Världsbilden
Tillbaka Hem Upp Nästa

 

Den gamla geocentriska världsbilden
Den nya heliocentriska världsbilden

 

Den gamla geocentriska världsbilden

Under hela medeltiden hade den aristoteliska synen på förändringar rått, som räknade ändamålsorsaken som den viktigaste anledningen till förändring. En sten som kastades föll tillbaka mot jorden, eftersom den strävade mot sitt naturliga läge. Universum var sfäriskt och i centrum befann sig den stillastående klotformiga jorden runt vilken alla de kända himlakropparna snurrade i cirkelformiga banor - den geocentriska världsbilden.

De allt bättre observationer man kunde göra av himlakropparna, eftersom man hade lärt sig att slipa glas till linser och således kunde göra kikare, motsade emellertid de vedertagna teorierna. Himlakropparna betedde sig inte som de borde göra om den geocentriska världsbilden var rätt och Aristoteles fysik stämde.

För att få observationerna att stämma med teorierna la man till hjälpteorier, men dessa blev allt fler och allt mer komplicerade allteftersom observationerna blev mer precisa. Den förste som vågade sig på att ändra på teorin för att få den att stämma med observationerna var astronomen Nicolaus Kopernikus (1473-1543), som var välbekant med den antika världsbilden och hade översatt det verk som sammanfattade den, nämligen Ptolemaios skrift Almagest.

Den nya heliocentriska världsbilden

Genom att i stället placera solen i centrum kunde han undvara många - men inte alla - av de hjälpteorier som stöttat den gamla geocentriska världsbilden. Hans nya heliocentriska världsbild kan sammanfattas således:

bulletSolen befinner sig stillastående något vid sidan av planetbanornas centrum.
bulletJorden roterar ett varv kring sin axel per dygn.
bulletUniversum har ändlig storlek och alla stjärnor har samma avstånd till världens centrum.

Kopernikus heliocentriska världsbild förklarade således observationerna bättre men långt ifrån fullständigt. Ännu krävdes stödteorier.

Johannes Kepler (1571-1630) hade tillgång till bättre observationer och han ändrade Kopernikus teori efter dessa sina iakttagelser:

bulletPlaneterna rör sig i elliptiska banor runt solen.
bulletSolen befinner sig i ellipsens ena brännpunkt.
bulletPlaneterna rör sig snabbare ju närmare solen de befinner sig.

För att förklara att planeterna hölls kvar i sina banor runt solen tänkte sig Kepler en magnetisk kraft. Det blev i stället Galileo Galilei (1564-1642) som vågade sig på Aristoteles rörelselag. Han verkade som professor i matematik i Padua och blev en mästare i att utföra experiment.

Galilei undersöker hur kulor rör sig på sluttande plan och presenterar en teori som är en föregångare till den moderna tröghetslagen. Han tänker sig att om man släpper en kula vid punkten A i ett nedförslut och underlaget är friktionsfritt så kommer kulan om den når ett motförslut att stanna vid en punkt B, som befinner sig på samma höjdnivå som punkten A. Möter den inget motförslut och ytan alltjämt är friktionsfri, kommer den aldrig att stanna. Med hjälp av denna teori kunde Galilei göra sig av med teorin om magnetism och ändå förstå varför planeterna hålls kvar i sina banor. Hans rörelselag lyder ungefär:

En kropp förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig cirkulär rörelse, om den inte påverkas av yttre krafter.

Inte heller Aristoteles ändamålsorsaker behövdes. Redan under antiken hade Demokritos menat att världen var sammansatt av små odelbara partiklar - atomer. Han ansåg att all förändring sker genom knuffar och stötar och är alltså mekanisk och varje händelse har en orsak som ligger före i tiden - verkande orsaker. Eftersom således allt beror på vad som hänt tidigare och inte styrs av avsikter är världen deterministisk. Demokritos skilde också på de egenskaper som tingen har i sig själva - primära egenskaper -  såsom utsträckning och form, och de egenskaper dessa primära egenskaper får oss att uppleva - sekundära egenskaper - såsom lukt och smak.

Denna syn på universum anammas av den store matematikern och filosofen René Descartes (1595-1650), som menar att det endast finns ett slags materia i hela universum och denna materia lyder mekanistiska naturlagar. Descartes formulerar  tre naturlagar och de två första är den moderna tröghetslagen, som i modern tappning lyder:

En kropp förblir i vila eller likformig rätlinjig rörelse så länge den inte påverkas av yttre orsaker (krafter).

Världen kommer nu alltmer att betraktas som en maskin eller ett ur, som Gud, urmakaren, har konstruerat och som sedan går av sig själv. Gud blir inte längre den aktivt engagerade, som ständigt ingriper i skeendet (teism) utan den som dragit sig tillbaka och låter förloppet ha sin gång (deism). En konsekvens av denna mekanistiska syn på världen är att världen alltmer framstår som begriplig. Lär sig bara människan hur den fungerar, kan hon också förstå den. Längre fram i historien nöjer sig inte människan enbart med att förstå, hon vill också kunna påverka och förbättra världen. Genom upplysning kan hon bli världens maskinist, men den tanken får vänta till upplysningen.

Tillbaka till Tillbaka till Komvux Gotland