Studieplan
Tillbaka Hem Upp

 

Betygskriterier för etappuppgifterna
Betygskriterier för de två rapporterna

Studieplanen för kursen består av sex etapper. Du läser den litteratur som krävs och sänder in dina svar på de uppgifter du fått i samband med läsningen. Därefter anordnar din handledare ett seminarium som du deltar i.

Dina forskningsrapporter lämnar du till din handledare när dessa är klara.

Etapp 1

Läs Den dynamiska medeltiden ( 1984 ) av Michael Nordberg och lös följande uppgifter skriftligt:

bullet

Läs samtliga kapitel och försök att sammanfatta de bärande tankarna i respektive kapitel.

bullet

Nordbergs bok är ett försök att förklara att medeltiden knappast ska beskrivas som
”en lång mörk natt med några få lysande stjärnor”. I stället gör Nordberg ett försök att visa sina läsare att perioden var ”modern, progressiv och dynamisk” på många skilda sätt.

bullet

 Analysera fem områden som författaren ser som viktiga och ”dynamiska” under medeltiden. Fem områden som motsäger bilden av medeltiden som en regressiv, primitiv och anti-intellektuell epok.

Delta i seminarium nr 1 där du muntligt diskuterar och presenterar dina svar. 

Etapp 2

Läs Ofredsår ( 1993 ) av Peter Englund och lös följande uppgifter skriftligt:

1.      Hur skulle du vilja beskriva Englunds sätt att gestalta och försöka levandegöra det trettioåriga kriget? Hur arbetar han som författare och forskare?

2.      Krig är ett faktiskt förlopp, som man kan förhålla sig till på olika sätt. Man kan glorifiera det eller förfasa sig över det t.ex. Vilket förhållningssätt tycker du att Englund förmedlar? Jämför synen på kriget i Runebergs dikt Sven Dufva (Fänrik Ståhls sägner).

3.      Förutom själva kriget, vad får vi mera veta om livet under 1600-talet?

4.      Gör ett litet porträtt av bokens huvudperson Erik Dahlberg.
Vem är han i  början av kriget? Hur tänker och utvecklas han under skildringens gång? 

Delta i seminarium nr 2 där du muntligt diskuterar och presenterar dina svar. 

Etapp 3

Lämna in den första forskningsrapporten kring ett ämne som intresserar dig. Rapporten förväntas uppfylla standardkrav på formalia och språklig dräkt och får inte vara längre än fyra A4-sidor skrivna med teckenstorlek 12, Times New Roman eller Garamond. Rapporten består av inledning ( syfte, metod och källpresentation ), resultatavsnitt och en sammanfattning.

Forskningsrapporten ska dessutom bygga på minst två av varandra oberoende källor 

Etapp 4

Läs Då barn var lönsamma (1980 ) av Lars Olsson och lös följande uppgifter:

1.  Gör en kort sammanfattning av kapitel 2-12 i boken.

2.     Vilka är Olssons viktigaste källor?

3. Vilket är huvudargumentet till att barnarbetet avskaffas i Sverige, anser Olsson? 

Besvara dessutom skriftligt frågorna i kapitlet 1800-tal, sid. 71-73, 74-78, 79-82, 102-104 i Historiskt arbete 1 av Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson m fl. 

Delta i seminarium nr 3 där du muntligt diskuterar och presenterar dina svar. 

Etapp 5

Läs Den nazistiska utmaningen, Aspekter på andra världskriget ( 1983 ) av Alf W Johansson och lös följande uppgifter.  

1.      Vilka faktorer är avgörande för att kriget startar, enligt Johansson? 

2.      Vilket var, enligt Johansson, spelet kring den svenska malmexporten till Tyskland?   

3.      Beskriv Hitlers taktik och strategier för att behålla sina erövringar och vinna kriget.  

4.      I kapitlet ”Hitlerregimens dödskamp” gör Johansson ett försök att peka på avgörande skeden i kriget som leder fram till Tysklands nederlag. Vilka händelser lyfter Johansson fram?  

5.      Vad var Midsommarkrisen 1941 och vilka konsekvenser fick den? 

Läs dessutom  ”…om detta må ni berätta…”, En bok om Förintelsen i Europa 1933-1945 ( 1998 ) av Stéphane Bruchfeld och Paul A Levine och lös följande uppgifter:

1.      Syftet med boken är att lära svenska barn och ungdomar något väsentligt om nazismens konsekvenser i Europa. Är boken lyckad i det hänseendet? Argumentera för eller emot. 

Etapp 6

Lämna in den andra forskningsrapporten kring ett ämne som intresserar dig. Rapporten förväntas uppfylla standardkrav på formalia och språklig dräkt och får inte vara längre än fyra A4-sidor skrivna med teckenstorlek 12, Times New Roman eller Garamond. Rapporten består av inledning ( syfte, metod och källpresentation ), resultatavsnitt och en sammanfattning.

Forskningsrapporten ska dessutom bygga på minst två av varandra oberoende källor. 

 

Betygskriterier för de fyra etappuppgifterna 

Godkänd:

Eleven sammanfattar på ett rättvisande sätt de bärande tankarna i respektive verk.
Eleven deltar aktivt i det muntliga seminariet.

För Väl godkänd krävs dessutom att: 

Eleven sammanfattar den historiska bakgrunden till de skeenden som diskuteras i resp. verk.
Eleven diskuterar och analyserar de källor som ligger till grund för resp. författares framställning.
Eleven förmår med utgångspunkt i äldre skeenden diskutera problem i samtiden.
 

För Mycket väl godkänd krävs dessutom att:

Eleven sammanfattar på ett initierat och självständigt sätt de bärande tankarna i resp. verk
Eleven kan förklara den historiska bakgrundens betydelse för de skeenden som diskuteras i respektive verk.

Eleven för ett själständigt resonemang kring resp. författares historieskrivning och förhållande till
historiska källor.
 

Betygskriterier för de två rapporterna:

Godkänd: 

Eleven presenterar ett historiskt skeende eller en historisk person utifrån minst två källor.
Källorna är relevanta för rapportens resultat.
Elevens rapport uppfyller standardkraven på formalia och språklig dräkt.

För Väl godkänd krävs dessutom att: 

Eleven förhåller sig kritisk till de historiska källorna som uppsatsens resultat bygger på.  

För Mycket väl godkänd krävs dessutom att:

Eleven förmår urskilja och kommentera de olika framställningarnas historiesyn.

 

 

 

 

Tillbaka till Tillbaka till Komvux Gotland