Frankrike Tyskland Italien Balkan Ryssland USA Sverige Imperialismen Politiska ideologier
| |
Sekelskiften är för de flesta betydelsefulla händelser även om människor på
jorden genom historien har och har haft olika tideräkningar, så att inget sekelskifte
någonsin varit globalt. Vad gäller Europas historia så inleddes 1800-talet på ett
tumultuariskt sätt med den i det närmaste all-europeiska konflikt som var
Napoleonkrigen
och som slutade i en ommöblering av Europas gränser. Freden skrevs under den så kallade
Wienkongressen och vilade på några vägledande principer:
Fredsprinciper
| Legitimitetsprincipen,
som innebar att de kungahus som störtats och de stater
som välts under Napoleonkrigen skulle återupprättas.
|
| Stabilitetsprincipen,
som syftade till lång och varaktig fred och ett stabilt Europa.
|
| Den heliga alliansen,
den var inte en officiell princip men bildades på initiativ av tsar Alexander
och innebar ett förbund av furstar,
som delade samma religiösa och konservativa ideal. |
Wienkongressens män försökte som synes vrida klockan tillbaka och lyckades också
till en del och för en tid. Som kommer att framgå av innehållet i denna del av kursen
hade emellertid franska revolutionen och ytterst upplysningens idéer sått frön som inte
gick att förkväva eller toka ut.
Vill man lägga ett ekonomiskt perspektiv på historien kan man också hävda att den
ekonomiska utvecklingen med ökad handel och kapitalansamling lett till att nya grupper
sökte politiskt inflytande och att franska revolutionen främst var borgerskapets
revolution. Det gamla ståndssamhället med rötter i medeltidens feodalsamhälle
krackelerade allt mera, först i Västeuropa med dess begynnande industrialisering och så
småningom också längre österut. Denna krackelering kunde gå mer eller mindre
dramatiskt till i olika länder men den gick inte att hejda; den ledde till
ståndssamhällets undergång och privilegiernas avskaffande och allt starkare krav på
allmän rösträtt.
Industrialiseringen i sin tur innebar en folkomflyttning: Dels inom de enskilda länderna
så att landsbygden i allt större utsträckning kom att lämna sina söner och döttrar
till städerna och därmed vittrade gamla sociala strukturer sönder. Dels mellan
länderna, eller i ännu högre grad mellan den gamla världen och den nya. Många länder
som inte hann med i utvecklingen kunde inte föda sina invånare utan dessa tvingades i
stora skaror fylla emigrationsskeppen och segla över det stora vattnet till det hägrande
Amerikas Förenta Stater.
Wienkongressen
| Belgien och Holland slogs samman till Nederländerna
Detta enligt stabilitetsprincipen
Frankrike behövde en starkare motvikt i norr.
|
| Tyska förbundet bildas
Napoleon hade upplöst tysk-romerska riket,
som var en medeltida konstruktion och hade bestått av flera hundra stater.
Det återupprättades ej (här följde man ej legitimitetsprincipen)
I stället bildades Tyska förbundet
Det bestod av 38 stater,
de starkaste var Preussen och Österrike
|
| Polen tvingas in i personalunion med Ryssland,
d.v.s.
de båda rikena får samma regent.
|
| Schweiz ständigt neutralt
på grund av sitt strategiska läge i Europas mitt
mellan Frankrike, Österrike och Tyska förbundet |
Tankar
Om 1700-talet idémässigt kan beskrivas som belyst av upplysningens sol kan man säga att
1800-talet inleds under romantikens nattliga stjärna. Upplysningen var utåtriktad så
till vida att den sökte det empiriska, det mätbara och trodde på utveckling och
framtid. Romantiken var mer inåtblickande och protesterade mot upplysningens ytlighet.
Den svenske upplysningsskalden och smakdomaren Kellgren berörs själv av de nya tankarna.
I sin kärleksdikt Den nya skapelsen skriver han i andra strofen:
Död låg naturen för mitt öga,
djupt låg hon för min känsla död -
kom så en fläkt ifrån det höga,
och ljus och liv i världen böd.
Upplysningens tilltro till förnuftet ersätts hos många av ett bejakande av
känslorna. Kroppen blir mindre viktig än själen, den timliga existensen mindre viktig
än den eviga. Dessa nya tankar sätter sina avtryck, avtryck som ännu idag skapar
konflikter runt om i världen.
Nationalismen
Ett av romantikens barn torde vara nationalismen, åtminstone till sitt idéinnehåll. På
samma sätt som varje individ hade en själ, resonerade man, hade också hela folk sin
gemensamma själ. Den filosofiska tankegrunden kom främst från:
| Johann Gottfried Herder (1744 - 1803)
som vänder sig mot upplysningsfilosofin starka tilltro till förnuftet.
I stället betonar han
| Språket som det centrala för varje människa.
Det finns inget förnuft utanför språket.
Människan uttrycker sig genom sin verksamhet
och hennes viktigaste verksamhet är språket.
Genom det kommer hennes nationalkaraktär till uttryck. |
| Folksjälen (Volksgeist) förenar således de
individuella människorna
i folk och nationer.
Varje folk har således sin nationalkaraktär. |
|
När nationalismens tanke väl slagit rot var den svår att dra upp. Den
kom att verka såväl splittrande som enande på Europas 1800-talshistoria:
Splittrande
|
Nederländerna föll snart sönder i Holland och Belgien
på grund av olika språk och religion
|
| Österrike rymde inom sina gränser många olika folk
(tyskar, tjecker, slovaker, ungrare, )
Det Osmanska riket
bildat på 1300- och 1400-talet
(turkar, slaver, bulgarer, greker) |
Enande
| Tyskland och Italien enas.
|
Klassamhället
Men upplysningens tankar levde också kvar, så till vida att man inte längre kunde
acceptera det medeltida ståndssamhället som menade att varje människa föddes in i sitt
stånd. Detta tänkande var inte funktionellt i industrisamhället. Det ersätts
successivt av klassamhället och denna skinnömsning går olika smärtsamt till i olika
länder. Klassamhällets grovstruktur kan sägas vara:
| Överklass
storgodsägare, högra officerare och tjänstemän
(en del av den forna högadeln bereder sig plats här)
|
| Medelklass
läkare, jurister, småföretagare och tjänstemän
(här spelar högre utbildning stor roll)
|
| Underklass
arbetare
denna klass medlemmar plågas ofta av olika delar trångboddhet, matbrist, sjukdomar,
alkoholmissbruk och långa och dryga arbetsdagar.
|
|