta julgran endast var en av plast.

Ibland skiljer man också mellan:

bulletnoesis
som är medvetandeakten,
alltså det som jag ovan kallar intentio
bulletnoema
som är medvetandeinnehållet,
det jag kallat intentum och där noema ingår

Förhållandet mellan noesis och noema kan sammanfattningsvis beskrivas så här:

noesis

noema

medvetandeakten/medvetandesättet medvetandeinnehållet
medvetandets förhållningssätt som bestämmer medvetandets innehåll
medvetandets sätt att nå fram till objektet är beroende av objektets väsen

Vi ser alltså hur noesis och noema ömsesidigt bestämmer varandra:

bulletnoesis bestämmer noema
bulletnoema bestämmer noesis

Medvetandet konstitueras alltså av samspelet mellan subjektet och objektet,
vilket innebär att subjektet aldrig helt kan stå fritt från objektet och vice versa.
Genom att koncentrera oss på medvetandets struktur kan vi analysera medvetandets objektiverande förhållningssätt till objektet, som kan bestå i att mäta, väga, beräkna osv.

Olika förhållningssätt:

bulletdet estetiska
bulletdet etiska
bulletdet objektiverande

Husserl nöjer sig emellertid inte med att sanningen är tillfällig eller provisorisk. Han strävar med sin fenomenologi att kartlägga fenomenens väsen eller eidos, vad de är i sig själva, vilken ontologisk status de har. Men Husserls ontologiska analyser utgår endast från hur föremålen framträder för oss i våra upplevelseakter. Ingen åskådning är som sagt uttömmande och total men genom att variera det upplevda föremålets egenskaper och bortse från tillfälliga egenskaper kan man komma underfund med föremålets nödvändiga egenskaper, dvs.vilka egenskaper föremålet måste ha för att vara just det föremål det är, t ex äppelträd och inte päronträd.

(Ett äppelträd har si och så många grenar men det har om det är obeskuret alltid några grenar. Det har vidare blad på sommaren men inte på vintern, så är det levande har det ibland blad. Det har eller har inte frukt, men det kan alltså ha frukt osv.)

Den verksamhet det innebär att bortse från det tillfälliga för att finna det nödvändiga kallar Husserl att utföra den eidetiska reduktionen, dvs. att ta bort det tillfälliga och reducera beskrivningen till det nödvändiga, alltså föremålets eidos.

bulleteidetisk reduktion: att bortse från (reducera) tillfälliga egenskaper och se till de nödvändiga

Vi kan jämföra med hur vi kan föreställa oss en geometrisk "sak", som en triangel. Vi kan variera denna figur i vår föreställning ganska mycket: den kan vara liksidig, likbent eller ha alla tre sidor olika. Men sedan upphör möjligheterna att variera. Den måste ha tre sidor och dessa måste vara räta linjer, annars rör det sig inte längre om en triangel. Vinkelsumman måste vara 180 grader. Med mer komplexa "saker" framstår också fler alternativ. Men någonstans finns en gräns, när den "sak" vi undersöker övergår till att bli en annan "sak".

Husserl menar att detta sätt att variera föremålet i vår föreställning skiljer sig från den process som är induktionen, och som utgår från direkta åskådningar av "saker". Den eidetiska variationen utför jag i min föreställning, det är en rent intellektuell handling.

bulletden eidetiska reduktionen/variationen är en rent intellektuell process/handling

Intentum är inte längre något enskilt realt föremål, som ett enskilt äppelträd, utan äppelträdets väsen, dess eidos. Genom den eidetiska variationen som jag utfört i min föreställning skådar jag således föremålets "väsen", dess nödvändiga egenskaper: vad det måste vara för att vara just detta föremål. Jämför igen med triangeln. När jag skådar triangelns väsen skådar jag inte en enskild triangel utan det som är gemensamt för alla trianglar.

Genom den eidetiska reduktionen når filosofen således föremålens ontologiska status, dvs.vad de egentligen är.

bulletföremålets ontologiska status: vad föremålet egentligen är/vilket eidos/väsen det har

Husserl skiljer därvidlag på:

bulletmateriell ontologi
som söker olika föremåls ontologiska status
t ex vad det innebär att vara "brevlåda"
Exempel på materiella ontologier är:
bulletnaturfilosofin
som i sin tur är indelad i en ontologi för
bulletdet fysiska
bulletdet kemiska
bulletdet biologiska o.s.v.
bulletkroppslighetens ontologi
Vilka nödvändiga egenskaper har en kropp förbunden med ett medvetande?
bulletsjälslighetens ontologi
Vad innebär det att vara ett medvetet jag förbundet med en kropp?
bulletden andliga världens ontologi
Vad innebär det att vara ett kulturföremål
som en stat, ett musikstycke, en bok etcetera?
Vad är till exempel pjäsen Hamlet?
bulletär den vad som fanns i Shakespeares föreställning då han skrev den?
bulleteller i de enskilda åskådarnas föreställning?
bulletmen i så fall är den inte en utan många osv.

Dessa materiella ontologier är oberoende av sinnlig erfarenhet, de anger vad som
a priori
måste gälla för att föremålet i fråga ska kunna existera oavsett om det faktiskt gör det eller inte, menar Husserl. Behandlar vi ett föremål från ett visst föremålsområde som om det tillhörde ett annat kommer vi till felaktiga slutsatser. Ontologierna blir på så sätt grunderna för vetenskaperna, deras egentliga utgångspunkter.

(Här kan vi påminna oss resonemanget från en filosof, tillhörig en helt annan skola, nämligen Gilbert Ryle. Han menade ju att Descartes behandlar det som Husserl kallar själsligheten som om det tillhörde kroppsligheten.)
 

bulletformal ontologi
som undersöker vad det innebär att vara ett föremål överhuvud taget.
Den kan jämföras med den formella logiken på följande sätt:

Formell logik Formal ontologi
Vad måste med nödvändighet gälla för alla meningsfulla utsagor? Vad måste med nödvändighet gälla för alla möjliga föremål?
Begrepp
Meningsfull utsaga
Föremål
Sakförhållande
Enhet, mångfald, antal, relation
Identitetslagen
Motsägelselagen
Ett föremål är identiskt med sig själv
Ett föremål kan inte vara både p och icke p

Med hjälp av ontologin kan vi alltså kartlägga den värld vi är en del av, Husserl kallar den ibland livsvärlden. Det är denna värld som är utgångspunkten för de vetenskapliga teorierna, de är alla modeller som är härledda ur livsvärlden. Genom att t ex mäta och studera olika föremål ingående tänker vi ut specialfall som ger oss föreställningen om en geometri, som består av de olika geometriska figurerna. I livsvärlden förekommer inga "perfekta" kvadrater, rektanglar, trianglar och cirklar utan dessa begrepp har vi själva tänkt ut genom att idealisera de föremål som framträder för oss genom vår åskådning.

Tänk till exempel på den geometriska punkten. Den saknar utsträckning, men alla punkter som vi kan se har ju utsträckning. Och den endimensionella linjen: som geometriskt begrepp är den endimensionell, har alltså bara längd, men för att vi ska kunna se en fysisk linje måste den även ha bredd, hur tunn den än är. Linjen som geometriskt begrepp är alltså endimensionell, men alla linjer i livsvärlden är tvådimensionella.

Därmed vänder sig Husserl mot den vetenskapliga uppfattning av världen som hade dominerat sedan 1600-talet och som tänkte sig en objektiv värld oberoende av oss människor och en subjektiv värld, som är vår upplevelse eller tolkning av denna objektiva värld och som alltså skiljer på primära egenskaper som är sådana som finns i den objektiva världen oberoende av oss och sekundära egenskaper som är sådana som vi upplever men som inte finns i den objektiva världen. Filosofen Locke gjorde gjorde på 1600-talet t ex denna distinktion mellan primära (objektiva) och sekundära (subjektiva) egenskaper.

Positivismen:

Den objektiva verkligheten Den subjektiva verkligheten
primära egenskaper sekundära egenskaper
vetenskapens område våra upplevelser

En konsekvens av denna uppfattning är att vetenskapen måste vara objektiv i bemärkelsen fri från subjektiva tolkningar och beskrivningar. Utgångspunkten är tanken på ett subjekt (vetenskapsmannen) som är helt skilt från det objekt det studerar (föremålet för vetenskapsmannens undersökning).

Husserl menar att denna dualism eller dikotomi (tudelning) mellan subjektet och objektet är omöjlig att upprätthålla, eftersom subjektet alltid har en förkunskap av det som studeras, denna förkunskap är ett villkor för att han överhuvudtaget ska kunna "fråga" föremålet något överhuvudtaget, och i denna förkunskap ingår förväntningar som är färgade av den världsbild vetenskapsmannen redan har. En människa med en aristotelisk världsbild ställer andra frågor än en med en kopernikansk till exempel.

Det finns en lek eller tävling, där man ska försöka komma underfund med vad ett föremål är. Ofta konfronteras de tävlande med föremål de aldrig har sett. De måste alltså gissa, men de gissar aldrig helt förutsättningslöst. De försöker alltid utifrån hur de upplever föremålets form gissa sig till dess funktion.

Ett annat mycket trivialt men därför kanske klargörande exempel är hur man beskriver ett glas med volymen två deciliter som innehåller en deciliter vatten. Är det halvfullt eller halvtomt?

Den positivistiska uppfattningen är således för Husserl en myt. Hans fenomenologi undersöker i stället den livsvärld vi alla befinner oss i och som utgör det nödvändiga villkoret för alla naturvetenskapens modeller. Denna livsvärld framträder för oss genom att vi själva är delaktiga i den med vår kropp, våra sinnen och vårt medvetande. Vi är alltså inte "här" i bemärkelsen på ett annat ställe än världen och världen inte "där" i bemärkelsen utanför oss utan vi lever i den och är en del av den.

Fenomenologin:

Livsvärlden Den vetenskapliga världen
primär sekundär/härledd/modell/instrument

Utgångspunkten för vår kontakt med livsvärlden är således vår upplevelse av den. Vi befinner oss i en medvetandeström och det som skapar sammanhanget är vårt jag. Det är detta jag som sorterar intrycken och gör dem till mina intryck.

Detta jag är det nödvändiga villkoret för erfarenheten, utan detta jag alltså ingen erfarenhet. Detta jag som är den nödvändiga förutsättningen för erfarenheten kallar Husserl det transcendentala jaget. Transcendental betyder:

bullettranscendental: det som kommer före erfarenheten och betingar dess karaktär.
(de aprioriska möjlighetsbetingelserna för kunskap)

Det transcendentala jaget är alltså förutsättningen för att det överhuvudtaget kan finnas erfarenheter. Husserl skiljer på:

bulletdet transcendentala jaget
som är förutsättningen för erfarenheten
och är aprioriskt
bulletdet empiriska jaget
som är det individuella jaget
såsom det framträder hos varje individ i tid och rum
och är aposterioriskt
Det är t ex detta jag som psykologen undersöker,
som är
intentum för psykologen,
men när det således är föremål för psykologens
intentio (utforskande)
utforskas det av ett transcendentalt jag
(som alltså är ett annat än psykologens empiriska jag,
som i sin tur kan vara intentum för någons intentio).

När filosofen på detta sätt söker de transcendentala villkoren för kunskap, utför han den transcendentala reduktionen. Han studerar då själva akttyperna, intentio, vilka således är aprioriska. Det är de genom att de bestämmer hur föremålet ska framstå. Föremålet framstår ju på ett annat sätt vid direkt åskådning än vid minne och förväntan. Akttyperna är de nödvändiga förutsättningarna för hur föremålet ska framträda. Genom att variera dessa akttyper finner han vad de alla har gemensamt, och genom denna variation reducerar han dem alla till att vara utförda av det transcendentala jaget. Akttyperna är de olika sätt på vilka det transcendentala jaget kan erfara.

bulletden transcendentala reduktionen: jag bortser från intentum och koncentrerar mig på intentio för att finna olika medvetandeakter.

Jag kan längta efter så olika "saker" som mina barnbarn och en resa. Mycket kommer att skilja åt men det finns något gemensamt i mitt förhållningssätt, som gör det till just "längtan" och alltså inte "direkt åskådning" eller "minne".

Slutligen kan man utföra den fenomenologiska reduktionen för att finna det transcendentala jaget.

bulletden fenomenologiska reduktionen: jag bortser från intentum och intentio i bemärkelsen vad jag erfar och hur jag erfar och finner då ett jag som erfar, som är själva den transcendentala förutsättningen för själva erfarandet

Man kan förstå det så här:

bulletnär jag har en direkt åskådning så är det jag som har denna åskådning
bulletnär jag minns något, så är det jag som minns
bulletnär jag värderar, så är det jag som värderar
bulletnär jag utför en matematisk beräkning, så är det jag som utför den

I verket Cartesianska meditationer funderar Husserl över jaget. Han finner i enlighet med Descartes att jaget är det som återstår när fenomenologen studerar medvetandeströmmen och bortser från alla de föremål som ingår i den.
Hans fenomenologiska resonemang kan sammanfattas:

bulletNär jag är medveten så finns alltså ett jag som är medvetet.
bulletDetta jag är medvetet om föremålen i världen
bulletBland dessa föremål finns även min kropp
bulletUpplevelsen av kroppen skiljer sig från upplevelsen av alla andra föremål på ett avgörande sätt.
bulletDen är ett föremål som är "här"
bulletÖvriga föremål, t ex mitt skrivbord, är "där"
bulletMin kropp skiljer sig således från alla andra föremål genom att den är mer närvarande än dessa.

Men hur är det med andra kroppar? De är ju lika mycket "där" som övriga föremål för mig. Hur undgår jag solipsismen? Hur finner jag alltså evidens för att det finns andra medvetande förutom mitt eget?

bulletAndra kroppar är visserligen där för mig.
bulletEn annans kropp kan framträda för mig vid en viss tidpunkt.
bulletJag kan konstatera att den utför rörelser som är exakt sådana som min kropp skulle ha utfört om den varit där borta.
bulletGenom analogislut kan jag veta att den kroppen tillhör ett annat jag.

Denna slutsats framstår dock inte direkt för mig utan indirekt genom analogislutet. Detta är ett problem för Husserl fenomenologi, som ville vara teorifri.

bulletatt använda sig av analogier är att använda sig av en teori,
nämligen den att analogier gäller.
Analogimetoden är en indirekt metod
och går alltså inte direkt till företeelserna själva

Målet för fenomenologen är således att finna de nödvändiga villkoren för att föremål ska kunna existera. Men dessa nödvändiga villkor tänker sig inte Husserl vara de nödvändiga villkoren för att vi människor ska kunna uppfatta dem, såsom Kant gör när han beskriver åskådningsformerna och tankekategorierna, utan de nödvändiga villkoren i en absolut bemärkelse. Dessa nödvändiga villkor har således objektiv existens liksom Platons idéer, men existerar inte som dessa som föremål i en transcendent värld. De är de nödvändiga villkoren för att de olika föremålen ska kunna existera och de finns oavsett om föremålen i fråga existerar eller ej och är oavhängiga av vår uppfattning. Husserl är således begreppsrealist.

Man kan jämföra med de matematiska talen. Man kan föreställa sig att det är sant att 2 + 2 = 4 oavsett om det finns några mängder att addera. Själva den operation som ligger till grund för additionen existerar, så att när additionen förverkligas så måste det bara finnas ett svar. I den bemärkelsen är denna operation apriorisk och alltså oberoende av erfarenheten.

Platon menade således att begreppen var transcendenta i bemärkelsen översinnliga, i "en annan värld".

Husserl menar att de är transcendentala i bemärkelsen föregår erfarenheten och betingar dess karaktär.

Sammanfattningsvis kan Husserls fenomenologi beskrivas utifrån tre verksamheter:

bulletden eidetiska variationen:
genom att föreställa mig fenomenen så varierande som möjligt
bortser jag från tillfälliga egenskaper och reducerar dem
till deras nödvändiga egenskaper, deras eidos eller väsen.
Jag jämför olika upplevelser av föremålen
såsom de framträder i de olika akttyperna, intentio.
Jag riktar mig ytterst mot intentum.
Vad måste t ex ett äppelträd vara för att just vara ett äppelträd?
bulletden transcendentala variationen:
Nu riktar jag uppmärksamheten mot intentio
(akttyperna är ju transcendentala för fenomenen)
och varierar de olika sätten jag kan erfara något på.
Jag finner då de olika akttyperna, som direkt åskådning, minne, förväntan och värdering
bullet den transcendentala reduktionen
jag bortser då från vad som särskiljer enskilda akttyper från andra
och söker i stället vad de kan ha gemensamt,
deras nödvändiga villkor
och finner det transcendentala jaget
(som således är transcendentalt bestämmande av akttyperna)

Avslutningsvis är det viktigt att betona samspelet mellan intentio och intentum.
Hur föremålet framstår för mig beror av:

bulletföremålets eidos, dess nödvändiga egenskaper
bulletmitt sätt att erfara föremålet, dvs. intentio

Den ena aspekten kan inte frigöras från den andra, om jag vill förstå hur jag upplever världen. Det innebär inte solipsism,
dvs. att världen bara finns som min föreställning,
men det innebär att min föreställning, noema, är intimt förknippad med intentio,
de är som två sidor av samma mynt.

Äppelträdet är olika för den tankspridde stadsbon och den engagerade trädbeskäraren.

Själv vill jag gärna associera till Wittgensteins tanke i Tractatus: "Den lyckliges värld är en annan än den olyckliges."

Sammanfattning av

intentionaliteten

intentio = medvetandesättet intentum = medvetandeinnehållet
bulletdirekt åskådning
bulletminne
bulletförväntan
bulletvärdering
bulletgeometrisk verksamhet
bulletmatematisk kalkyl
noema = min föreställning/mening

ett blommande äppelträd

föremål
= det faktiska/referensen

ett faktiskt förekommande blommande äppelträd

ting

reala ting kategoriala ting/ideala ting
förnimbara vid en enkel perception sammansättning av reala
bulletblommor
bulletäppelträd
bulletsakförhållanden
bulletobestämt antal
bulletmångfald
bulletsummationer
bulletkonjunktioner







 

Tillbaka till Komvux Gotland