« Svensk TV 50 år | Startsidan | Feminism, inget nytt »

29 oktober 2004

Hur tänkte de här?

Kalsongreklam

När jag passerade en reklampelare i dag var jag bara tvungen att i farten ta fram mobilen och ta ett kort. På tal om det sexualiserade offentliga rummet...

Frågor väcktes i mina tankar hur denna reklambild kommit till. Hur tänkte de här? Vilka tänkte? Har Dressman sagt till reklambyrån att nu ska vi ha en sexig kille med en naken brud hängandes över axeln för att visa att i våra kalsonger får man minsann brudar? Eller är det reklambyån som tänkt till, eller rättare sagt tänkt fel?

Jämställdhet i all ära, men ska den innebära att också mäns kroppar ska utnyttjas i reklamen, då är vi på fel väg. De flesta killar har inte tvättbräda och ser inte så här sexiga ut (tack och lov för det) i kalsonger. Betraktaren förförs av den snygga manskroppen (alternativ av kvinnan som skymtar bakom mannen) och fokuset från kalsongernas utseende försvinner. BTW - budskapet är dubbelt. Köp våra kalsonger så kommer tjejerna att hänga runt din hals (läs kåta som fan), alternativt så du blir med automatik en sexig man.

Målar jag Fan på väggen?

Tillägg 15.21:
Vilken tur att jag missat filmreklamen :).

----------------------

Det tar sin tid att se det klart
att det vi skapar själva,
det är det enda som blir av.
Vi kunde gott behövt din hjälp.
För ingenting förändras av sig självt.
...
Jag har slutat hoppats
att jag ska få dig att förstå.
Om något ska brinna krävs det eld.
För ingenting förändras av sig självt.

Text & musik Mikael Wiehe

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 29, 2004 1:35 EM