Intressanta lok jag mött genom åren

ADLER, det första tåget i Tyskand. Här en sentida kopia.. Jag beskriver lite mer från 80-talet i boken.

Inte långt från Innsbruck ligger Jenbach och där kan man ta det lilla tåget upp till Achensee. Dampf, smalspår och kugghjulsdrift, allt på en gång.

I Schweiz på 80-talet, kunde man fortfarande se många gamla ellok i reguljär trafik. Här en Ae 3/5, stationerad i Lenzburg, inte allt för långt från Zürich.

BLS, Bern-Lötchberg-Simplon på sträckan Bern - Milano. Där går många EC, EuroCity från norra Europa, Amsterdam, Köln, Paris via två gamla klassiska järnvägstunnlar mot Italien. Till vänster Ae 4/4 och till höger det stora mäktiga Ae 6/8. Jfr. även Ae 8/8 på sidan "Riktiga Tåg".. I Schweiz anger man antalet drivaxlar / samtliga lokaxlar, ex. 6/8.

En vintrig dag med en liten lokal järnväg nära Zürich. Jag tittade ut genom fönstret och fick se en liten stad ovanför floden. Jag klev av och "gjorde stan" på en halvtimme och satte mig sedan på ett café i väntan på nästa tåg. Här går ju tågen nämligen ett i ett, till skillnad från i många andra länder.

Frauenfeld ligger inte så långt från St. Gallen i östra Schweiz. Här kliver man av det "stora" IC-tåget som fortsätter via Zürich och Bern till Genève. På perrongen mit emot står det lilla tåget med passande avgångstid (så är det överallt i Schweiz!). Här är två varianter, en nyare och en äldre, Be 4/4, som först kör rakt genom stan som en spårvagn och fortsätter sedan ut på vischan.

På 80-talet formligen vimlade det av dessa gamla fina ellok, E44 eller som här E144. På München Hbf fanns alltid en eller flera. Denna bild är från någon mindre stad i Bayern.

Någonstans i Bayern mötte jag den fina motorvagnen till vänster. Till höger "Gläserne Zug", en gammal rarität från annodazumal. Den var stationerad i München och körde ofta utflykter till olika platser, här har jag för mig att den dök upp i Innsbruck. Jag fick aldrig åkt med den fina motorvagnen. Den råkade ut för ett haveri och skrotades i brist på reservdelar.

På Göteborgs Central har man kunnat se många spännande farkoster genom åren. Som väl är har jag haft kameran med mig då och då, som här, tåget från Oslo.

Många var resorna mellan München och Göteborg på 80-talet, ca. 22 timmar. Ofta tog jag nattåget från Hamburg, med sovvagn direkt till Göteborg. Annars var det via Köpenhamn och färjan Rödby - Puttgarden. Då gick ju nattåg från Köpenhamn varje dag, med sovvagnar till München eller Basel. Här DSB 461, den fina gamla VT11 , Tee, som finns i en av mina lådor, en fin Roco-modell, tyvärr med lite dålig rörelseförmåga.

De lite smutsbruna (inte så tjusig färg som SJ:s rödbruna!) och ganska kantiga lok i Italien, här 645 på Milano Central. Jag har flera bilder som jag inte hittar för tillfället. Bl.a. ett som jag heter 626 har jag för mig, ett krokodilliknande lok, men mera fyrkantigt.

På denna jättestora station, Milano, fick jag så plötsligt se en CIWL, Compagnie International des Wagon-Lits, restaurangvagn i reguljär trafik..På Mch Hbf kommer alla InterCity tåg in och man ser olika Kniv&Gaffel. Här en enklare restaurangvagn, Quick-Picc. På DB började man experimentera med enklare matservice som här, men folk började klaga ordentligt, så man fick fortsätta med de fina stora restaurangvagnarna. Jag kommer med välbehag ihåg en argentisk biff av det mera utsökta slaget (som att skära med en kniv i varmt smör!).

C 5/6 - ett av de stora schweiziska ångloken, här på en uppvisningsrunda i början av 80-talet.

Vid stationen Lutherstadt Wittenberg kommer ett av de stora ångloken farande (BR50, 51 eller 52). På DDR-tiden kunde man fotografera dessa lok överallt. Här början av 80-talet.

Det var ju i Wittenberg som Luther spikade upp sina 95 teser på kyrkdörren. Jag var vid den kyrkdörren, men teserna hängde inte kvar.

En DB 23 på en museumsfart i södra västtyskland. Inte på långa vägar så stor som en 52:a, men tillräckligt stor för att göra avtryck.

Till vänster BLS De 4/5 och till höger MOB DZe 6/6, två gamla maskiner som man får syn på så där plötsligt när man är ute och måfååker i Schweiz, som jag har gjort en hel del. Förr kunde man ju dra ner fönstret och fotografera fritt, utan blänkande fönster emellan. Var det bättre förr, eller?

Den här gamla maskinen stod i Heiden, ett litet samhälle på sydsluttningarna av Bodensjön. Banlinjen går från Rorschach vid sjön och slingrar upp efter berget. Det är normalspår, men med kugghjulsdrift, vilket inte är så vanligt.

Det står RHB på loket, det är alltså Rorschach Heiden Bahn, inte att förväxla med RhB, Rähtische Bahn

Det här sköna tågsettet kunde man se lite var stans i Västtyskland på 80-talet, Lufthansaexpress, som körde till och från Frankfurt Flughafen. Det står schweiziska godsvagnar vid sidospåret, bilden kan vara från Schweiz nära Basel.

Nästan alla mina små resor till Schweiz, började här, med IC Bavaria från München till Zürich. Långa sega backar söder om München, gör att man får ha två stöddiga diesellok för att dra 8 eller 9 vagnar. Lägg märke till Kniv&Gaffel i mitten av tåget. De orangea vagnarna är SBB kupévagnar som går i internationell trafik.

När man är i Budapest, kan man göra en liten tågutflykt till sjön Balaton, sydväst om Budapest. Det gjorde jag. Här fick jag se detta bekanta lok.

MAV heter järnvägsbolaget i Ungern, Magyar Allamvasutak, ungerska statens järnvägar, enligt Wikipedia, för dom vet ju det mesta. Jag var där i början av 80-talet, två gånger. Det var alltså innan järnstaketet rostade ihop helt och hållet. Men det var ändå lite krångel med bl.a. valuta. Jag har en liten trevlig episod i boken.

Innertkirchen ligger någon kilometer från Meiringen. Hit går den lilla spårvagnen, eller är det en järnväg? Det är en av de få järnvägssträckor jag ännu inte har åkt i Schweiz. Meiringen har jag dock besökt flera gånger. Här i trakten utkämpade Sherlock Holmes sin sista strid. Därför finns det också ett litet Shelock Holmes museum här. Flera mycket intressanta tågresor finns också i närheten. Till Meiringen kommer man behändigt med SBB smalspår från Luzern, med flera vackra sjöar och många branta backar.

Med NSB från Trondheim till Bodö. När vi passerade polcirkeln gick konduktören runt och delade ut ett diplomliknande papper. Det var ett rejält långt tåg med sovvagnar och sittvagnar. Jag hade inte förbokat (det var inte så enkelt på 80-talet!), så jag hade ingen sängplats och egentligen ingen sittplats heller. Tåget var ganska fullsatt.

ABDe 4/4 Nyon Saint Cergue.

Nyon ligger vid Genèvesjön, inte så långt från Genève. Tåget stretar upp för berget mot franska gränsen, som inte ligger så långt bort. Förr gick tåget över gränsen till en liten stad på franska sidan, Morez.

Se även sidan Riktiga Tåg.

Br118 var en vanlig syn på München Hbf på 80-talet. Jag gillar det där loket, och ändå har jag ingen N-modell! Fler bilder finns på sidan Mch Hbf.

Ett snälltåg passerar förbi i kvällningen. En typisk perrong i en typisk liten småstad i Schweiz. Ibland har det sina problem att få tåget att fastna på bild!

Göteborg C när det begav sig.

Ae 3/6 II, också ett av mina favoritlok. Jag gillar de där koppelstängerna, jfr. krokodilen och Du.

Denna maskin var stationerad i Olten, inte så långt från Zürich

Ännu ett krokodilliknande lok, i grunden samma som balkongloket, se nedan, här på sträckan Brig - Visp- Zermatt. Branta backar och höga berg gör den sista biten upp till Zermatt ett litet äventyr. Slutstation för Glacier Express.

Ett av de gamla elloken från RhB, Ge 4/6, här vid Sameden. Jag fick syn på loket medan vi passerade, så jag fick ingen tid att komponera en bra bild. Det säger ofta "swischhhh..." och så har man flugit förbi något väldigt intressant.

Två Hg i Fagersta. Där hamnade jag sent en eftermiddag på min rundresa. Jag hade ett "SkandinavienRunt"-kort, men i Fagersta blev det stopp, fanns inga avgångar mer den dagen. Det händer aldrig i Schweiz.

Det här med att tåget kör rakt igenom stan, träffar man ofta på i Schweiz, för att inte tala om spårvagnar som kör rätt ut i spenaten. I Bern kan man ta en spårvagn som kör huvudgatan fram, svänger över en stor bro och fortsätter efterhand rätt ut i geografien, och slutar i en liten stad, direkt vid järnvägsstationen. Här i staden Aigle vid Genèvesjön.

HGe 4/4 II, även kallat balkongloket, ett systerlok till Zermattkrokodilen, se ovan. FO, Furka Oberalp Bahn, som nu har bytt namn till MGB, Matterhorn Gottardbahn.

År 2010 var det lite extra festligt i Gletch. Man firade att hela Furka sträckan nu var öppnad för trafik, läs mer om DFB här på websidorna och i boken.

Bl.a. kunde man titta in i det gamla legendariska loket med den unika plattformen fram (balkongloket), HGe 4/4 II.

Följ med in.

På Göteborgs Central har jag beskådat många fina lok och vagnar. Ända sedan jag var liten och följde med mamma till stan, har det blivit ett flertal besök vid Centralen. Med buss 47 från Sändaregatan till Linnéplatsen och sedan den gamla fina 2:an, dvs. den gule vagnen till Domkyrkan. En minnesvärd upplevelse finns beskriven i boken.

År 1962 anordnades en stor utställning, Tåg62. Lille Klas var där. Och nej, jag blev INTE lokförare när jag blev stor. Tåg- och modelljärnvägsåkande har skett helt på intressebasis. Tiden i München har givetvis utvidgat detta intresse ganska avsevärt.

Jag såg en hel rad gamla D-lok på ett sidospår i Halmstad, när jag åkte förbi nån gång på 80-talet. Jag åkte sträckan München Göteborg två eller tre gånger om året under åtta år.

München - Augsburg - Würzburg - Fulda - Bebra - Göttingen - Hannover - Hamburg - Lübeck - Puttgarden - Rödby - Köpenhamn - Helsingör - Helsingborg - Ängelholm - Halmstad - Falkenberg - Varberg - Kungsbacka - Göteborg, en sträcka på sådär 22 timmar. Det var tider det.

DR41 någonstans i DDR i början av 80-talet., ett av de stora, gamla fina ångloken, det kan ha varit i närheten av Falkenberg, inte i Halland utan i DDR.

BDe 4/4 från MOB, Montreux Oberland Bahn, i staden Lenk.

Denna sida senast uppdaterad 2020-10-08 ungefär kl. 12:29