Betygskriterier
Hem Upp Nästa

 

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall kunna formulera historiska problem utifrån korta eller långa perspektiv och med en medveten och kritisk hållning bearbeta dem

kunna visa hur olika slags historiesyn ger olika historiska bilder

kunna visa på de källkritiska komplikationerna i en beskrivning av såväl dagsaktuella som historiska skeenden och situationer

kunna skildra och jämföra händelser och företeelser i dagens värld lokalt, regionalt, nationellt och globalt utifrån ett historiskt perspektiv

kunna göra historiska jämförelser över tid och rum.

horizontal rule

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

Eleven utgår från en enskild händelse eller ett skeende och visar vilka olika slags krafter eller faktorer som ytterst kan ha varit styrande.
Eleven visar utifrån olika centrala historiska begrepp hur ett och samma historiska fenomen eller skeende kan beskrivas på olika sätt.
Eleven visar på källkritiska komplikationer i en beskrivning av såväl dagsaktuella som historiska skeenden och situationer.

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven visar på bakgrund och sammanhang efter de långa linjernas historiska principer.
Eleven ger sammanhang och historisk bakgrund för studier i andra ämnen.
Eleven diskuterar och förklarar historiska händelser, skeenden och personer ur olika perspektiv och aspekter.
Eleven beskriver och förklarar olika slags historiesyn i nutid och i förgången tid.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven klarlägger utifrån olika perspektiv långa linjer i den historiska utvecklingen och visar sinne för komplexiteten i densamma.
Eleven väljer och formulerar egna frågor och problem samt söker på egen hand och med tydlig källkritisk hållning relevant information i skilda historiska frågor.
Eleven knyter samman det lokala och regionala med det globala utifrån ett historiskt perspektiv.
Eleven klarlägger hur skiftande historiesyn och olika förklaringsmodeller kan anläggas på olika texter och företeelser eller händelseförlopp.
Eleven gör historiska jämförelser över tiden mellan olika länder och kulturer samt klarlägger hur skillnader i dag har sin historiska förklaring samt anger vilka konsekvenserna kan bli för framtiden.

 

horizontal rule

Skolverket 2004-01-08

 

 

Tillbaka till Tillbaka till Komvux Gotland