ok och vagnar som jag stött på, sidan 2

Det är inte var dag man ser ett tåg med loket i mitten! Detta är nära samhället Realp på sträckan Andermatt Brig. Här börjar den fina DFB, Dampfbahn Furka Bergstrecke.

Det massiva loket RE 6/6, här vid Lugano. Loket kör både IC och godståg över Gotthard, ofta både två och tre lok.

Det fanns en N-version för många år sedan. Jag fick inte köpt någon trots att detta lok är en av mina riktiga favoriter. Det lär vara en ny utgivning på gång, och då är det jag som införskaffar ett exemplar.

Första färden över Bernina, och när man passerar Brusioviadukten första gågnen, så undrar man vad det är frågan om....

Det här är stort! Loket alltså. BR01. Här en museumsutflykt, nära Nürnberg.

En lite annorlunda farkost, X534 från ÖBB

Den gamla fina ABe 4/4 I, här i Chur på väg till Arosa.

På varje liten station i Schweiz sjuder det av liv. En sån här traktor möter man överallt. Personal som antingen smörjer växlar eller flyttar godsvagnar, hör till bilden.

En trip "Skandinavien Runt" tog mig till Malmbanan på 80-talet.

Återigen Göteborg C

Re 4/4 IV i Basel. Jag vill minnas att dessa lok inte blev så långlivade på de schweiziska huvudlinjerna. De hamnade i Norge istället.

I Basel var det stor lokutställning någon gång i början av 80-talet, och jag var där. Alla kända och okända gamla lok fanns representerade.

Snacka om eldorado....

Ett i mina ögon maffigt ånglok, SNCF 241A. I Basel möts franska och schweiziska tåg.

Ovan: Den klassiska krokodilen som givetvis inte får fattas på en modelljärnväg. Detta lok kördes varje fredag med ett godståg från Erstfeld upp till Göschenen, alltså nordrampen på Gotthardsträckan.

Respekt!

Till vänster: Be 4/6, ett annat gammalt klassiskt lok. Fulgurex gjorde en N-modell och jag ville gärna haft en brun modell, men när jag var i köptagen fanns bara den gröna modellen. Det är såna smällar man får ta.

Uerlikon-Bauma Bahn är en liten museumsjärnväg inte så långt från Zürich. En rälsbuss med ångmaskin!

Det fina gamla D loket på järnvägsmuseum i Kristianstad. På en av resorna hem i början av 80-talet, tog jag omvägen via Småland och Blekinge, via Kristianstad till Köpenhamn och vidare tillbaka till München. Det var så trångt där, så jag fick inte med mer av loket än ena hörnet. Detta var förebilden till mitt smalspårs D.

Nedan: DR38 i reguljär trafik. Jag tror det var nära Falkenberg, en knutpunkt i mellersta DDR, där det kom åtskilliga tåg med gamla fina ånglok. Vi stod ute på en äng inte långt från stationen och där kom först en 41:a (se sid. 1) och sedan denna 38:a.

På tal om traktor....

Handarbete

DFB - Dampfbahn Furka Bergstrecke.

Här vid det lilla samhället Gletch. Enligt min mening är det en upplevelse att åka med DFB, en av de mest spektakulära smalspårsbanorna i Schweiz. Inte helt billigt men både järnvägen och naturen erbjuder massor av intressanta intryck.

Nu har man nyligen renoverat ytterligare ett stort lok, hemplockat från VietNam.

RhB Ge 4/4 I vid Filisur. Numera är fronten ombyggd och färgen klarröd.

Samma Ge 4/4 I i en något mindre skala, Nm. Lemaco gjorde en fin modell tillsammans med röda och gröna vagnar i slutet av 90-talet.

Och så den klassiska Rhätische Krokodil Ge 6/6 I, här med en av de gamla salongvagnarna.

Det ursprungliga TGV tåget från 80-talet. En imponerande maskin. Jag beskriver i boken min första upplevelse med detta tåg. Numera har man ju både tre eller fyra nyare generationer av detta snabbtåg.

(SJ kör fortfarande med sitt X2000, i Tyskland är man inne på fjärde generationen av ICE)

Det talas om snabbtåg i Sverige i framtiden, man undrar ju lite!

Denna sida senast uppdaterad 2023-07-17 ungefär kl. 12:44