Feodalismen Klostren Jordbruket Staden Sverige
| |
Medeltiden betecknar en tid som ligger mellan och kan således inte vara
en rättvisande beteckning för
den uppfattning som dåtidens människor hade om sin egen tid.
I själva verket är det eftervärldens dom;
under den tid som kallas renässansen och som följer efter medeltiden
menade man att den epok som låg mellan den prisade antiken och den egna tiden
var en mellanperiod, som kännetecknades av tillbakagång och förfall.
Länge betraktades medeltiden som en mörk period i Europas historia,
men modern historisk forskning har i viss mån kunnat nyansera denna bild.
För en bredare svensk publik är kanske Mikael Nordborgs bok Den dynamiska
medeltiden
det första vetenskapliga arbete, som ordentligt omprövar den tidigare uppfattningen.Medeltiden
kan delas in i olika perioder. Den vanligaste indelningen är:
 | Tidig medeltid (500-1000)
Under denna tid kan man säga att Europa börjar skönjas som politisk kontinent.
För romarna existerade knappast detta begrepp,
olika barbarstammar befolkade området norr om Rhen-Donaugränsen.
Denna period innebar kanske en mörk tid
om man med en sådan menar tillbakagång för den civilisation
som romarna byggt upp:
 | penninghushållningen ersätts mer eller mindre av
en naturahushållning med byteshandel
|
 | fjärrhandel förbyts i lokalhandel
|
 | städerna förfaller och avfolkas
|
 | centralmakten övergår i olika loka makter
|
 | infrastrukturen faller samman |
Men redan under slutet av denna period uppstår de första sammanhängande rikena
Karl den stores Frankerrike på 800-talet
och Otto den stores tysk-romerska rike på 900-talet.
Inget av dessa riken hålls emellertid samman av någon stark centralmakt
utan istället av överenskommelser mellan lokala makthavare och härskaren
i ett system som kallas feodalismen.
Den enda institution som bestod från romarrikets tid var den som uppstod i slutet av den
föregående epoken, nämligen den kristna kyrkan.
Vid sidan av tankegångarnas lockelse brukar man räkna den gedigna organisationen som en
förklaring till att kristendomen hade sådan framgång och motståndskraft mot
förändringar.
Den kristna traditionen berättar att en av Jesu tolv lärjungar, Petrus,
blev den förste biskopen i Rom, där han liksom sin efterträdare, Paulus,
vars brev till olika församlingar är en viktig del i Nya testamentet, led martyrdöden.
I kraft av denna tradition kom biskopen i Rom, påven, att inta en
särställning i det framväxande Europa och under högmedeltiden tävla med den
tysk-romerske kejsaren om inflytandet över kristenhetens medborgare.
|
 | Högmedeltiden (1000-1300)
Under denna period är det statiska medeltida så kallade ståndssamhället
fullt utvecklat. Det består grovt sett av:
 | de som ber
d.v.s. prästerna med påven högst upp
|
 | de som krigar
d.v.s. feodaladeln
som fått sina län av kejsaren
(i det tysk-romerska riket)
och som svurit honom sin lojalitet
|
 | de som arbetar
d.v.s. alla andra
som bor på landet eller i städerna.
Detta stånd lever i större ofrihet än de två högsta
som båda är befriade från skatt till kungen
och därför kallas frälsestånden (frälst - befriad)
|
Under denna period sker också stora framsteg som gör det rättvist att tala om den
dynamiska medeltiden. Redan mot slutet av den föregående perioden hade jordbruket förbättrats avsevärt.
Även fjärrhandeln hade åter börjat skjuta fart och nya städer
uppstått vid viktiga handelsknutpunkter, inte sällan där gamla romerska
befästningsverk legat.
Grunden läggs till ordning och frihet: slaveriet försvinner helt och livegenskapen är i upplösning åtminstone i Västeuropa.
|
 | Senmedeltiden (1300-1500)
Under denna period dyker allt fler tecken upp som pekar mot den period man brukar
kalla renässansen, främst i Italien.
Påvedömet blir alltmer korrumperat,
upptaget av att äga rikedomar
och förlorar kontakten med de enskilda själarna
och proteströrelser framträder men bekämpas ännu effektivt.
Folkrepresentationerna, parlamenten, börjar få inflytande
och hota feodaladeln
kungar förlitar sig alltmer på ofrälse ämbetsmän.
Den feodala riddaren utkonkurreras av bondearméer
Auktoritetstro ersätts av öppenhet för prövande experiment
Den profana, världsliga litteraturen får allt större betydelse
vid sidan av den religiösa |
|
|