Tänkandet
Tillbaka Hem Upp Nästa

 

Platon
Aristoteles
Hermetism
Medicin
Skolastiken

Vetenskapen under medeltiden är starkt påverkad av den antika uppfattningen. Hur världen kommit till och såg ut lärde man av framför allt Platon och Aristoteles. Dessa filosofer kom att bilda utgångspunkten för två av kyrkans mest framträdande män:

 

bulletKyrkofadern Augustinus (354-430) utgick i sitt tänkande från  Platons uppfattning och menade att Gud, enligt Genesis i första Moseboken, hade skapat världen och därmed också tiden. Eftersom Gud hade skapat världen var den inte ond, vilket den kristna gnosticismen hävdade. Människan bestod av kropp och själ, själen var andlig och kroppen fysisk.

Gud gav människan en fri vilja att välja mellan Gud och och sig själv. Syndafallet innebar att människan valde sig själv och detta val var oåterkalleligt, hädanefter kunde hon endast välja på samma sätt och därmed hade hon fjärmat sig från Gud och var värd att evigt fördömas. Det onda låg i att hon valde något lägre, sig själv, framför något högre, Gud. Adam och Evas val gick i arv till mänskligheten genom arvssynden.

Av kärlek räddar Gud emellertid vissa människor från evig förtappelse och rättfärdiggör dem så att de blir frälsta. De kan handla gott men aldrig av egen kraft. Det är i förväg bestämt vilka som skall räddas och vilka som skall förtappas - predestinationsläran. Gud vet vad som skall ske i framtiden på samma sätt som vi vet vad som skett i det förflutna, eftersom han står utanför tiden och själv således inte är fångad i den.

Eftersom Gud skapat världen är den inte ond, men kroppen som tillhör världen har lägre värde än själen. Fysisk kärlek var därför endast tillåten inom äktenskapet och med barnalstring som syfte. I samband med vandalernas plundring av Rom fanns det anledning att fundera över om kvinnan syndade när hon blev våldtagen. Augustinus fastslog att hon inte gjorde det om hon inte kände lust.

Augustinus tänker sig två riken, civitas Dei (Gudsriket), och civitas terrena (det jordiska riket) med de två städerna Jerusalem och Babylon som förebilder. De som lever i överensstämmelse med Gud lever i Gudsriket och övriga i det jordiska riket. I alla mänskliga samhällen är dessa två riken blandade.
bulletThomas av Aquino (1225 - 1274) var en lärd dominikanermunk som starkt påverkades av Aristoteles tankar om världen. Problemet var vad människan skulle göra när filosofins tankar stred mot Bibelns.

En viktig fråga blev skapelsen. Enligt Gamla testamentet skapade Gud världen men enligt Aristoteles hade den alltid funnits till enligt den logiska tanken: Ingenting kommer av ingenting.

Thomas menade att det fanns tre vägar till sanningen:

Genom uppenbarelsen förstår man mysterier som treenigheten och skapelsen.
Denna väg är den högsta och överlägsen de andra.

Med hjälp av teologin tolkar man skriften.
Motsäger teologin filosofin kan det bero på feltolkningar av Bibeln eller att filosofin har fel

Genom naturfilosofin som förklarar fenomenen i sinnenas värld - den empiriska världen. I detta område kan inte religionen bidra.

Detta accepterande av naturfilosofin är ett viktigt steg mot ett utvecklande av de empiriska vetenskaper, som slår ut i full blom under den tidigmoderna tiden (1500- och 1600-talen).

Thomas hade också en uppfattning om staten och furstens roll. Det finns en naturlig lag - naturrätten - som allt skapat följer och som är i enlighet med Guds vilja. Människan är den enda som kan avstå att följa denna naturrätt. Naturrätten kommer vi till insikt om genom vårt förnuft.
Den furste som bryter mot naturrätten regerar oförnuftigt och han kan avsättas. Därmed rättfärdigar Thomas tanken på uppror på ett helt annat sätt än Luther kommer att göra med uttalandet: Överheten bär inte svärdet förgäves.

Till en början mötte Thomas tankar visst motstånd inom kyrkan, men1323 helgonförklaras han.

 

 

 

horizontal rule

Tillbaka till Komvux Gotland