Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall kunna formulera historiska problem utifrån korta eller
långa perspektiv och med en medveten och kritisk hållning bearbeta dem
kunna visa hur olika slags historiesyn ger olika historiska bilder
kunna visa på de källkritiska komplikationerna i en beskrivning av
såväl dagsaktuella som historiska skeenden och situationer
kunna skildra och jämföra händelser och företeelser i dagens värld
lokalt, regionalt, nationellt och globalt utifrån ett historiskt
perspektiv
kunna göra historiska jämförelser över tid och rum.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven utgår från en enskild händelse eller ett skeende och visar vilka
olika slags krafter eller faktorer som ytterst kan ha varit styrande.
Eleven visar utifrån olika centrala historiska begrepp hur ett och samma
historiska fenomen eller skeende kan beskrivas på olika sätt.
Eleven visar på källkritiska komplikationer i en beskrivning av såväl
dagsaktuella som historiska skeenden och situationer.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven visar på bakgrund och sammanhang efter de långa linjernas
historiska principer.
Eleven ger sammanhang och historisk bakgrund för studier i andra ämnen.
Eleven diskuterar och förklarar historiska händelser, skeenden och
personer ur olika perspektiv och aspekter.
Eleven beskriver och förklarar olika slags historiesyn i nutid och i
förgången tid.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven klarlägger utifrån olika perspektiv långa linjer i den
historiska utvecklingen och visar sinne för komplexiteten i densamma.
Eleven väljer och formulerar egna frågor och problem samt söker på egen
hand och med tydlig källkritisk hållning relevant information i skilda
historiska frågor.
Eleven knyter samman det lokala och regionala med det globala utifrån ett
historiskt perspektiv.
Eleven klarlägger hur skiftande historiesyn och olika förklaringsmodeller
kan anläggas på olika texter och företeelser eller händelseförlopp.
Eleven gör historiska jämförelser över tiden mellan olika länder och
kulturer samt klarlägger hur skillnader i dag har sin historiska
förklaring samt anger vilka konsekvenserna kan bli för framtiden.
Skolverket 2004-01-08